پرتاب توپ‌های جام‌جهانی به فضا توسط “اسپیس ایکس”

مسابقه‌هایی که توسط شرکت «آدیداس» (Adidas) برای جام جهانی ساخته شده‌اند، اولین توپ‌هایی هستند که در آن‌ها از چسب‌ها و جوهرهای پایدار بر آب استفاده می‌شود. نام آنها «الرحله» (Al Rihla) انتخاب شده است که در زبان عربی به معنای «سفر» یا «گردش» است. مجموعه متفاوتی از توپ‌های طلایی، عنابی، سرخابی و قرمز به نام «الحلم» (Al Hilm) به معنای «رویا» نیز در نیمه‌نهایی و فینال این هفته استفاده می‌شود.

سپس این توپ‌های سفید، آبی، قرمز و زرد همراه با تقویت‌کننده روی یک سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمدند و اولین مرحله سفر ۱۳۰۰ کیلومتری خود را تکمیل کردند. سپس، توپ‌ها توسط قطر به «فرودگاه بین‌المللی حَمَد» (فرودگاه بین‌المللی حمد) فرستاده شدند و در آنجا به جام جهانی تحویل داده شدند.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پرتاب اخیر موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) معمول شامل فرود اولین مرحله این موشک روی زمین بود. موضوع متفاوت این بود که این بار می‌توانم فرود فالکون۹ را به عنوان یک گل در جام جهانی توصیف کرد.

قطر در ویدئویی که این شاهکار را می‌دهد، اظهار داشت: یک سفر افسانه‌ای برای یک تورنمنت افسانه‌ای؛ از فضا تا آغاز بازی.

شرکت «اسپیس ایکس» توپ‌های جام جهانی را با موشک «فالکون۹» به فضای پرتاب کرد و آنها را به زمین بازگرداند.

فضانوردان روسیه در سال ۲۰۱۸، یک توپ «تل‌استار۱۸»(Telstar ۱۸) آدیداس را پیش از استفاده از آن برای آغاز جام جهانی روسیه، به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) پرتاب کردند. این توپ که توسط خدمه ایستگاه امضا شد، در طول ۷۴ روز حضور خود در فضا، بیش از ۵۰ میلیون کیلومتر را طی کرد. فضانوردان از توپ فوتبال دیگری که در ایستگاه باقی مانده بود، برای بازی خود همزمان با مسابقات روی زمین استفاده کردند.

بخوان  موشک جدید هند موفق عمل کرد

این توپ‌ها، اولین نمونه‌هایی بودند که اسپیس ایکس از اولین مرحله فالکون۹ خود را برای پرواز درآوردن آنها در یک پرواز زیرمداری استفاده کردند. با وجود این، اولین توپ‌های فوتبالی که به فضای پرتاب می‌شوند. چه برسد به توپ‌های مسابقه جام جهانی.

شرکت «هواپیمایی قطر»(Qatar Airways) با اسپیس ایکس همکاری کرد تا به دو توپ رسمی جام جهانی فوتبال، فرصت بهترین ضربه را بدهد و آنها را تا فضای بیرونی بفرستد. توپ‌های فوتبال در حالی که در اولین مرحله فالکون۹ به فاصله ۱۲۳ کیلومتری از زمین رسیده است.

پرواز این توپ‌ها توسط اسپیس ایکس، تا حدودی یک تبلیغ برای سرویس اینترنتی ماهواره‌ای «استارلینک»(Starlink) این شرکت بود. یک وب‌سایت مرتبط از شرکت‌کنندگان در جام جهانی دعوت تا از دفتر استارلینک در دوحه بازدیدکننده انجام شود.

مقامات اسپیس ایکس در یک توییتند: سپاس از جام جهانی فوتبال و قطر که به اسپیس ایکس و گروه استارلینک اعتماد کردند تا توپ جام جهانی را به فضا ببرند و بازگردانند.

اسپیس ایکس یک سال بعد از قرارداد با ناسا، چندین توپ فوتبال آدیداس را روی یک فضای پیمای باری «دراگون»(Dragon) برای بررسی در آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد. هدف از این آزمایش‌ها، دستیابی به درک بهتر از ویژگی‌های پرواز توپ‌ها فراتر از آنچه در یک تونل باد زمینی ممکن است، بود. انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌

در میان‌های دیگری که در طول سال‌های اخیر پرتاب، یک توپ فوتبال بود که از شاتل‌های فضایی «چلنجر» (Challenger) در سال ۱۹۸۶ بازیابی شد و ۳۱ سال بعد در سال ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی شد. این توپ به معنای احترام به فضانوردان سقوط کرده و دانشجویانی که پرواز اصلی آن برای آنها در نظر گرفته شده بود، به پرواز درآمد.

بخوان  ساخت کاتالیزور برای تصفیه آب و تولید هیدروژن
پرتاب توپ های جام جهانی به فضا توسط "اسپیس ایکس"