پرتاب ماهواره نظارت بر آب ناسا به تعویق افتاد

فالکون۹ در مرحله نخست خود، از ۹ موتور مرلین قدرت می‌گیرد. مرحله فوقانی این موشک دو مرحله‌ای، یک مرلین است که برای استفاده در فضا بهینه‌سازی شده است.

پرتاب ماهواره نظارت بر آب ناسا به تعویق افتاد

یک انیمیشن از ماهواره SWOT در حالی که در فضای جمع آوری می‌کند

انتهای پیام



منبع «جولیانا شیمان» (Julianna Scheiman)، مدیر مأموریت‌های ماهواره‌های غیرنظامی شرکت اسپیس ایکس، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر مشکلی غیر از آب باشد، احتمالاً باید پرتاب را بسازیم و موتورها را جایگزین کنیم تا مطمئن شویم که پرتاب‌ها قابل انجام هستند. اعتماد خواهد بود.

ماهواره SWOT دسترسی به جستجوی مشترک ناسا و «آژانس فضایی فرانسه» (CNES) با مشارکت شرکت‌های فضایی کانادا و بریتانیا است. این ماهواره پس از پرتاب شدن، سطح آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌های سراسر جهان را با دقت بی‌سابقه‌های اندازه‌گیری خواهند کرد. اعضای گروه ماموریت‌ها گفتند که این ماهواره‌ها می‌توانند بهتر را در مورد آب‌راه‌های جهان و نحوه تأثیرپذیری آن‌ها از تغییرات آب‌وهوایی به نظر بدهند.

با توجه به این که چند روز پیش طوفانی در منطقه وندنبرگ روی داد، ممکن است موتور شناسایی‌شده در دو، آب باشد. اگر چنین باشد، جمعه یک هدف واقع‌بینانه برای پرتاب است، اما اگر مشکل دیگری وجود داشته باشد، احتمالاً بیشتر خواهد بود.

جمعه در حال تبدیل شدن به یک روز بسیار شلوغ در پروازهای فضایی است. انتظار می‌رود که اسپیس ایکس در آن روز افزون بر SWOT، دو مأموریت دیگر را نیز به فضای پرتاب کند که هر دو از ساحل فضایی فلوریدا بلند شوند. یکی از ماموریت‌ها، مجموعه‌ای از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک» (Starlink) اسپیس ایکس و دیگر دو ماهواره را برای شرکت مخابراتی «اس‌ای‌اس اس.آ.» (SES SA) پرتاب خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موسوم به «توپ ماهواره آب‌های سطحی و اقیانوسی» (SWOT) ناسا قرار بود امروز پنجشنبه ۱۵ دسامبر، در ساعت ۶:۴۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی برفراز یک موشک «فالکون۹» (Falcon 9) پرتاب شود اما شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) اکنون پرتاب را برای روز جمعه و در همان ساعت اعلام شده مد نظر قرار داده شده است.

مقامات ناسا در گزارش این رویداد نوشتند: پس از این که موشک فالکون۹ در مجتمع پرتاب فضایی «SLC-4E» در «پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ» (VBG) کالیفرنیا روی سکوی پرتاب قرار گرفت، گروه پرتاب وجود دارد را در دو موتور «مرلین» » (Merlin) نصب‌شده روی تقویت‌کننده مرحله اولیه موشک شناسایی شد. آنها موتورهای بازرسی‌های موشک‌های را امروز کامل کردند اما پیش از جستجو برای پرتاب، زمان بیشتری را به بررسی‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها اختصاص داده‌اند.

شرکت «اسپیس ایکس» پرتاب یک ماهواره نظارت بر آب ناسا را ​​تا جمعه ۱۶ دسامبر به تعویق انداخت تا زمان بیشتری را برای بررسی مشکل موشک «فالکون۹» خود داشته باشد.

شرکت “راکت لب” (Rocket Lab) نیز جمعه را برای اولین پرتاب خود از خاک آمریکا هدف قرار داده است. در آن ماموریت، تقویت‌کننده «الکترون» (Electron) به همراه سه ماهواره شرکت «هاوک‌آی۳۶۰» (HawkEye 360) از «مرکز پرواز والوپس» (WFF) ناسا در ویرجینیا پرتاب خواهد شد.