پرتاب موفقیت آمیز ماژول چینی برای تکمیل ایستگاه فضایی

 



منبع

بر اساس گزارش رویترز، پخش زنده دوربین مداربسته دولتی چین نشان داد که ماژول آزمایشگاهی ۲۳ تنی ونتیان (به معنی جستجو برای بهشت) به وسیله موشک چینی لانگ مارچ ۵B از مرکز راه‌اندازی فضایی ون‌چانگ، به فضا پرتاب شد.

بیشتر بخوانید


کارکنان آژانس فضایی که در جریان پخش زنده، در حال مشاهده پیشروی ماموریت و پرتاب از اتاق کنترل دیده می‌شدند، زمانی که ونتیان حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب از موشک جدا شد، مشغول خوشحالی و تشویق شدند.

انتظار می‌رود که ماژول آخر ایستگاه فضایی چینی، در ماه اکتبر پرتاب شود و مانند ونتیان، به ماژول تیانه متصل شود و ساختار T شکل ایستگاه فضایی را تشکیل دهد. این سازه تقریباً یک پنجم ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.

اکنون این ایستگاه فضایی نیمه کاره، فرمانده ماموریت شنژو ۱۴ و سه فضانورد دیگر حضور دارند. آن‌ها قرار است در ماه دسامبر با ورود خدمه شنژو ۱۵ به زمین بازگردند.


موشک لانگ مارچ چین

چین در آوریل ۲۰۲۱ با پرتاب ماژول تیانه ساخت ایستگاه فضایی را آغاز کرد. این ماژول، محل زندگی اصلی فضانوردان چینی خواهد شد.ماژول آزمایشگاهی ونتیان، به طول ۱۷.۹ متر، در کنار ماژول آزمایشگاهی دیگری که هنوز راه اندازی نشده است (Mengtian) جایی است که فضانوردان می‌توانند آزمایش‌های علمی خود را انجام دهند.

چین روز یکشنبه دومین ماژول از سه ماژول برنامه ریزی شده خود برای تکمیل ایستگاه فضایی را به فضا پرتاب کرد. این کشور با انجام جدیدترین ماموریت خود قصد دارد ایستگاه فضایی خود را در مدار زمین تکمیل کند.

بخوان  ویژگی‌های جدید ویندوز 11 برای همه مناسب نخواهد بود – اما برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بسیار جالب هستند.

ماژول ونتیان دارای یک کابین هوابند (airlock) است که قرار است پس از تکمیل ایستگاه، نقطه خروجی اصلی برای فعالیت‌های خارج از ایستگاه باشد. این ماژول در طول چرخش خدمه در ایستگاه به عنوان محل اقامت موقت فضانوردان عمل خواهد کرد و برای اقامت طولانی مدت تنها سه فضانورد طراحی شده است.