پرواز موفقیت‌آمیز کپسول “اوریون” در نزدیکی ماه

سارافین در مورد آسیبی که سکوی پرتاب “B 39” در مرکز فضای کندی هنگام پرتاب متحمل شد نیز صحبت کرد. تعداد زیادی از آسیب‌های انتظار می‌رفتند و مشابه پرتاب‌ها بودند اما 8.8 میلیون پوند نیرو رانش کردند توسط مرحله هسته‌ای سامانه پرتاب فضایی و دو تقویت کننده موشک جامد به درستی عمل کردند.

وی افزود: امروز روز فوق‌العاده‌ و شگفت‌انگیز بود. من می‌خواهم اطلاعات مربوط به کپسول را بشنوم، درباره آن یاد بگیرم و درباره کاری که می‌دهیم، هیجان‌زده باشم.

“هاوارد هو”، مدیر برنامه اوریون گفت: این گروه، واقعاً عملکرد خوبی را در تمام زیرسیستم‌ها و سیستم‌ها دیده‌اند و ما مطمئناً ما از عملکرد کپسول راضی هستیم.

وی افزود: کنترل‌کننده‌های پرواز از این ویدئوهای فوق‌العاده‌هایی که می‌توانند از کپسول اوریون دریافت کنند، کاملاً شگفت‌زده هستند. علاوه بر این، آنها خوشحال هستند که تمام تلاش و فداکاری را که سالهای بسیار صرف کرده‌اند، نتیجه داده‌اند.

کپسول “اوریون” در مهم‌ترین عملیات از مأموریت خود می‌تواند با موفقیت به ماه نزدیک شود و ناسا را ​​شگفت‌زده کند.

پرواز موفقیت آمیز کپسول "اوریون" در نزدیکی ماه

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول “اوریون”(Orion) ناسا، یکی از مانورهای کلیدی اولین سفر خود را با موفقیت به پایان رساند. این مانور مهم، پرواز از نزدیکی ماه بود که طی آن، اوریون تا فاصله ۸۱ مایلی سطح ماه نزدیک شد. این عملیات به چند دلیل مهم بود که مهم ترین آنها یک آزمایش حیاتی برای سیستم پیشرانه است.

پرواز موفقیت آمیز کپسول "اوریون" در نزدیکی ماه

در ماموریت آرتمیس۱، اوریون برای یک سفر ۲۶ روزه به سمت ماه فرستاده شده است که طی آن، در نزدیکترین گذرگاه خود تا ۸۰ مایلی سطح ماه و در دورترین فاصله تا حدود ۴۰ هزار مایلی سطح ماه قرار خواهد گرفت. این ماموریت به عنوان آزمایشی سامانه پرتاب فضایی، اوریون و سیستم‌های کنترل زمینی مرتبط پیش از مأموریت‌های آرتمیس۲ و آرتمیس۳ طراحی شده است که برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی می‌شود.

بخوان  جریمه ۴ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا علیه گوگل

اوریون روز دوشنبه ۲۱ نوامبر، به اندازه کافی به سطح ماه نزدیک شد و از گرانش ماه استفاده کرد تا در اطراف ماه بچرخد. این پرواز، یکی از دو مانور برای ورود اوریون به «مدار رتروگراد» (مدار رتروگراد) خود در اطراف ماه بود. مرحله بعدی قرار است روز جمعه در ساعت 16:52 به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شود.

پس از جمع آوری داده ها، مقامات ناسا عصر دوشنبه 21 نوامبر یک جلسه توجیهی برگزار می شود تا در پرواز اوریون از نزدیکی ماه صحبت کنند. “جود فریلینگ”(Judd Frieling)، مدیر پرواز در “مرکز فضایی جانسون”(JSC) ناسا گفت که اعضای گروه ماموریت آرتمیس1 از عملکردی اوریون پس از پرتاب، شگفت زده شده اند.

در این نشست، درباره پرتاب سامانه پرتاب فضایی ماموریت آرتمیس۱ در ۱۶ نوامبر نیز صحبت شد. “مایک سارافین”(Mike Sarafin)، مدیر ماموریت آرتمیس1 در مقر ناسا گفت که سامانه پرتاب فضایی در حین پرتاب، بی‌عیب و ناتوان عمل کرد.

اوریون پس از دور شدن از ماه، سفر خود را به سوی زمین آغاز می‌کند و در ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام فرود می‌آید.

سارافین گفت که بخشی از درزبندی عایق اطراف پایه کپسول که توسط طوفان نیکول آسیب دیده بود، در میدان داخلی اطراف موشک پیدا شد. مشخص نیست که آیا این از درزبندی هنگام پرتاب از آن جدا شده است یا هنوز قسمتی از طوفان نیکول جدا شده است. یک نوار از درزبندی که در اثر طوفان آسیب دیده بود، پیش از پرتاب یک منبع گزارش بود اما ماموران ماموریت تشخیص دادند که خطری نخواهد داشت.

اوریون حدود یک هفته در این مدار باقی خواهد ماند تا سیستم‌های مختلف از جمله هدایت، ناوبری، ارتباطات، قدرت و کنترل حرارتی را آزمایش کند.

بخوان  پیش‌بینی استادیوم‌های آینده ایرانی به وسیله هوش مصنوعی توسط معمار

مقامات ناسا می‌گویند که اعضای گروه ماموریت “آرتمیس۱”(Artemis 1) پس از مشاهده عملکرد کپسول اوریون در مسیر خود به سمت مدار ماه، شگفت‌زده‌شده‌اند.

آرتمیس۱ روز ۱۶ نوامبر در ساعت ۱:۴۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرتاب شد و از “مرکز فضای کندی”(KSC) در فلوریدا پرتاب شد و نمایشی از قدرت محض موشک “سامانه پرتاب فضایی”(SLS) ناسا بود. . کپسول اوریون اندکی پس از آن به مدار زمین رسید و سپس ۸۷ دقیقه پس از پرتاب، عملیات موسوم به «ورود به مدار انتقال ماه» (TLI) را انجام داد تا به سمت ماه پرتاب شود.

انتهای پیام



منبع

وی افزود: نتایج چشم‌گیر بودند و عملکرد فراتر از انتظارات بود. روش سوخت‌رسانی ملایم‌تر که در سومین تلاش موفقیت‌آمیز پرتاب انجام شد، نتایجی را که مدیران مسئول انتظار دارند، همراه داشتند و برخی از مشکلات مربوط به جستجوهای پیشین را دور زد.