پرواز هواپیماهای اولین ها با فناوری پوست کوسه

در سال ۲۰۲۰، لوفت هانزا اولین پرواز باری ۱۰۰ درصد بدون کربن خود را انجام داد.

«AeroSHARK» اکنون بر روی دوازده فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و یازده هواپیمای ۷۷۷F سوئیس و لوفت‌هانزا کارگو نصب خواهد شد. انتظار می‌رود این تغییرات، سالانه بیش از 500 تن از رد کربن لوفت هانزا را کاهش دهد.

انتهای پیام



منبع نصب این فناوری بر روی هواپیمای دیگر

پروازهای اولیه با انجام هر هفته ارزیابی داده‌ها دنبال شد. فرمان جدید منتشر شده توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در حال حاضر به لوفت‌هانزا امکان می‌دهد تا فیلم‌های ریبلت (riblet) خود را بر روی تمام هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و ۷۷۷F نصب کند.

این پوشش به سطح ساختاری خاص خود که از دنده‌های میکروسکوپی یا به اصطلاح ریبلت (ریبلت) تشکیل می‌شود، مقاومت اصطکاکی سطح کاهش می‌یابد و در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار گاز دی‌اکسید کربن را حدود یک درصد کاهش می‌دهد.

پرواز هواپیماهای اولین ها با فناوری پوست کوسه

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، هفته گذشته، آژانس امنیت هوانوردی اروپا (EASA) به شرکت لوفت‌هانزا تکنیک (Lufthansa Technik) مجوز داد تا از فیلم‌های مخصوص صرفه‌جویی در مصرف سوخت «AeroSHARK riblet» روی دو نوع بوئینگ ۷۷ استفاده کند. این که در ساخت آن از پوست کوسه الهام گرفته شده و برای سوخت پایدار است، به طور مشترک توسط لوفت‌هانزا تکنیک و شرکت شیمیایی BASF توسعه یافته و اکنون روی هواپیماهای فناوری باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بین‌المللی بین‌المللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.

این معناست که هر بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER که توسط سوئیس اداره می‌شود، با استفاده از این فناوری سالانه در حدود ۴۰۰ تن نفت سفید و بیش از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن مصرفی می‌کند. بوئینگ ۷۷۷F نیز با بهره‌گیری از این روش سالانه در حدود ۳۷۰ تن سوخت و ۱۱۷۰ تن دی‌اکسید کربن صرفه‌جویی خواهد کرد.

بخوان  ایرپاد جدید ریلمی به زودی عرضه می‌شود

سورن استارک (Soeren Stark)، مدیر اجرایی لوفت‌هانزا تکنیک می‌گوید: بررسی «AeroSHARK» برای انواع بوئینگ ۷۷۷ گام مهمی در توزیع این فناوری جدید برای پایداری بیشتر در حمل و نقل و حمل و نقل هوایی است.

اولین پروازها با این فناوری جدید آغاز شده است

اختراعی که حدوداً به صرفه‌جویی سالانه می‌شود، ۴۰۰ تن نفت سفید و بیش از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن برای هر هواپیمای ۷۷۷-۳۰۰ می‌شود، به زودی روی هواپیماهای باربری خطوط هوایی سوئیس نصب خواهد شد.

اولین بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER این شرکت سوئیسی مجهز به «AeroSHARK» در فعالیت های ماهانه فعالیت روزانه خود را آغاز کرده است. پروازهای این هواپیما که در روزهای هشتم و سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۷ و ۱۸ شهریور) انجام شد، برای جمع‌آوری شواهد دقیق مبنی بر عدم ایجاد اثرات منفی استفاده از فناوری «AeroSHARK» بر ایمنی بوئینگ ۷۷۷ صورت گرفت.