قدم های بعدی
ایرباس این هواپیماها را قلبهای سرد مینامد و در مرکزیت برنامههای هواپیماهای جدید شرکت بر هیدروژن خود موسوم به ZEROe قرار دارند.
مهندسان ایرباس میگویند که قدم بعدی این است که نمونهای از نگاه انتقادی است و از خود بپرسیم که چه کاری را میتوانیم بهتر انجام دهیم. این گروه، بینش و دادههای آزمایشی را از مدل اول جمع آوری میکند تا روی نمونه اولیه کار کند که با هیدروژن پر میشود.
این شرکت در وبلاگ خود آورده است: هیدروژن کلید نماینده ما برای فروش هواپیماهای بدون آلایندگی به بازار تا سال 203 است، اما باید در دمای بالای 223 درجه سانتیگراد سرد شود. استفاده از این فناوری به معنای توسعه مخازن ذخیره شده هیدروژن برودتی خلاقانه و نوآورانه است. ما تیمهایی را در شرکت خود داریم که مجموعهای از مهارتها را برای ایجاد آنها دارند.
ایرباس برای توسعه این مخازن حدود 15 ماه پیش مرکز توسعه انتشار صفر(ZEDCs) را در نانت فرانسه و برمن آلمان انجام داد که مسئولیت پیشبرد این فناوری جدید را بر عهده دارند. مخازن در نانت تولید میشوند و جعبههای سرد که وظیفهشان را به شکل گاز درآوردن هیدروژن مایع را بر عهده دارند، در برمن تولید میکنند.
ایرباس در پایان گفت: این پروژه، پروازهای ما را متحول میکند و پایداری را به خط مقدم صنعت میآورد. ما مدام به دنبال استفاده از فناوریهای نوآورانه هستیم تا به ما کمک کنیم به هدف خود در ارائه هواپیماهای بدون آلایندگی به بازار تا سال ۲۰۳۵ دستیابیم.
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، بر اساس اعلام شرکت ایرباس، این شرکت در حال مهندسی مخازن ذخیره هیدروژن برودتی جدید برای پشتیبانی از هواپیماهای آینده است که با سوخت هیدروژن انرژی کار میکند.
کریس ردفرن رئیس بخش ساخت این مخازن میگوید: این یک گواه واقعی بر کار تیمی در سراسر سایتهای ما است که میتواند اولین مخزن را تولید کند. ما میخواهیم این مخازن را برای کارایی بیشتر بهینه کنیم و ردپایمحیطی آن را کاهش دهد. هرچه باشد، یک هواپیمای بدون آلایندگی باید در طول چرخه عمر خود تا حد امکان نزدیک به انتشار آلایندگی صفر باشد.
هیدروژن باید خیلی سرد نگه داشته شود
هواپیماهای جدید شرکت ایرباس در آینده با سوخت هیدروژن که در کمتر از ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگه داشته میشود، به پرواز درمیآیند و این شرکت هم اکنون در حال توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی است.
به همین دلیل است که مخازن ذخیرهسازی هواپیماهای هیدروژنی جزء نیاز و حیاتی پروازهای آینده با سوخت هیدروژن هستند. با این حال، مهندسی آنها را می سازد، زیرا کاملاً متفاوت از هواپیماهای سنتی هستند.
انتهای پیام
ایرباس در ادامه توضیح میدهد که دو فناوری اساسی وجود دارد که یک هواپیما را قادر میسازد مستقیماً با هیدروژن پرواز کند: نیرو دادن به موتور با احتراق هیدروژن از طریق موتورهای توربین گاز اصلاح شده یا استفاده از سلولهای سوختی هیدروژنی برای ایجاد نیروی الکتریکی. گزینه دیگری نیز یک ترکیبی است که از هر دو فناوری میکند.
ایرباس میگوید: فقط نظر از این گزینهها، یک موضوع ثابت در میان است و آن اینکه هیدروژن باید بسیار سرد بماند. هیدروژن در چنین شرایطی باید در زمانی کمتر از ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در تمام طول پرواز به طور مداوم این دما حتی که مخازن خالی میشود، حفظ شود.
هدف اصلی گروه سازنده این مخازن برای رسیدن به فضا، بهبود عملکرد و تولید سادهسازی است. ساخت و آزمایش این نمونه اولیه حدود یک سال دیگر طول میکشد و هدف نهایی این است که تا سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ یک مخزن در هواپیمای A380 نصب شود.