پروژه آرتمیس؛ آغاز عصر جدید آپولو یا آخرین نمایش ناسا؟

فضانوردان به محافظت بسیار بیشتری نسبت به ربات‌ها نیاز دارند. آن‌ها در سفر و عملیات‌های خود به هوا، آب، غذا، فضایی برای زندگی نیاز دارند و باید از آنها در برابر تشعشعات مضر، به ویژه طوفان‌های خورشیدی محافظت شوند.

به همین ترتیب، اگر مواد کمیاب از خاک ماه یا سایر سیارک‌ها از نظر اقتصادی به امری مقرون‌به‌صرفه تبدیل شود، می‌توان این کار را با کمک ربات‌ها با روشی ارزان‌تر و ایمن‌تر انجام داد.

پروژه آرتمیس؛  آغاز عصر جدید آپولو یا آخرین نمایش ناسا؟

نمونه‌هایی از پیشرفت‌ها در زمینه اکتشافات رباتیک، مریخ‌نوردها هستند. مریخ‌نورد استقامت (استقامت)، آخرین کاوشگر ناسا است که می‌توان با بهره‌گیری از توصیه‌های محدود از سوی اپراتورهای زمینی، از سطوح صخره‌های مریخ عبور کند. بهبود در حسگرها و هوش مصنوعی (AI) ربات‌ها را قادر می‌سازد تا به خودی خود نواحی جالبی را برای جمع‌آوری نمونه برای بازگرداندن به زمین شناسایی کنند.

فضانوردان آپولو قهرمان بودند. آن‌ها خطرات بسیاری را به جان خریدند و از فناوری‌ها استفاده کردند. این در حالی است که در مقایسه، سفرهای کوتاه به ماه دهه ۲۰۲۰، با هزینه ۹۰ میلیارد دلاری برنامه آرتمیس، معمولاً معمولی به نظر میرسد.

مجموعه فناوری‌های رباتیک

ربات‌ها همچنین می‌توانند سیارات مشتری، زحل و قمرهای متنوع و شگفت‌انگیز را با هزینه‌های بیشتر، کاوش کنند. برخی از این قمرها در واقع می‌توانند در اقیانوس‌های زیر سطح خود میزبان حیات باشند.

انتهای پیام



منبع

با توجه به اینکه پرواز فضایی انسان فراتر از مدار پایین زمین به احتمال زیاد به طور کامل به شرکت‌هایی با بودجه اختصاصی که خطرات بالا را می‌پذیرد، خواهد شد، این سوال پیش می‌آید که آیا پروژه چند میلیارد دلاری آرتمیس ناسا راه خوبی برای خرج کردن دارد. پول دولت است یا خیر. در نهایت به نظر می‌رسد آرتمیس نمایش پایانی ناسا باشد تا صبح از آپولو.

بخوان  «استقامت» به زودی نمونه‌های مریخی را رها می‌کند

تفاوت هزینه‌های بین سفر انسان و ربات به ماه که در اقامت‌های بسیار بیشتر می‌شود. سفر به مریخ که صدها بار دورتر از ماه است، نه تنها فضانوردان را در معرض خطرات بسیار بزرگ‌تری قرار می‌دهد، بلکه حمایت از آنها را بسیار کمتر امکان پذیر می‌کند. حتی علاقه‌مندان به فضانوردی پذیرفته‌اند که حدود دو دهه از اولین سفر انسان به مریخ فاصله داشته است.

با این حال، برنامه آرتمیس به رهبری ایالات متحده آمریکا، با هدف بازگرداندن انسان ها به ماه در دهه جاری، فعالیت های خود را با ماموریت آرتمیس ۱ آغاز کرده و کپسول فضایی این ماموریت آزمایشی اکنون در مدار ماه در حال گردش است.

در مأموریت آرتم از موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) کاملاً ناسا استفاده می‌شود که قدرتمندترین موشکی است که وجود دارد و از نظر طراحی شبیه موشک‌های سترن ۵(Saturn V) است که دهها فضانورد آپولو را به ماه فرستادند. پیشران آریس مانند همتایان پیشین خود برای ایجاد قدرت پرتاب از ترکیب هیدروژن مایع و استفاده می‌کند. این پیشران پس از انجام پرتاب به آب‌های آزاد می‌افتد چند بار مصرف نیست و بنابراین هر پرتاب هزینه تخمینی بین دو تا چهار میلیارد دلار را به همراه داشت.

پروژه آرتمیس؛  آغاز عصر جدید آپولو یا آخرین نمایش ناسا؟

خطر مدیریت

این نشان دهنده یک تفاوت کلیدی بین عصر آپولو و عصر امروزی است: ظهور یک فناوری فضایی خصوصی و قوی که اکنون پروازهای فضایی انسان را در می‌گیرد. شرکت‌های بخش خصوصی با ناسا رقابت می‌کنند، بنابراین سفرهای پرخطر و کم‌هزینه به مریخ می‌شوند، که توسط سرمایه‌رها و حامیان مالی خصوصی تامین می‌شوند، توسط داوطلبان مشتاق انجام می‌شوند. در نهایت، مردم می‌توانند این ماجراجویان شجاع را بدون پرداخت هزینه برای آنها انجام دهند.

بخوان  چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا رونمایی کرد

در مقابل آن، موشک استارشیپ شرکت فضایی اختصاصی اسپیس‌ایکس که به نوعی رقیب ناسا به حساب می‌آید، در این مورد با موشک ناسا تفاوت دارد و این شرکت، موشک خود را به گونه‌ای ساخته می‌شود که قابل استفاده مجدد است.

ربات‌ها می‌توانند به جای فضانوردان به فعالیت‌های بپردازند و انسان‌ها به یک مکان کاربردی برای زندگی نیاز داشته باشند و می‌توانند به طور مستمر در محل کار خود باقی بمانند.

برای برانگیختن آشتیاق عمومی در چیزی که آپولو، به جاه طلبانه‌تر، مانند فرود روی مریخ، نیاز داریم. اما چنین مأموریتی، با احتساب تدارکات و موشک برای سفر، می‌تواند برای ناسا یک تریلیون دلار هزینه داشته باشد. هزینه‌هایی که وقتی با بحران آب و هوا و فقر روی زمین روبرو هستیم، جای بحث دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از کانورسیشن، نیل آرمسترانگ(Neil Armstrong) «یک گام کوچک» تاریخی در سال ۱۹۶۹ بر روی ماه برداشت و تنها سه سال بعد، آخرین فضانوردان سری ماموریت‌های آپولو همسایه آسمانی ما را ترک کردند. از آن زمان، فضاهای صدها و فضاهای سفر کرده‌اند، اما عمدتاً آنها به ایستگاه‌های بین‌المللی در مدار زمین پاک‌سازی شده‌اند و هیچ کدام از چند صد کیلومتری زمین را از زمین خارج نکرده‌اند.

پروژه آرتمیس؛  آغاز عصر جدید آپولو یا آخرین نمایش ناسا؟

ناسا با آغاز سری ماموریت‌های آرتمیس قصد دارد در بازگرداندن بشر به سطح قمر زمین باشد اما آیا این ماموریت آغاز عصر جدید آپولو خواهد بود یا پایانی برای سفرهای سرنشیندار ناسا به فضا؟

این در حالی است که حتی اگر انسان را به این مکان‌ها بفرستد، ممکن است خوب باشد زیرا انسان‌ها می‌توانند این جهان‌ها را به میکروب‌های زمینی آلوده کنند.

بخوان  پرتاب ۲ مخابراتی در چهاردهمین ماموریت موشک "فالکون۹"

مهم‌ترین تفاوت میان عصر آپولو و عصر ۲۰۲۰ در اواسط دهه ۲۰، پیشرفت‌های شگفت‌انگیز رایانه‌ها و بخش‌های رباتیک است. علاوه بر آن رقابت، ابرقدرت‌ها مانند آنچه در هنگام جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، دیگر نمی‌توانند کلان را توجیه کنند.

این هزینه‌ها در نتیجه یک «فرهنگ ایمنی» توسط ناسا در سال‌های اخیر در پاسخ به نگرش‌های عمومی ایجاد می‌شوند که آسیب‌های روحی و آسیب‌هایی را در برنامه‌ها نشان می‌دهند که از فاجعه‌های شاتل فضایی در سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۳ در هر کدام از هفت سرنشین غیرنظامی ایجاد می‌شود. از بین رفتند. گفتنی است، شاتل که در مجموع ۱۳۵ پرتاب داشت، به نرخ شکست زیر دو درصد دست یافت. انتظار نرخ به این پایینی برای سفر به مریخ غیرواقعی است و این ماموریت دو سال تمام به طول خواهد انجامید.

طی یک یا دو دهه آینده، اکتشاف رباتیک در سطح مریخ می‌تواند کاملاً مستقل پیش بروند و حضور انسان مزیتی به همراه داشته باشد. به طور مثال، پروژه‌های مهندسی، مانند رویای ستاره‌شناسان برای ساخت یک تلسکوپ رادیویی بزرگ در نیمه پنهان ماه که عاری از تداخلات زمینی دیگر نیازی به انسان‌ها دارند. چنین پروژه‌هایی می‌توانند به طور کامل توسط ربات‌ها انجام شوند.

مطمئناً ماجراجویانی وجود خواهد داشت که با کمال میل خطرات بسیار بیشتری را می‌پذیرد. برخی از آنها حتی در گذشته برای انجام یک سفر یک طرفه به مریخ نام کرده اند.