پروژه دانشمند وویجر بازنشسته شد

وویجر ۱ اکنون حدود ۱۴.۷ میلیارد مایل (۲۳.۷ میلیارد کیلومتر) یا تقریباً ۱۵۹ واحد نجومی (AU) از سیاره ما فاصله دارد. وویجر ۲ نیز حدود ۱۲.۳ میلیارد مایل (۱۹.۸ میلیارد کیلومتر) یا نزدیک به ۱۳۲ واحد نجومی با ما فاصله دارد.

هر دو فضاپیما هنوز عملیاتی هستند و داده‌های بی‌سابقه‌ای درباره این قلمرو عجیب و غریب و دوردست جمع آوری می‌کنند. مقامات ناسا گفته‌اند که کاوشگرها قدرت و سوخت رانشگر کافی دارند تا در وضعیت فعلی خود حداقل تا سال ۲۰۲۵ به کار خود ادامه دهند، اما آینده پس از آن مبهم است.

وویجر (Voyager) نام دو کاوشگر فضایی است که در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط ناسا برای مطالعه سیاره‌های منظومه خورشیدی به فضا پرتاب شد. این دو کاوشگر در اصل برای مطالعه سیارات زحل و طراحی شده بودند، اما بعد از انجام مأموریت به سوی فضای بیرونی منظومه خورشیدی حرکت کردند. در سال ۲۰۱۰ اعلام کردند که وویجر ۱ در مرز منظومه خورشیدی قرار گرفته و در آستانه خروج از این منظومه قرار دارد.

انتهای پیام



منبع

وویجر ۱ و وویجر ۲ با فاصله چند هفته در سال ۱۹۷۷ پرتاب شدند و به سمت سیارات غول پیکر حرکت کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اد استون پس از 50 سال خدمت در سمت رئیس علمی ماموریت پیشگامانه وویجر ناسا بازنشسته شد.

دانشمندان برای شناخت بیشتر منظومه خورشیدی سیارات گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، در سال ۱۹۷۷ میلادی (۱۳۵۶ خورشیدی) دو فضاپیمای وویجر ۱٫۲ را به فضا فرستادند. هدف از این کار گذر از کنار سیارات ذکر شده و تهیه و ارسال شناسنامه فنی و شیمیایی این سیارات بود و همچنین به دست آوردن اطلاعاتی مانند انواع عناصر سازنده، ترکیب‌های شیمیایی در اتمسفر و ترکیب درصد این مواد بود.

بخوان  شانگهای به دنبال تولید ۵۰ موشک و ۶۰۰ ماهواره تجاری در سال

استون به عنوان دانشمند پروژه وویجر که کاوشگرهای دوقلو (دو کاوشگر وویجر ۱ و وویجر ۲) را در یک تور بزرگ تاریخی برای بازدید از سیارات غول پیکر منظومه شمسی و بعداً به فضای بین ستاره‌ای فرستاد، بازنشسته کرد. او از سال ۱۹۷۲ ( پنج سال قبل از پرتاب این کاوشگرها) این پست را بر مدیریت داشت.

استون در بیانیه ناسا گفت: این یک افتخار است که به مدت 50 سال به عنوان دانشمند پروژه وویجر خدمت می‌کردم.

“لیندا اسپیلکر” (Linda Spilker) جانشین استون خواهد شد و دومین دانشمند پروژه ماموریت وویجر خواهد بود.

وی افزود: این کاوشگرها فراتر از حد انتظار موفق شدند و از همکاری با افراد با استعداد و فداکار بسیاری در این مأموریت داشته‌ام. این سفر فوق‌العاده‌ای بوده است و من از همه کسانی که وویجر را دنبال کرده و در این ماجراجویی با ما همراه بودند، سپاسگزارم.

“اد استون” (Ed Stone) دانشمند پروژه وویجر ناسا پس از 50 سال بازنشسته شد.