پر انرژی‌ترین انفجار پرتو گاما کشف شد

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این انفجار پرتو گاما است که پرانرژی‌ترین نوع انفجار الکترومغناطیسی اولین بار در جهان است که توسط تلسکوپ‌ها در روز یکشنبه (9 اکتبر/17 مهر) مشاهده شد.

جما اندرسون(Gemma Anderson) ستاره‌شناس دانشگاه کرتین در استرالیا، که پدیده‌های مشابه را مطالعه می‌کند، به ساینس آلرت گفت: این واقعاً یک رویداد بسیار هیجان‌انگیز است! این پدیده بسیار نزدیک و همچنین بسیار پرانرژی و درخشان است و بنابراین مشاهده آن آسان است. در نتیجه ما می‌توانیم این انفجار پرتو را با تعداد زیادی تلسکوپ بزرگ و کوچک در سراسر جهان انجام دهیم و به جمع آوری مجموعه‌های بسیار جامع بپردازیم.

ستاره‌شناسان ممکن است درخشش کنند پس از این انفجارها راصد می‌کنند که از الکترون‌هایی ناشتا می‌گیرند که در نتیجه انفجاری از انرژی گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد که “GRB22109A” یک انفجار طولانی پرتو گاما باشد، اما ستاره‌شناسان هنوز نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد آن شده است.

انفجارهای پرتو گاما به دو دسته تقسیم می‌شوند. انفجارهای کوتاه پرتو گاما نادرتر هستند و بیشتر از دو طول نمی‌کشند. این رویدادها حدود 30 درصد از این رویدادها را تشکیل می‌دهند و باورهای علمی دارند که این رویدادها در برخورد با ستاره‌های نوترونی می‌شوند. نوع دوم، انفجارهای بلند پرتو گاما هستند که تا چند دقیقه به طول می‌انجامند و احتمالاً توسط ابرنواخترها، ایجاد می‌شوند. ابرنواختر انفجار ستاره‌هایی برای جرمی است که سوخت هیدروژن آنها به پایان رسیده است.

تلسکوپ‌ها در سرتاسر جهان و در مدار زمین اکنون به سمتی کهکشانی غبارآلود است که این پرتو از آن بیرون آمده است، رفته‌است. آنها سعی می‌کنند نور تولید کنند توسط این انفجار در طول موج‌های بیشتر مشاهده کنید تا کامل‌ترین تصویر را از منشا آن دریافت کنید.

بخوان  به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 11 به زودی ارائه می‌شود – اما ممکن است ناامید شود

اندرسون به افزود: هنوز برای پاسخ به این سوال خیلی زود است. با این حال، با توجه به مدت طولانی این انفجار پرتو گاما، ممکن است نوع بسیار قدرتمندی از ابرنواختر باشد.

انفجارهای پرتو گاما که به طور تصادفی توسط ماهواره‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۶۰ کشف شدند، احتمالاً زمانی ایجاد می‌شوند که استارگان غولپیکر در انتهای زندگی خود قبل از سقوط به درون سیاهچاله‌ها منفجر می‌شوند، یا زمانی که بقایای ستاره‌های فوق متراکم معروف به ستاره‌های نوترونی هستند. با هم برخورد می کنند. در عرض چند ماه، این انفجارها به اندازه‌های انرژی آزاد می‌شوند که خورشید در طول عمر ده‌ساله‌اش می‌تواند ساطع کند.

گامایی که به تازگی مشاهده شده است و “GRB22109A” نام گرفته است، 20 برابر بیشتر از یک انفجار متوسط ​​‌پرتو گاما به زمین نزدیک است، اما هنوز به اندازه کافی دور است که بیشتر هیجان انگیز باشد تا نگران باشد.

در ابتدا، قدرت این پرتو ستاره شناسان را گیج کرد. آنها فکر می‌کردند که این انفجار پرتو گاما باید توسط یک منبع نسبتا نزدیک تولید شود و همچنین در ابتدا باید انرژی مورد نظر به جای پرتوهای گاما از پرتوهای ایکس نشانات می‌گیرد. تحلیل‌ها و تحلیل‌های بعدی تایید کردند که این انرژی در واقع از یک انفجار پرتو گاما منبعی در فاصله ۲.۴ میلیارد سال نوری از ما ایجاد شده است. این نزدیک‌ترین انفجار برای گامایی است که مشاهده می‌شود.

با این انفجار پرتو گاما در فاصله‌ای امن از زمین داد، اما انفجاری که نزدیک‌تر به زمین باشد می‌تواند برای سیاره ما فاجعه بیافریند رخ دهد. انتشار چنین پرتوهای پرانرژی در فاصله هزاران سال نوری از زمین، سیاره ما را از لایه محافظ اوزون محروم می‌سازند و احتمالاً باعث می‌شوند که این دسته از دسته‌های جمعی می‌شوند. در واقع، فکر می‌کنند که یکی از بزرگترین رویدادهای انقراض دسته جمعی در تاریخ یعنی انقراض اردویسین، ۴۵۰ میلیون سال پیش ممکن است با چنین انفجاری آغاز شود.

بخوان  به روز رسانی اندروید ۱۳ برای تمام گوشی‌ها ارائه نمی‌شود/ عرضه گوشی گوشی اج ۳۰ الترا/ همراه اول به ساکنان مرزی هدیه داد

ستاره‌شناسان به جدیدترین و نزدیک‌ترین انفجار پرتو گامایی که تا به حال دیده شده است را شناسایی کرده‌اند.

پرتویی روز یکشنبه شناسایی شد، بهترین پرتویی که در حال حاضر قوی بود و ۱۸ ترا الکترو انرژی آزاد کرد. تحقیقات هنوز در حال تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند، اگر این یافته‌ها قابل مشاهده باشند، این انفجار برای اولین بار گامایی خواهد بود که از ۱۰ ترا انرژی انرژی آزاد شده است.

انتهای پیام



منبع