پشت پرده انتخاب برنده نوبل پزشکی چه خبر است؟



جایزه نوبل پزشکی امروز به سوانت پابو زیست‌شناس سوئدی و متخصص ژنتیک تحولی اهدا شد. اما چه کسانی این جایزه را انتخاب می کنند و چگونه این کار را انجام می دهند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی جایزه نوبل، جولین زیرات(Juleen Zierath)، از اعضای کمیته نوبل در مصاحبه‌های با وبسایت رسمی نوبل در نحوه تصمیم گیری و اعطای جایزه نوبل پزشکی توضیحاتی ارائه شده است که در ادامه می توانید آن را مطالعه کنید.

لطفا خودتان را معرفی کنید

نام من جولین زیرات است و استاد پزشکی در موسسه کارولینسکا هستم. من یکی از اعضای مجمع نوبل در موسسه کارولینسکا هستم که هیئت داوران جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی یا پزشکی را تشکیل می‌دهند. من همچنین از یکی از اعضای کمکی کمیته نوبل هستم. ما سالانه بر روی نامزدهای معرفی شده کار میکنیم.

نامزدها چگونه می‌شوند؟

کمیته نوبل سالانه یک درخواست به جامعه علمی علمی‌ای ارسال می‌کند. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، معرفی‌کننده‌هایی هستند که به ما یک تا سه نفر را می‌شناسند که در رشته فیزیولوژی یا پزشکی کشفی انجام داده‌اند، کمک می‌کنند. ما نمی‌توانیم به افراد این امکان را بدهیم که بتوانیم نامزد کنیم. اما اعضای انجمن علمی، روسای دانشکده‌های پزشکی، برندگان سابق جایزه نوبل، و افراد دیگری که در جوامع علمی تحقیقاتی کار می‌کنند و این درخواست را دریافت کرده‌اند، می‌توانند نامزدها را انتخاب کنند.

چگونه می توان نامزد دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد؟

فرد باید تحقیقات خود را در نشریات علمی منتشر کند و مورد انتخاب قرار گیرد. برای دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی باید کشف کنید. هیچ تمایزی بر اساس نژاد، سن، جنسیت فرد، ملیت یا موسسه‌ای که در آن کار می‌کند وجود ندارد. ما سالانه تمام افراد نامزد شده را در نظر میگیرم.

برای انتخاب برنده جایزه نوبل به دنبال چه ویژگی هایی هستید؟

آلفرد نوبل در وصیت نامه‌خود به ویژگی‌های برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برشمرده است. او به طور خاص اظهار داشت که به دنبال کشفی است که برای بشر مفید باشد، این ویژگی های ما بسیار محدود هستند. ما به دنبال کشفی هستیم که درها را به سوی یافتن روشی جدید برای حل یک مشکل گشوده است، یا نحوه تفکر ما را در مورد یک مشکل تغییر داده است. نقطه اوج این کشف باید عالی باشد. این کشف نمی‌تواند یک اختراع یک پیشرفت باشد. باید یک باشد، باید از تمایز کشف شود و برای بشریت مفید باشد. در نهادهای اهداکننده جوایز علمی، این سخنان اینگونه تعبیر می‌شوند که اکتشافات اساسی است که افق دانش بشری را به روش‌های ژرف گسترش می‌دهند، همیشه «به نوع بشر» هستند. برخی از این اکتشافات اساسی سال‌ها پس از دریافت جایزه به طور مستقیم برای بشر فایده پیدا می‌کنند، اما در زمان تصمیم گیری، فواید عملی آن‌ها گاهی مبهم است.

بخوان  اولین انسانها 26 هزار سال پیش از چین به قاره آمریکا رسیده است

آیا برای دریافت نوبل پزشکی پیوند سنی وجود دارد؟

نه، ملاک این است که شما کشفی انجام دهید. شما می‌توانید در مراحل اولیه کار تحقیقاتی خود با این کشف دست پیدا کنید، یا در مراحل پایانی کار تحقیقاتی خود به آن برسید. چه می‌خواهم بگویم این است که چندین سال طول می‌کشد تا این حوزه تشخیص دهد که کشفی که شما داده‌اید، متمایز است و باید برای دریافت جایزه نوبل در نظر گرفته شود. گاهی اوقات باید کاملاً صبور باشید.

آیا شخصیت ها برای تصمیم گیری شما در هنگام اهدای جایزه نوبل تأثیر می گذارند؟

کوتاه بگویم. خیر، ما دوست داریم که همه برندگان جایزه نوبل ما مربیان فوق العاده و بزرگ و الگوهایی برای نسل های بعدی باشند. اما ما کیفیت بر روی کار تجربی و کشف شده است.

به عنوان یکی از عوامل اعطای جایزه نوبل، کدام یک از این کار مورد علاقه شما است؟

فعالیت در حوزه اعطای جایزه نوبل بسیار ارزشمند است. ما هر سال این فرصت را داریم که منتخبین صدها نفر را بخوانیم. ما فرصتی در اختیار داریم تا در مورد علم آنها بیاموزیم. برخی از ما در حال حاضر در حوزه‌هایی از علم هستیم که خودمان روی آن هستیم بنابراین نمی‌توانم دانش خود را در این رشته‌ها گسترش دهیم.

سالانه با نزدیک شدن به لحظه‌ای اعلام برنده ما با دقت در حال بررسی جزئیات در مجموعه‌ای از نامزدها هستیم که برای دریافت جایزه، آن‌ها را زیر نظر داشته‌ایم. این کار نیاز به تحلیلی کاملاً عمیق دارد. سالی را به خاطر می‌آورم که نوبل را برای سلول‌های شبکه و سلول‌های مکانی به موزرز (Mosers) و اوکیف (O’Keefe) اهدا کردند. من یک نوروفیزیولوژیست نیستم، بنابراین باید موارد زیادی را در مورد کار آنها یاد بگیرم و به نظرم این فوق‌العاده ارزشمند بود. حضور در هیئت داوران جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی یک امتیاز به حساب می‌آید.

بخوان  «جیمز وب» ۳ گزینه احتمالی برای ستاره‌های تاریک افسانه‌های یافت

آیا نامزدها می‌دانند که نامزد شده‌اند؟

کارهای بیشتری که ما انجام می دهیم بسیار مخفیانه است. ما در یک اتاق بزرگ کار می‌کنیم، که پرده‌هایی در اطراف آن را پوشانده و با خیال راحت همدیگر را ملاقات می‌کنیم. افرادی که نامزد شده‌اند نمی‌دانند که نامزد شده‌اند، و ما هر سال درخواست‌هایی را برای ارزیابی نامزدها می‌کنیم. قرار نیست ارزیابان افشا کنند که برای ما گزارش می‌نویسند. زمانی که تصمیم نهایی اعلام می‌شود، کسانی که در آن سال برای دریافت جایزه نوبل انتخاب می‌شوند، شگفت‌زده می‌شوند و بنابراین به طور کلی دریافت نوبل غیرمنتظره است و زندگی افراد را تغییر می‌دهد.

برندگان جایزه چگونه برنده شدن خود می‌شوند؟

از آنجایی که ما کاملاً مخفیانه کار می‌کنیم، انتظار دارند که جایزه دریافت کنند. بنابراین، پس از اینکه تصمیم خود را گرفتیم، در اولین دوشنبه ماه اکتبر هر سال، دبیر کل ما، توماس پرلمان(Thomas Perlmann)، با برندگان نوبل پزشکی تماس می‌گیرند و گاهی اوقات سخت‌ترین کارها که باید انجام دهند شماره تلفن آنها را پیدا کنند. و ارتباطی با آن‌ها است. خیلی از ساعات نیمه‌های شب یا ساعات اولیه صبح با آنها تماس گرفته می‌شود، اما هر روز با آن‌ها ارتباط می‌گیرم و به آنها این خبر خوشحال‌کننده را می‌دهیم. مدت کوتاهی پس از آن، ما یک کنفرانس مطبوعاتی دارد و به دنیا اعلام می‌کنیم که برندگان چه کسانی هستند. جستجو برای دسترسی و ارتباط با آنها بسیار هیجان انگیز و کمی استرس است.

آیا ممکن است یک کشف دو جایزه نوبل از کمیته پزشکی و همچنین کمیته شیمی دریافت کند؟ آیا کمیته‌ها با هم ارتباط دارند؟

بخوان  تصویر خیره‌کننده‌های مهد ستاره‌ای سحابی «شکارچی»

من فکر نمیکنم که هرگز چنین اتفاقی افتاده باشد، زیرا شما فقط می‌توانید یک نوبل برای یک کشف کنید. این امکان وجود دارد که یک نفر برای جایزه فیزیک، جایزه شیمی و جایزه پزشکی نامزد، اما فقط یک جایزه نوبل می‌کند. تا حدودی کمیته بین‌ها ارتباط وجود داشته باشد، اما صادقانه بگویم ما نامزدهای فهرست نهایی کمیته‌ها چه کسانی هستند. همه ما کار می کنیم.

چگونه می توانم جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کنم؟

توصیه من این است که مطمئن شوید که واقعاً آموزش اساسی در فیزیولوژی یا پزشکی دیده‌اید. واضح است که شما باید فردی باشید که در حال انجام تحقیق است. نظر آلفرد نوبل خیلی روشن بود. شما باید انجام دهید. آموزش مهم دارد. بنابراین شما باید در آزمایشگاههای برتر فعالیت کنید.

شما باید کنجکاو باشید، نباید از دستیابی به زمینه های جدید بترسید. باید به حوزه‌هایی که هیچ چیز دیگری نرفته است و باید کمی پیگیر باشید. ممکن است چندین دهه طول بکشد تا کشف شما به رسمیت شناخته شود و جایزه دریافت کنید. پس باید صبور باشید. ممکن است ۳۰، ۴۰، ۵۰ سال طول بکشد.

و در نهایت باید مطمئن شوید که از کار خود لذت می‌برید، آن چیزی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید، زیرا این همان چیزی است که شما را به حرکت در می‌آورد. تعداد کمی از مردم حرفه‌ای خود را برای دریافت جایزه نوبل انتخاب کردند اما بسیاری از افراد حرفه‌ای خود را برای تأثیرگذاری برگزیده‌اند.

انتهای پیام



منبع