پیش‌بینی خطرناک‌ترین طوفان خورشیدی با حلقه‌های تنه درختان

اکنون جالب اینجاست که گروهی از محققان دانشگاه کوئینزلند(UQ) می‌گویند که حلقه‌های درختان را به ما می‌دهند در پیش‌بینی احتمال وقوع آینده می‌توانند کمک کنند.

پیش‌بینی خطرناک‌ترین طوفان خورشیدی با حلقه‌های تنه درختان

در حالی که ایزوتوپ C-14 از یک شراره خورشیدی از یک درخت عبور می‌کند، فیلتر می‌شود و آثار خود را بر روی حلقه‌های تنه درخت بر جای می‌گذارد. بنابراین حلقه‌های تنه درخت به عنوان یک ضبط کننده از این رویداد می‌کند.

مطالعات بیشتر از این دست وجود دارد که در دهه ۱۹۹۰ بازمی‌گردد، اما چیزی که کار پژوهشی را می‌کند، این است که به ما می‌گوید رویداد بعدی میاکه چه زمانی رخ خواهد داد.

این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society A: Mathematical Physical and Engineering Sciences منتشر شده است.

پیش‌بینی خطرناک‌ترین طوفان خورشیدی با حلقه‌های تنه درختان

با این حال، این اولین کار پژوهشی نیست که از حلقه‌های تنه درخت برای مطالعه چرخه‌های کربن زمینی و شراره‌های خورشیدی استفاده می‌کند. برنامه برای مدتی طولانی در حال بررسی ایزوتوپ C-14 در حلقه‌های درختان بوده است.

اگر چنین حادثه‌ای اتفاق بیفتد، به شبکه‌های برق ما می‌رساند که خاموشی در سراسر جهان رخ می‌دهد.

سال گذشته، مقاله پژوهشی دیگری که در مجله Geophysical Research Letter منتشر شد، با بررسی حلقه‌های درختان واقع در فنلاند، کالیفرنیا و سوئیس، یک رویداد جدید تشعشع خورشیدی در گذشته را برجسته کرد.

طوفان خورشیدی سال ۱۸۵۹ شدیدترین نمونه ثبت شده طوفان خورشیدی است که در یک تا دو سپتامبر ۱۸۵۹ میلادی(۱۲۳۸ خورشیدی) رخ داد. در این رویداد، سیل عظیمی از ذرات به مغناط‌سپهر زمین اصابت کرد که شفق قطبی از آن نزدیکی عرض‌های استوایی نیز دیده می‌شد. این طوفانی می‌تواند به قطعی شدن تاثیر در شبکه‌های برق منجر شود.

بخوان  کشف قرص برافزایشی فراکهکشانی

تحقیقات‌های کاملاً نگران‌کننده هستند و پژوهشگران هنوز مطمئن هستند که اتفاق می‌افتد چقدر می‌توان برای مردم روی زمین مشکل ایجاد کرد. به همین دلیل است که آنها بر این باورند که برای درک کردن احتمالات آینده میاکه به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارند.

دکتر بنجامین پوپ، اخترفیزیکدان دانشگاه کوئینزلند و یکی از نویسندگان این مقاله در بیانیه مطبوعاتی خود ضمن توضیح احتمالی یک رویداد میاکه بر زندگی انسان، گفت: تئوری اصلی این است که آنها شراره‌های خورشیدی عظیم هستند. ما باید بیشتر بدانیم، زیرا اگر یکی از این موارد امروز بیفتد، فناوری‌ها از جمله ماهواره‌ها، کابل‌های اینترنتی، خطوط برق راه دور و ترانسفورماتورها را می‌سازند و بر روی زیرساخت‌های جهانی غیرقابل اجرا خواهند شد.

با این حال، رویداد کارینگتون در مقایسه با آنچه که در ادامه به شما می‌گوید، چیزی نیست. بسیاری از ستاره شناسان بر این باور هستند که در هر هزار سال، یک طوفان خورشیدی تقریباً ۱۲ برابر شدیدتر، فاجعه بارتر و قدرتمندتر از رویداد کارینگتون در کیهان رخ می دهد و از آن به عنوان رویداد میکه (Miyake) یاد می شود.

به گفته پژوهشگران، این حلقه‌ها علاوه بر نشان دادن سن درخت، حاوی سوابق سالانه تابش خورشیدی نیز هستند. بنابراین برای پیش‌بینی رویداد میاکه، مدل‌های بعدی ایجاد می‌شوند که می‌توانند اطلاعات مربوط به چرخه‌های کربن را که در یک دوره ۱۰ هزار ساله رخ می‌دهند، کند. ضمن اینکه آنها همچنین نرم افزاری برای رمزگشایی سوابق موجود در حلقه های درخت ایجاد می کنند.

دکتر پوپ و همکاران خود بر اساس یافته‌های می‌گویند که رویدادی ممکن است در دهه آینده رخ دهد. با این حال، این فقط یک احتمال است و به طور دقیق، تنها یک درصد احتمال دارد که چنین طوفان خورشیدی در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده به ما برسد.

بخوان  جیمز وب تصویری از سحابی رتیل را منتشر کرد

انتهای پیام



منبع

مطالعه‌های قبلی که میاکه را به عنوان یک شراره بزرگ خورشیدی در نظر می‌گیرند، مطالعه پیشنهاد حاضر می‌کند که به شکل یک انفجار منفرد رخ نمی‌دهد.

اطلاعات می‌گویند، هر بار که طوفان خورشیدی رخ دهد، رادیوایزوتوپ C-14 (ایزوتوپ کربن-14) را در محیط افزایش می‌یابد و مازاد یک C-14 از آب، هوا و زنده از جمله گیاهان و حیوانات عبور می‌کند.

ممکن است در دهه آینده بزرگترین طوفان کیهانی شود.

حلقه‌های تنه درختان روی زمین چگونه طوفان‌های کیهانی در فضا را پیش‌بینی می‌کنند؟

به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران دانشگاه آریزونا فاش در سال 2014، عوامل مختلف مرتبط با چرخه کربن روی زمین را می‌توان با مطالعه حلقه‌های درختان شناخت.

یک رویداد میاکی یک طغیان کیهانی است که ممکن است ماه‌ها باشد و حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. ما نشان می‌دهیم که آنها با فعالیت‌های خورشیدی ارتباطی دارند و برخی در واقع یک یا دو سال طول می‌کشند.

کینگیوآن ژانگ(Qingyuan Zhang) نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: به جای یک انفجار یا شراره آنی، آنچه ممکن است به آن نگاه کند نوعی طوفان یا طغیان اخترفیزیکی است.

نزدیکی یک رویداد میکه

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اخترشناسان “ریچارد سی. کارینگتون” و “ریچارد هاجسون” در سپتامبر ۱۸۵۹ شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی ثبت شده در تاریخ بشر را مشاهده کردند. این رویداد، کارینگتون(Carrington) نامیده می‌شود.