پیش‌بینی سرطان پروستات با کمک یک الگوریتم

یافته‌های این مطالعه در مجله “Clinical Oncology” منتشر شد.

به گفته، از هر چهار مردی که سطح پادگن ویژه پروستات بالایی دارند، سه نفر به سرطان مبتلا نخواهند شد. بنابراین، برای تشخیص بیشتر، به بررسی‌های مانند بافت بیوپسی یا اسکن ام آر آی نیاز است. “آنتونیس آنتونیو” (Antonis Antoniou) پروفسور دانشگاه کمبریج، گفت: آزمایش بر پادگن ویژه پروستات گزینه مناسبی نیست، زیرا این آزمایشات مثبت کاذب هستند.

دکتر دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان از الگوریتمی که می‌تواند خطر سرطان پروستات را پیش بینی کند، خبر داده است.

پژوهشگران توسعه اولین الگوریتم جامع سرطان پروستات را با استفاده از داده‌های ژنتیکی از 1700 خانواده مبتلا به سرطان پروستات انجام دادند. این الگوریتم از داده‌های مربوط به خطاهای ژنتیکی نادر در ژن‌های با خطر متوسط ​​تا بالا و نوع خطر بر اساس ۲۶۸ رایج رایج ژن‌کم خطر می‌کند.

آزمایشاتی که هم اکنون برای تشخیص این بیماری می‌شود، شامل یک آزمایش خون می‌شود و در آن آزمایشی به نام پادگن پروستات ویژه (PSA) پرداخت می‌شود. این معلم فقط توسط غده پروستات تولید می شود. اما مشکل در این نوع آزمایش است. پادگن ویژه پروستات یا تومور نشانگر سرطان پروستات یا در اختصار پزشکی پی‌اس آ (PSA)، که با عنوان گاما سمینوپروتئین یا (kallikrein-3) نیز شناخته می‌شود، یک گلی کوپروتین است که در انسان توسط ژن KLK3 کد می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، ابزارهای پژوهشی کمبریج برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد را ایجاد کرده اند. این ابزار CanRisk-Prostate نام دارد و توسط محقق دانشگاه کمبریج و موسسه تحقیقات سرطان این دانشگاه ایجاد شده است. این الگوریتم نزدیک به 1.2 میلیون‌بینی در مورد افرادی که در معرض خطر قرار گرفتن در این بیماری هستند، هستند. به گفته‌های این دانشگاه، این ابزار در حال حاضر توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان قابل استفاده است.

بخوان  امکان چاپ محافظت شده به ویندوز ۱۰ هم می‌آید

نارسایی های ژنتیکی

مدل برای تعیین مدل خود، مدل خطر را گروه مستقلی متشکل از 100 هزار مرد که داده‌های پزشکی آنها به یک پایگاه داده بیومدیکال بزرگ بریتانیا بود، اجرا کردند. همه این مردانی که برای مطالعه انتخاب شدند به سرطان پروستات مبتلا نشدند و آنچه معلوم شد که بیش از ۷۶۰۰ مرد در طول یک دهه از سرطان پروستات مبتلا شده بودند.

به گفته دانشگاه، این ابزار کاربردی است، زیرا سرطان پروستات هم اکنون شایع ترین سرطان در مردان است. در واقع، سالانه بیش از 52 هزار مرد به این بیماری مبتلا می‌شود و بیش از 10 هزار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

انتهای پیام



منبع