چرا می‌ترسیم ربات‌ها به انسان صدمه بزنند؟

رابرت ویلیامز اولین کارگری بود که در ژانویه ۱۹۷۹ در کارخانه فورد موتور در میشیگان آمریکا به دست یک ربات جان باخت.  جراحی‌های رباتیک نیز به خودی خود خطر زیادی ندارند، اما ممکن است به دلیل خطا‌های نرم افزاری یا ماشینی دچار مشکل شوند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله علمی PLOS One منتشر شد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، ۱۴۴ مرگ، ۱۳۹۱ مصدوم و ۸۰۶۱ نقص دستگاه در طی جراحی‌های رباتیک رخ داد.

منبع: finnoexpert



منبع

در سال ۲۰۱۵، یک ربات کانادایی در سراسر کانادا، آلمان و هلند با اتوتوپ حرکت کرد، اما توسط خرابکاران در فیلادلفیا سرش را از بدن جدا کردند. در سال ۲۰۱۷، یک ربات آموزشی روسی آلانتیم تا حد مرگ با چوب بیسبال مورد ضرب و شتم قرار گرفت و صاحبان آن اولین گورستان اختصاصی ربات در جهان را ساختند. افراد حتی به سمت خودرو‌های خودران سوق داده می‌شوند. کارشناسان می‌گویند اقدامات فوق می‌تواند در اکنش به ترس از قیام ربات یا از دست دادن شغل باشد.

ربات‌های سبک‌تر و کوچک‌تر (cobots) به طور معمول کار‌های تکراری، یکنواخت و خطرناک را در انبار‌ها و کارخانه‌ها انجام می‌دهند که انسان‌ها می‌توانند خسته شده و مرتکب اشتباه شوند. ربات‌های اجتماعی مجهز به هوش مصنوعی، از سوی خود با انسان‌ها و سایر ربات‌ها تعامل دارند و به افراد مسن و دارای مشکلات ذهنی آرامش و آسایش می‌دهند.

سازمان‌هایی مانند سازمان ملل باید چهارچوب‌هایی برای مهار «ربات‌های قاتل» طراحی کنند که شامل بمب‌ها، سلاح‌ها و ربات‌های سگ‌مانند است که از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیم‌های تقریبا مستقلی استفاده می‌کنند که می‌تواند به انسان آسیب برساند.

بخوان  «آخرالزمان اینترنت» در کار نیست

ربات‌های لوکوموتیو برای حرکت در زمین‌های دشوار مانند تپه‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها، خطوط لوله، زهکشی‌ها، فاضلاب‌ها و … طراحی شده‌ و به افراد در گرفتن تصاویر از ماه و مریخ کمک کرده‌اند. ربات‌ها حتی می‌توانند جاروبرقی بکشند و برای شما آشپزی کنند.


بیشتر بخوانید


آیا ربات‌ها مفید نیستند؟

چرا می‌ترسیم ربات‌ها به انسان صدمه بزنند؟

چگونه باید به موضوع رسیدگی کنیم؟

بسیاری از مردم بر این باورند که ربات‌ها در حال تبدیل شدن به اشیای دارای احساس هستند. فیلم‌های علمی تخیلی با بازی ربات‌های هوشمندی مانند Ultron، Skynet، Sentinels (ماشین‌های کشتار در ماتریکس)، این ترس را تشدید کرده‌اند؛ در واقع بر اساس گزارش مارس ۲۰۲۱ از یک هیئت سازمان ملل، اولین حمله پهپاد‌های بدون سرنشین ممکن است قبلا در لیبی اتفاق افتاده باشد.