چشمی که می‌تواند خواب کاربر را ارزیابی کند

یک استارت‌آپ آمریکایی، چشم‌بندی ابداع کرده است که می‌تواند خواب کاربر را ارزیابی کند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی سنتی، روشی به نام «الکترواکولوگرافی» (Electrooculography) برای تعیین مدت زمانی که بیمار در مرحله حرکت سریع چشم می‌گذراند، استفاده می‌شود. این فرآیند شامل چسباندن الکترودهایی به پوست بیمار، بالا و پایین یک چشم و دو طرف چشم دیگر است. همانطور که هر چشم به سمت بالا و پایین یا از یک طرف به سمت دیگر حرکت می‌کند، قرنیه و شبکیه به هر الکترود نزدیک‌تر یا دورتر می‌شوند. از آنجایی که میدان‌های الکتریکی قرنیه و شبکیه با متفاوت هستند، الکترودها می‌توانند با تغییرات رخ‌داده‌ها در سیگنال‌های الکتریکی شناسایی‌شده، بفهمند که به کدام سمت حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مرحله‌ای از خواب به نام REM، نقش مهمی در حافظه و رشد مغز دارد. در حال حاضر برای اندازه‌گیری مستقیم حرکت سریع چشم، بررسی‌های آزمایشگاهی مورد نیاز است اما شاید چشم‌بند موسوم به «سومااسلیپ»(SomaSleep) به کاربران امکان دهد تا بررسی‌ها را در خانه انجام دهند.

سوماسلیپ که توسط استارت‌آپ «سومالیتیکس» (Somalytics) واقع در سیاتل توسعه یافته است، حرکات چشم را زمانی که کاربر خواب است، ردیابی می‌کند اما این کار را از طریق حسگرهای خازنی یکپارچه انجام می‌دهد. از حسگرها در زیر یک لایه فوم قرار دارند. با پوشیدن چشم‌بند، فوم به سمت چشم‌گیر می‌شود و حسگرها سیگنال‌های الکتریکی را در بالا، پایین و هر دو طرف چشم می‌دهند.

چشمی که می‌تواند خواب کاربر را ارزیابی کند

انتهای پیام



منبع

داده‌های مربوط به حرکات چشم که حسگرها در طول شب ثبت می‌شوند، به یک تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دستگاه ردیابی تناسب اندام منتقل می‌شوند تا کاربر پس از بیدار شدن، خواب خود را روی صفحه نمایشگر ببیند، ارزیابی کند. یک بار شارژ باتری چشم‌بند می‌تواند برای هشت ساعت استفاده کافی باشد.

بخوان  اولین آزمایش انسانی تراشه «نورالینک» امسال می‌شود

دانش «دانشگاه ماساچوست در امهرست»(UMass) نیز در حال کار کردن روی یک فناوری پوشیدنی مخصوص نظارت بر حرکت سریع چشم هستند که ماسک «چسما» (Chesma) نام دارد.

سومالیتیکس در حال حاضر به شرکایی است که به دنبال این فناوری به بازار کمک می کند. این شرکت گفت که احتمالاً تا دسامبر آینده، با قیمت 199 دلار به صورت تجاری در دسترس قرار خواهد گرفت. علاقه مندان می توانند از طریق وب سایت شرکت، برای خرید سوماسلیپ نام کنند.