چهاردهمین فرود بوستر اسپیس ایکس روی زمین

به گزارش سایت اسپیس، موشک فالکون ۹ مذکور روز گذشته در ساعت ۱:۲۰ بامداد به وقت گرینویچ از پد ۳۹ A در مقر فضایی کندی واقع در فلوریدا آمریکا به فضا پرتاب شد.

حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب، بوستر اول موشک فالکون ۹ به زمین بازگشت و روی پهپاد کشتی اسپیس ایکس فرود آمد.

 



منبع

علاوه برآن، عملیات مذکور نخستین ماموریت اسپیس ایکس برای ارسال محموله به مدار زمین بود که با ۵ موتور انجام شد. همچنین این سنگین‌ترین محموله‌ای بود که شرکت تابه حال به فضا حمل کرده است. وزن بلوواکر ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده است. در کنار این موارد باید اشاره کرد بلوواکر ۳ بزرگترین ماهواره ارتباطی پرتاب شده به فضا است.

محموله آن نیز ۳۴ ماهواره اینترنتی استارلینک و «بلوواکر۳» (نمونه اولیه ماهواره شرکت AST SpaceMobile) بود. بوستر فالکون ۹ این شرکت نیز پس از بازگشت به زمین رکورد جدیدی را ثبت کرد، زیرا برای چهاردهمین بار به فضا پرتاب شد و فرود آمد.

ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس در توئیتر در این باره نوشت: یکی از پیچیده‌ترین ماموریت‌های ما انجام شد.

هرچند هدف اولیه ماموریت روز گذشته پرتاب ۳۴ ماهواره استارلینک به مدار زمین بود، اما ماهواره بلوواکر۳ به دلیل اندازه و وسعت عملیات آن بیشتر جلب توجه کرد. هدف از پرتاب این ماهواره به فضا که مساحت آن پس از بازشدن ۶۴ مترمربع خواهد بود، آزمایش فناوری جدیدی برای تامین سرویس اینترنت سلولار از فضا برای کاربران روی زمین است.


بیشتر بخوانید


بوستر اسپیس ایکس