چگونه ناسا ابزاری مقاوم در شرایط برابر خشن سیاره زهره می‌سازد؟

طی دهه آینده، ماموریت داوینچی(DAVINCI) ناسا قصد دارد یک کاوشگر به شکل یک کُره را به سیاره زهره بفرستد و نه تنها نمونه‌هایی از جو این سیاره بلکه تصاویری با نمای بالا از سطح سیاره آن جمع آوری کند.

طراحی ابزاری موجود که نه تنها در برابر دماها و فشارهای بالای زهره، بلکه اسید سولفوریک خورنده در جو آن دوام بیاورد، کار آسانی نیست. VASI داده‌ها را با استفاده از یک حسگر دما که در یک لوله فلزی شبیه به یک نی محصور می‌شود، در برابر آن محافظت می‌شود، جمع‌آوری می‌شود. حسگرهای دیگر در واسی شامل شتاب‌سنج‌ها و ژیروسکوپ‌هایی است که برای اندازه‌گیری از باد استفاده می‌کنند که در داخل این کاوشگر ضخیم تیتانیومی به طور ایمن نگهداری می‌شوند.

محققان می‌ند بدانند سطح سیاره چگونه با جو آن‌ها وجود دارد و آیا آتشفشان‌های مشاهده‌شده در سراسر زهره در گذشته با جوخه‌اند یا خیر. ما میدانیم که تعداد زیادی از این آتشفشانها در زهره وجود دارد، اما نمیدانیم که آیا آنها امروز فعال هستند یا نه. درک تاریخ آتشفشان‌ها برای درک اینکه آیا این سیاره روزگاری قابل سکونت بوده است یا خیر مهمی دارد.

ابزار «کاوش ساختار جوی زهره»(Venus Atmospheric Structure Investigation) ماموریت داوینچی به اختصار VASI مسئول بررسی اتمسفر این سیاره هنگام کاهش ارتفاع کاوشگر مامور داوینچی در جو زهره در مدت ۶۳ دقیقه است و در دما، فشار، سرعت و جهت باد جمع آوری می شود. خواهد کرد. این داده ها می توانند پاسخگوی برخی از سوالات دیرینه در مورد این سیاره، به ویژه جو پایین آن، که از جهات یک راز باقی مانده است، باشد.

بخوان  اپل در فکر تولید همزمان آیفون ۱۴ در چند کشور

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، زهره اصلا سیاره مهمان‌نوازی نیست. دمای سطحی آن گرمتر از اجاق گاز بوده و فشار در آن به قدری زیاد است که گویی ۹۰۰ متر زیر آب فرو رفته است. اکنون، ناسا بیشتر در مورد یکی از ابزارهای مأموریت داوینچی و نحوه جمع آوری داده های حیاتی در این محیط چالش برانگیز به اشتراک گذاشته شده است.

انتهای پیام



منبع لورنز می‌گوید: قابل سکونت بودن سیاره ما، آنطور که ما می‌دانیم، به فضای داخلی و جو دارد. فراوانی دی‌‌اکسید کربن در جو زمین که باعث گرم ماندن سطح سیاره ما برای سکونت در طول دوره‌های زمین شناسی شد، به آتشفشان‌ها متکی بوده است.

رالف لورنز(Ralph Lorenz) از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز(Johns Hopkins)، سرپرست علمی ابزار VASI، در بیانیه‌ای گفت: معماهای بزرگی درباره عمیق زهره وجود دارد. ما تمام قطعات این پازل را نداریم و داوینچی با اندازه‌گیری همزمان با مثل فشار و دما، این پازل را تکمیل می‌کند.