چین آخرین ماژول ایستگاه فضایی خود را پرتاب کرد

چین امروز سومین ماژول آزمایشگاهی خود به نام “منگتیان” یا “رویای بهشت” (Mengtian یا Dreaming of the Heavens) را به محل ایستگاه فضایی خود موسوم به “تیانگونگ” فرستاد.

“گان کلی” (Gan Keli) مدیر پروژه منگتیان در آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای گفت که این فضاپیما از چهار بخشی که شامل یک محفظه کار خدمه، یک بخش محموله، یک کابین هوابند و یک ماژول خدمات می‌شود، ساخته می‌شود.

دو ماموریت دیگر در سال جاری قبل از آماده شدن ایستگاه چین برای عملیات مورد نیاز است. انتظار می‌رود که یک فضای باری تیانژو۵ در ماه نوامبر و پیش از ورود سه فضانورد در دسامبر با فضای شنژو-۱۵ برای اقامت طولانی‌مدت در ایستگاه‌های فضایی، پرتاب شود.

وی گفت: در داخل این ماژول آزمایشگاهی ۱۳ کابینه علمی برای نگهداری تجهیزات علمی وجود دارد. همچنین ۳۷ آداپتور، محموله خارج از وسایل نقلیه را حمل می‌کنند که قادر به حمل آزمایشات علمی مورد نیاز برای قرار گرفتن در محیط محیط، پرتوهای کیهانی، خلاء و بادهای خورشیدی است.

لیو گفت که سه آزمایشی که در داخل منگتیان انجام خواهد شد شامل همکاری با متخصص آژانس فضایی اروپا خواهد بود و به جایگاه ایستگاه های تیانگونگ در جامعه علمی بین المللی کمک خواهد کرد.

برنامه فضایی چین از زمانی که رهبر فقید چین مائو تسه تونگ را تاسف کرد که این کشور حتی نمی‌تواند یک سیب زمینی را به مدار پرتاب کند، بسیار پیشرفت کرده است.

چین برای اولین بار همپای رقبایی چون ایالات متحده آمریکا و روسیه است، راه بسیاری را انجام داده است. چرا که فضانوردان در این دو کشور اکتشافات فضایی را تجربه می‌کنند.

پس از بیش از هشت دقیقه پرواز، این موشک فضایپیما را در مدار پایینی زمین در فاصله نزدیک به 400 کیلومتری از سطح زمین قرار داد. به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، در چند ساعت آینده، منگتیان قرار است اولین قرار ملاقات خود را داشته باشید و سپس به ماژول اصلی این ایستگاه فضایی به نام تیانه(Tianhe ) متصل شود.

بخوان  وقتی جهان به مشکل می خورد، شیمی ناجی است

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی چین یا ایستگاه فضایی تیانگونگ جرمی بین 180 هزار تا 220 هزار پوند (80 و 100 متریک) داشته باشد که تقریباً یک پنجم ایستگاه فضایی بین‌المللی با جرم 925 هزار و 335 پوند است. “تیانگونگ” به معنی کاخ آسمانی به بزرگترین زیرساخت ساخته شده توسط یک کشور واحد در مدار نزدیک زمین تبدیل خواهد شد و به عنوان یک نقطه عطف و چراغ راهنما برای برنامه فضایی چین معرفی شده است.

چین طی ماه‌های گذشته دومین ماژول آزمایشگاهی تحقیقاتی خود موسوم به ونتیان(Wentian) را به فضای ارسال کرد. ونتیان در ۲۴ ژوئیه توسط موشک سنگین باربری لانگ مارس ۵ بی از مرکز پرتاب ونچانگ پرتاب شد. این فضاپیمای ۲۳ تنی از سه بخش اصلی که شامل یک محفظه کار خدمه، یک کابین هوابند و یک ماژول خدمات بدون فشار است، تشکیل شده است. پنل‌های خورشیدی منعطف این آزمایشگاه بزرگترین پنل در نوع خود در چین هستند. زمانی که به طور کامل باز شوند، بیش از 55 متر طول دارند و مساحت آنها به 28 متر مربع نزدیک است.

چین در اکتبر ۲۰۰۳، پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا، سومین کشوری که خود را به نام یانگ لیوه (Yang Liwei) فضانورد کرد، را با موشک خود به فضا فرستاد.

آژانس فضایی روسیه نیز در ماه اوت از یک مدل طراحی یک ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده ساخت روسیه رونمایی کرد که تا زمان ساخت شکل نهایی آن سال‌ها باقی مانده است.

پس از گام نهادن آمریکا و روسیه، چین ساخت ایستگاه فضایی خود را آغاز کرد. آزمایشگاه تیانگونگ ۱ در سال ۲۰۱۱ پرتاب شد. در سال ۲۰۱۳ دومین فضانورد زن چینی به نام “وانگ یاپینگ” یک ویدئو از داخل ماژول این ایستگاه فضایی برای تمام کودکان سراسر جهان ثبت کرد. این فضاپیما همچنین برای آزمایش‌های پزشکی و مهم‌تر همه آزمایش‌هایی است که برای آماده‌سازی ساخت ایستگاه‌هایی در نظر گرفته شده بود، استفاده شد.

بخوان  تاریخ اولین پرواز گردشگری خصوصی «ویرجین گلک» اعلام شد

موشک “لنگ مارچ ۵ بی”(Long March 5B ) حامل این ماژول آزمایشگاهی بود. این پرتاب امروز در ساعت 3:37 بعد از ظهر به وقت محلی چین(11:07 به وقت تهران) از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جنوبی‌ترین بخش استان هاینان انجام شد.

او گفت که نتایج آزمایش‌ها همچنین می‌تواند کاربردها و انتقال علوم و فناوری پیشرفته فضایی را به سایر زمینه‌های تحقیقاتی افزایش دهد.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان میلیاردها دلار در برنامه فضایی خود صرف نظر کرده و در نهایت امیدوار است انسان را به ماه بفرستد.

“لیو گوونینگ”(Liu Guoning) معاون طراح سیستم علمی در مرکز فناوری و مهندسی آکادمی علوم چین برای استفاده از فضا، گفت: آزمایش‌های علمی که در منگتیان انجام می‌شود، محقق را قادر می‌سازد تا مطالعات پیشرفته انجام و یافته‌ها در سطح جهانی. منتشر کننده.

منگتیان در اوایل ماه اوت سال جاری میلادی سوار بر کشتی به ونچانگ منتقل شد. در سه ماه گذشته در این مرکز پرتاب، عملکرد آن پیش از پرتاب بررسی شد. به گفته طراحان آن در آکادمی پروازهای فضایی شانگهای، این ماژول آزمایشگاهی فناوری حدود ۱۷.۹ متر طول، ۴.۲ متر قطر و بیش از ۲۳ تن وزن دارد.

یکی از شهرهایی که چین به ساخت ایستگاه های فضایی می پردازد، این است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ قدرت اصلی فضایی را با رقبای خود از ایالات متحده آمریکا، روسیه و آژانس فضایی اروپا، همگام و پیشرفته ترین ایستگاه فضایی تبدیل کند که به آن تبدیل شود. دور زمین میچرخد، ایجاد کند.

گان سیستمان کرد که تجهیزات علمی روی هواپیما برای مطالعات ریزگرانش و انجام آزمایش‌هایی در حوزه فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق و فیزیک بنیادی استفاده خواهد شد.

علاوه بر این بر یک ایستگاه فضایی، چین همچنین در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در ماه است و سازمان فضای ملی این کشور اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۹ یک ماموریت سرنشین دار به ماه را پرتاب کند. اما ماموریت سفر به ماه آنها در سال ۲۰۱۷ و زمانی که موشک لانگ مارس-۵ Y۲(یک پرتابگر فوق سنگین) در ماموریت ارسال ماهواره‌های ارتباطی به مدار ناکام ماند، با شکست شکست خورد.

بخوان  فضای ذخیره سازی Microsoft OneDrive شما به لطف این ویژگی Copilot که در زمان صرفه جویی می کند، هوشمندتر می شود

به گزارش ایسنا، ماژول آزمایشگاه فضایی “منگتیان”(Mengtian) چین که سومین و آخرین بخش اصلی ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong space station) است، بعد از ظهر دوشنبه در گامی کلیدی به منظور تکمیل مونتاژ درون مداری این ایستگاه فضایی، به فضا پرتاب شد.

چین حداقل 9 پیشنهاد از سوی تصمیم گیری از سوئیس تا هند را در اولین دسته از آزمایشات با همکاری دفتر فضای سازمان ملل ارزیابی کرده است.

از برنامه‌های تحقیقاتی که قرار است فضانوردان را در ماژول منگتیان انجام دهند می‌توان به آزمایش حیوانات (مگس میوه و گورخرماهی) و رشد گیاهانی مانند رشادی اشاره کرد.

پس از اتصال منگتیان به تیانگونگ، این ایستگاه در نهایت یک ساختار T شکل خواهد گرفت و فضانوردان تا 110 متر مکعب در فضای قابل استفاده خود خواهد داشت.

انتهای پیام



منبع

خبرگزاری رویترز درباره این موضوع گزارش داد، “کاخ آسمانی” ساخت چین، نشان از نفوذ و خودکفایی روزافزون چین در جستجوهای فضای خود و چالشی برای ایالات متحده در این حوزه خواهد بود. در طول عمر این ایستگاه، چین در حال برنامه ریزی برای انجام بیش از 100 مورد آزمایشی در فضای علمی در آنجا است که می توان به مطالعه نحوه سازگاری گیاهان در تا نحوه رفتار آب در شرایط ریزگرانش اشاره کرد. متقاضیان بین‌المللی برای انجام آزمایش‌هایی در ایستگاه‌های فضای چینی نیز در صورت بازنشستگی ایستگاه‌های بین‌المللی در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهند کرد. از نوامبر سال ۲۰۰۰ بیش از ۳۰۰۰ آزمایش علمی روی ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است.

این دانشمند گفت: حدود 40 آزمایش بر روی هشت کابین انجام شد و آنها را با برنامه کلی انجام داد.

“تیانه”(Tianhe) اولین ماژول از سه بخش اصلی ایستگاه فضای توسعه فضای چین است که سال گذشته به پرتاب شد.