چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا رونمایی کرد

طبق بیانیه پکن، این تلسکوپ دانشگاهی چین در رصد نجف نوری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

فاز اول پروژه «EAST» ساخت آینه‌ای متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی است که ظاهری شبیه به آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دارد. قطر این آینه حدود ۱۹.۷ فوت(شش متر) خواهد بود که مشابه قطر آینه وب است.

چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا رونمایی کرد

این مرکز نامش(EAST به معنای شرق) تبدیل به اولین تلسکوپ نوری در سطح جهانی در نیمکره شرقی خواهد شد. تأسیسات پیشرو امروزی در نیمکره غربی در مکان‌هایی در اطراف ماونا کیا در هاوایی، آتاکاما در شیلی و جزایر قناری در سواحل شمال غربی آفریقا قرار دارند.

این دانشگاه علوم انسانی نقش مهمی در فناوری و توسعه اجتماعی ایفا می‌کند و جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به دانشمندانی که سیاهچاله‌های را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده بودند، کرد.

طراحی این تلسکوپ شبیه به تلسکوپ فضایی جیمز وب است با این تفاوت که روی زمین قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ‌ دانشگاه پکن می‌خواهد بزرگترین تلسکوپ نوری را در آسیا بسازد و کاستی‌های توانمندی را در آسیا نسبت به سایر نقاط جهان کاهش دهد.

«EAST» می‌تواند گزینه‌های عالی برای قابلیت‌های رو به رشد جهانی چین باشد. این کشور بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم جهان به نام FAST را ساخته و قصد دارد رصدخانه فضای بزرگی به نام «Xuntian» را در سال ۲۰۲۳ به فضای پرتاب کند.

دانشگاه پکن تخمین می‌زند که این پروژه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یوان (۶۹ تا ۸۴ میلیون دلار) هزینه داشته باشد.

انتهای پیام

بخوان  مایکروسافت بی سر و صدا یک ویژگی جدید قاتل ویندوز 11 اضافه می کند که تعمیر رایانه شما را آسان می کند.



منبع

تلسکوپ زمینی چین نمای تلسکوپ فضایی وب که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین در نقطه لاگرانژ ۲ قرار گرفته، در کوه سایشیتنگ(Saishiteng) در نزدیکی شهر لنگو(Lenghu) در استان شینگهای(Qinghai) در فلات تبت در ارتفاع حدود ۴۲۰۰ متری قرار می‌گیرد.

در فاز دوم، حلقه‌های از ۱۸ بخش شش ضلعی دیگر به آینه اضافه می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ قطر آن به بیش از ۲۶.۲ فوت (هشت متر) گسترش می‌یابد.

هدف این پروژه ایجاد یک تلسکوپ اولیه با دیافراگم ۱۹.۷ فوتی(شش متر) تا سال ۲۰۲۴ است. آینه آن تا سال ۲۰۳۰ به ۲۶.۲ فوت(هشت متر) گسترش خواهد یافت. این پروژه به زبان انگلیسی «تلسکوپ در حال گسترش با دیافراگم قطعه‌بندی شده یا به اختصار «EAST» نامیده می‌شود، توسط دانشگاه پکن هدایت خواهد شد.