چین در مسیر رشد بیشتر در فضای فضایی

ماموریت چانگ ای-8 در حدود سال 2028 پرتاب و با همکاری چانگ ای-7 برای ساخت یک مدل پایه از یک ایستگاه تحقیقاتی علمی در قطب جنوبی ماه از جمله ابزارهای اکتشافی مانند مدارگردها، کاوشگرها، سطوح نشین‌ها و هواگردهای پرنده کار خواهد کرد. کرد.

نمونه‌های قمری بازگردانده‌شده توسط مأموریت‌های آپولو و لونا همگی بیش از ۳ میلیون سال قدمت دارند، اما نمونه‌های بازگردانده‌شده توسط چانگ ای-۵چین نسبتاً جوان هستند و تنها ۲ میلیارد سال سن دارند.

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگای-۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این کاوشگر با هدف جمع آوری و باز کردن نمونه هایی از خاک و سنگهای ماه به زمین، توسط چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. چانگ ای-۵ در مجموع ۱۷۳۱ نمونه گرم که سنگ و خاک را از سطح ماه جمع آوری کرده بود.

چین قصد دارد برنامه اکتشاف ماه خود را در سال جاری را بیش از پیش جلو ببرد.

چین با این مأموریت موفقیت‌آمیز به سومین کشور تبدیل شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق به زمین آورده‌اند. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت “لونا۲۴” (Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، وو ویرن (Wu Weiren) طراح ارشد برنامه اکتشاف ماه این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که چین در سال جاری برنامه فاز ۴ اکتشاف ماه خود را از ماموریت برنامه ریزی شده برای بازگرداندن ۲ نمونه از سمت پنهان ماه به زمین را پیش خواهد برد.

بخوان  از هوش مصنوعی بترسیم یا نه؟

انتهای پیام



منبع

به گفته وو، چین با پرتاب ماموریت‌های چانگ ای-۶، چانگ ای-۷ و چانگ ای-۸ تحقیقات ماه خود را ادامه خواهد داد. ماموریت چانگ ای-۶ قرار است وظیفه بازگشت نمونه به زمین را تکمیل کند و ماموریت چانگ ای-۷ نیز شامل فرود در قطب جنوب ماه و شناسایی منابع آب خواهد بود.

چانگ ای-۵ که در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، جدیدترین ماموریت چین در ماه بود. کاوشگر آن در مجموع ۱۷۳۱ نمونه خاک گرم را از سمت پیدای ماه بازیابی کرد.