چین مدعی ساخت اولین موتور جت جهان با سوخت نفت سفید شد

موتورهای انفجاری توسط دانشمندان در سراسر جهان ساخته شده است. با این حال، معمولاً از سوخت هیدروژنی استفاده می شود که گرانقیمت است.

بر اساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، موتوری که با نفت سفید کار می‌کند، به محفظه انفجاری نیاز دارد که ۱۰ برابر بیشتر از موتوری که با هیدروژن کار می‌کند، باشد.

سوخت جتی معروف به RP-3 که در فرودگاه‌های چین می‌شود، موتور یونفنگ را تامین می‌کند.

یونفنگ گفت: منظور استفاده از سوخت جت برای حرکت درآوردن پروازهای مافوق صوت سال‌هاست که مطرح شده است، اما منفجر کردن آن آسان نیست.

در مقایسه با سایر مافوق صوت مانند “اسکرم جت”(scramjet)، یک موتور انفجاری می‌توان موتورتر و با قدرت بالاتری کار کند.

طبق گفته تیم تحقیقاتی، دارا بودن طول بیشتر برای اکثر هواپیماهای مافوق صوت غیرعملی خواهد بود زیرا در توسعه این هواپیماها هر میلیون متر مقدار دارد.

تیم آزمایش کننده این موتور که نیروی رانش را با موجی از انفجارها تولید می‌کند، توسط “لیو یونفنگ”(Liu Yunfeng) مهندس ارشد مؤسسه مکانیک آکادمی علوم چین رهبری شد.

چین مدعی است اولین موتور جهان با سوخت نفت سفید(Krosene) می‌تواند جت‌ها را تا ۹ برابر سرعت صوت به پیش برد. این موتور انفجاری فراصوت، در اوایل سال جاری آزمایش شد.

دولت چین امیدوار است با توسعه ناوگانی از هواپیماهایی که می‌توان در هر نقطه از جهان در چند ساعت برسانند، کاربردهایی را در بخش عمران فناوری مافوق صوت کشف کند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست(SCMP) روز جمعه گزارش این موتور انفجاری مورب داد که موفقیت آمیز زمین را در تونل شوک مافوق صوت JF-12 پکن انجام داد.

بخوان  انقلاب در امنیت اطلاعات با فناوری کوانتومی

DF-17 و YJ-21 دو موشک مافوق صوت هستند که چین توسعه یافته است و می‌تواند به سازه یا کشتی در حال حرکت حمله کند و در عین حال از اکثر سیستم‌های دفاع هوایی در امان باشد.

تحقیقات با مشکلاتی روبرو می شود زیرا مشتعل شدن نفت سفید در هوای گرم و متحرک است.

محققان گفتند: هیچ آزمایشی برای موتورهای انفجاری مافوق صوت نفت سفید هوانوردی منتشر نشده بود.

انفجارهای متوالی توسط موج انفجار به راه می‌افتد. این انفجارها بسیار سریع اتفاق می‌افتند و انرژی بسیار بیشتر نسبت به احتراق سنتی با همان مقدار سوخت به ویژه در سرعت‌های فراتر از هشت ماخ آزاد می‌شوند.

اسکرم‌جت (Scram Jet) که نام آنها را از واژه احتراق مافوق صوت ramjet گرفته شده است، به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتورها در سرعت‌های مافوق صوت به کار می‌روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت(Ramjet) با تغییراتی می‌باشد.

با این، چینی‌های چینی دریافت می‌کنند که یک اصلاح ساده یعنی اضافه کردن یک برآمدگی کوچک به اندازه سطح ورودی هوای موتور می‌تواند نفت سفید را در عین یک محفظه فشرده، کند.

انتهای پیام



منبع با این، دانشمندان و مهندسان فناوری که روی این فناوری کار می‌کنند می‌گویند که هزینه‌های ساخت و ساز و عملیات را کاهش دهند، هنوز مشکل مهمی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی، رهبر چینی ادعا می‌کند که “اولین موتور موج انفجار مافوق صوت جهان” (اولین موتور موج انفجاری فراصوت جهان) را ساخته است که می‌توان یک هواپیما را با سرعت ۹ ماخ (۹ برابر سرعت صوت) با استفاده از سوخت ارزان قیمت جت به حرکت درآورد.

بخوان  کشف پرورشی که منجر به بیماری قلبی می شود