کاربرد هوش مصنوعی در علوم شناختی 1 بیتی

این موضوع باعث میشود که او مدیر بخشی باشد که مدیران قبلی آن ( و آزمایشگاههای پیش از آن ) طی چند دهه شامل افراد افسانهای مانند ماروین مک کی و رادنی بروکس بودهاند . تعداد استارتآپهای هوش مصنوعی در طی سالیان گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. برای جین وانگ، محقق در مرکز ذهن در لندن، بهترین راه برای انعطافپذیرتر کردن هوش مصنوعی این است که یاد بگیرد این ویژگی خودش است. محاسبه گرایی در فلسفه ذهن (philosophy of mind) حالتی است که در آن ذهن یا مغز انسان (یا هر دو) یک سیستم پردازش اطلاعات بوده و فکر کردن نوعی محاسبه است. برخی اکنون فکر میکنند که اتخاذ این رویکرد و اجرای آن ممکن است بهترین راه برای هوش عمومی مصنوعی باشد. در رویکرد استعماری کشورهای اروپائی با حضور نظامی در سرزمینهای آسیائی و آفریقائی با سرکوب هر مقاومتی منویات خویش را پیش میبردند. در بسیاری از اقوال گذشته شنیده بودید روزگاری انسان معادل سرعت نور به هر سوی جهان مسافرت میکند وقتی با مدد اسکن و پلتفرم VR ویو یا ویژن در یک روز میتوانید عینا با کیفیت حضور فیزیکی در باشگاه رئال مسابقه منچستر و رئال را روی صندلی نشسته ببینید و مانند سایرین به تیم پیروز ابراز احساسات بکنید.

AlphaGo نیز قادر به ارزیابی حرکتهای آینده نیست، اما برای ارزیابی پیشرفتهای بازی کنونی به شبکه عصبی خود متکی است و این باعث میشود برتری نسبی نسبت به Deep Blue در یک بازی پیچیدهتر بهدست بیاورد. از آنجا که هوش مصنوعی قرار است عملکرد مغز انسان را شبیهسازی کند، میزان یک سیستم هوش مصنوعی در شبیهسازی قابلیتهای مغز انسان، معیار خوبی برای دستهبندی این تکنولوژی به شمار میرود. با این اوصاف، هوش مصنوعی با وجود پیچیدگیها و قابلیتهایی که امروز دارد، یک پروژه باز و در حال توسعه محسوب میشود. وضعیت سلامتی یک فرد بسته به سطوح مختلف آمار حیاتی مربوطه، فرآیندی مداوم محسوب میگردد.

به حدی که هیچ تعریف واحدی از این رشته بهطورکلی پذیرفتهنشده است. هر تصویر تازهای که پیش روی این هوش مصنوعی قرار دهید، ماشین به حافظه خود مراجعه کرده و محتویات آن را تشخیص میدهد و با «یادگیری بر پایه تجربه»، تصاویر جدید را نامگذاری و با گذشت زمان دقت آن هم افزایش پیدا میکند. در اینجا هوش مصنوعی از دید کامپیوتری، تشخیص تصویر و Deep Learning برای ساخت ماشینهایی که میتوانند اشیاء اطراف را تشخیص دهند و بدون دخالت انسان رانندگی کنند استفاده میکند. کارهای تحلیلی عمومی، از جمله یافتن الگوها در دادهها، که برای سالها توسط نرمافزار انجام شدهاند نیز میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی به طور مؤثرتری انجام شوند. تجزیه و تحلیل دادهها: تجزیه و تحلیل دادهها به سازمانها این امکان را میدهد تا با کشف الگوها و همبستگیهای جدید در دادهها، بینش های جدیدی را بهدست آورند.

این امر به صرفهجویی در حرکات خاص انجامشده توسط رباتها و اصلاح دائم آنها کمک کرده و نصب و جابجایی دستگاههای رباتیک را آسان مینماید. شاید بهترین کار برای آسان کردن درک معنی هوش مصنوعی این است که بحث را از کاربردها و شاخههای AI شروع کنیم. با فعال کردن پاسخگویی برای این نوع مسائل، شفافیت و یک سیستم هوش مصنوعی پاسخگو ایجاد میکند. پیشرفت در هواپیماهای خودران فرصت استفاده از پهپادها، تاکسیهای هوایی، بالگردها و سایر هواپیماها (اغلب اوقات بدون خلبان) را برای جابهجایی افراد و کالاها، بازرسی زیرساختها، رسیدگی به مزارع برای محافظت از محصولات و نظارت بر شکار غیرقانونی یا جنگلزدایی فراهم کرد. ایجاد یک حساب کاربری لینکدین: این پلتفرم شبکه اجتماعی برای ارائه و ثبت سوابق عملی، فنی، تحصیلی و دیگر موارد این چنینی افراد مورد استفاده قرار میگیرد. این اصطلاح اغلب به آموزش های فنی، در موسسه تکنولوژی ماساچوست متصل است. برنامهریزی خطی و بهینهسازی محدب از محدودیتهای خاصی در شکل فضای حالت و ماهیت تابع هدف پیروی میکنند و الگوریتمهای دارای پیچیدگی زمانی چندجملهای را قبول میکنند که اغلب در عمل بسیار کارآمد هستند. پاتریک وینستون، استاد AI و علوم کامپیوتر فورد در MIT، هوش مصنوعی را اینگونه تعریف میکند: «الگوریتمهایی که توسط محدودیتها فعال میشوند، در معرض نمایشهایی قرار میگیرند که از مدلهایی پشتیبانی میکنند که هدفشان حلقههایی است که تفکر، ادراک و عمل را به هم گره میزنند».

بخوان  هوش مصنوعی (هوش ماشینی) چیست؟ 1 بیتی
دستیاران مجهز به هوش مصنوعی: دستیارهای خرید مجازی و چت باتها به بهبود تجربه کاربر در هنگام خرید آنلاین کمک میکنند. خیلی از بانکها از مدتها قبل از سیستمهای برپایه هوش مصنوعی برای پشتیبانی از مشتریان، تشخیص ناهنجاریها و کلاهبرداریها استفاده میکنند. پیدایش اینترنت، تولید کامپیوترهای خانگی و گوشی هوشمندی که همین حالا به وسیله آن در حال خواندن این مقاله هستید بستری را برای رشد و توسعه AI فراهم کرد که در این مقاله از پیوست قصد داریم به چیستی و انواع آن بپردازیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم. همچنین کاربردهای بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه در بخش حمل و نقل در آینده بسیار قابل توجه خواهد بود. در سال ۱۹۹۷ هوش مصنوعی Deep Blue محصول شرکت IBM توانست گری کاسپاروف، استاد بزرگ و قهرمان شطرنج را در یک بازی شطرنج کامپیوتری شکست دهد. یک نمونه معروف از یک ماشین واکنشی Deep Blue است که توسط IBM در دهه 1990 بهعنوان یک ابررایانه شطرنجباز طراحی شد و استاد بزرگ بینالمللی گری کاسپاروف را در یک بازی شکست داد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسائل مطرح شده پیرامون ساخت ماهواره خیام توسط روسیه نیز گفت: طراحی کلان و مفهومی ماهواره خیام توسط سازمان فضایی ایران انجام شده است، اما ساختش در روسیه اتفاق افتاده و این موضوعی است که ما از روز اول اعلام کردیم و موضوع پنهانی نبود.

هوش مصنوعی یک علم میانرشتهای با رویکردهای متعدد است، اما پیشرفتها در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق (deep learning)، تقریباً در هر بخش از صنعت فناوری یک تغییر نمونه ایجاد میکند. نظریه ذهن: برخلاف دو گروه قبلی، نظریه ذهن و هوش مصنوعی خودآگاه، فعلاً در حد یک مفهوم یا پروژه باز است. این مفهوم اساساً در چارچوب مباحث مربوط به عوامل مصنوعی بازگشتی خود بهبود دهنده که به سرعت در حال پیشرفت هستند، مورد استناد قرار می گیرد، به این دلیل که این فناوری فرضی تأثیر گسترده، سریع و کنترل ناپذیری بر جامعه بشری خواهد داشت. شرایط آینده به مشخصات و محدودیتهای فیزیکی تکنولوژی مورد نظر، عوامل اجتماعی و زیست محیطی موثر بر بهبود آن و شرایط بازار در مقایسه با رقبا بستگی دارد. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR Augmented reality and Virtual reality) با افزایش استفاده از 5G و فناوری هولوگرافی مورد استفاده قرار میگیرد. حوزه رباتیک پیش از به واقعیت پیوستن این هوش در حال پیشرفت بوده است. چرا هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد؟

پس با این موضوع جذاب از پونیشا با ما همراه باشید. این شتاب زیاد و پیشرفت هوش مصنوعی تا حد زیادی به لطف حجم عظیمی از دادههایی است که رایانهها میتوانند هر روز درباره موارد مشابه، خریدها و حرکات ما جمعآوری کنند. در حالی که هوش مصنوعی احساسی یک حوزه فعال و در حال پیشرفت است، اما برای تحقق هوش مصنوعی نظریه ذهن، دیگر زیرمجموعههای هوش مصنوعی هم باید پیشرفت کنند. رونویسی یادداشتهای پزشکی از طریق NLP در رابطه با اطلاعات بیمار کمک میکند تا خواندن آن برای پزشکان آسانتر گردد. گاهی اوقات بهعنوان “هوش مصنوعی ضعیف” شناخته میشود، این نوع AI در یک زمینه محدود عمل میکند و شبیهسازی هوش انسانی است. هوش مصنوعی حافظه محدود پیچیدهتر است و امکانات بیشتری نسبت به ماشینهای واکنشی ارائه میدهد.

این سیستمهای هوش مصنوعی برای حل یک مشکل طراحی شدهاند و میتوانند یک کار واحد را به خوبی انجام دهند. سیستمی است که دادهها واطلاعات را از محیط اطرافش میگیرد واز آنها برای تحلیل وانجام عملکرد مناسب استفاده مینماید. حجم و تنوع زیاد دادههای موجود در کنار هزینهی پایین محاسبات و ذخیرهسازی دادهها باعث شده مدلهایی ساخته شوند تا از روی این دادهها، اطلاعات مفید استخراج شود. این سالها به عنوان “زمستان هوش مصنوعی” شناخته شد، دوره ای که سرمایه گذاری روی پروژه های هوش مصنوعی بسیار کم شد. در سال 1969 سامسونگ الکترونیک به عنوان زیرمجموعه سامسونگ تأسیس شد و در دهه 1970 سامسونگ با سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع سنگین و کشتی سازی گامی در جهت صنعتی شدن برداشت و این شرکت ها را یکی پس از دیگری تأسیس کرد.

بخوان  فناوری نانو یا نانو تکنولوژی و کاربردهای آن رایکا صنعت افرند | 1biti

با این حال، با وجود پیشرفتهای مداوم در سرعت پردازش کامپیوتر و ظرفیت حافظه، هنوز هیچ برنامهای وجود ندارد که بتواند انعطافپذیری انسان را در حوزههای وسیعتر یا در کارهایی که نیاز به دانش روزانه زیادی دارد، بهصورت کامل و جامع انجام دهد. انجام وظایف اداری بهصورت خودکار برای کمک به مربیان: هوش مصنوعی میتواند به مربیان در انجام وظایف غیرآموزشی مانند تسهیل و خودکارسازی پیامهای شخصی به دانشآموزان، کارهای پشتیبانی مانند دستهبندی مدارک، تنظیم و تسهیل تعاملات والدین و مدیریت ثبتنام کمک کند. اغلب تاجران بزرگ این دانش را برای پیشنهاد به مخاطبان جهت توصیههای محصولات موردعلاقه آنها استفاده میکنند و سودآوری کسبوکار خود را تضمین مینمایند.

از هوش مصنوعی میتوان برای ایجاد NPCهای هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده کرد. وب سایت آماری «Statista» پیشبینی کرده است، تا سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) بازار جهانی هوش مصنوعی به سودی ۱۲۶ میلیارد دلاری خواهد رسید، زیرا اکثر استارتآپها و شرکتها در حوزههای گوناگون از ساخت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینهسازی سیستمهای خود استفاده میکنند. سازمانها از هوش مصنوعی برای بررسی رفتار این معاملات استفاده میکنند. از هوش مصنوعی برای شناسایی عیوب و کمبود مواد مغذی در خاک نیز استفاده میشود. این بانک یک ربات سخنگو بر پایه هوش مصنوعی با نام EVA طراحی کرده است.

با افزایش داده و ابردادهها، دقت و کاربرد این تکنولوژی هم افزایش مییابد و موفقیت آن یکی از عناصر تاثیرگذار بر موفقیت هوش مصنوعی محسوب میشود. درواقع (AGI) یک ماشین باهوش عمومی است و مانند یک انسان، میتواند از این هوش برای حل هر مشکلی استفاده کند. هوش مصنوعی در درمان: بسیاری از مراکز و سازمانهای درمانی در عرضه خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ برای مثال سازمانی به نام Cambio Health Care یک سیستم پشتیبانی از تصمیمات درمانی را برای جلوگیری از سکته راهاندازی کرده است و این سیستم در صورت خطر سکته قلبی به پزشک هشدار میدهد. بسیاری از شرکت های بزرگ در حال پیگیری این گرایش های فناوری در سال 2021 هستند، مانند Boston Dynamics که تعداد زیادی دستگاه تقویت کننده انسان تولید کرده است که در کارخانه ها و جبهه های جنگ مورد استفاده قرار بگیرند.

هوش مصنوعی محدود یا جزئی یا باریک سطحی از پیشرفتگی هوش مصنوعی است که آن را برای انجام بسیار خوب یک کار، مانند خزیدن در صفحات وب یا انجام بازی شطرنج توانمند میکند. اسکن چشم انسان برای فیلتر کردن محتوای مخرب به دلیل حجم بالای بررسیهای دریافتشده در سایتهایی مانند آمازون غیرممکن است. آیا شما هم با شنیدن اسم هوش مصنوعی یاد رباتهای ترمیناتور میافتید که در حال نابود کردن دنیا هستند؟ دانشگاه کمبریج: ششمین دانشگاه برتر تکنولوژی دنیا در واقع دومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان دنیا بعد از آکسفورد است. باتوجه به غیرحضوری بودن تحصیل در فاران مهر دانش، علاقهمندان بهراحتی میتوانند از سراسر دنیا اقدام به تحصیل نمایند. این تکنولوژی از طریق قدرت برنامهریزی عصبی کلامی میتواند بررسیهای صورتگرفته را ازنظر فعالیتهای مشکوک اسکن کرده و با فیلترکردن آنها تجربه بهتری برای خریدار ایجاد نمایند. البته بهتر است خودتان را برای تاکسیها و اتومبیلهای خودران هم در آینده نزدیک آماده کنید. همچنین شما با استفاده از نرم افزار یادگیری ماشین، میتوانید برنامهها را بر اساس پارامترهای خاص بررسی کنید. این موضوع به بهبود رابطه شما با مشتریان و وفاداری آنها نسبت به برند شما منجر میشود. زیرا که هوش مصنوعی یکی از مهمترین فنآوریهای استفاده شده در موضوع رباتیک محسوب میشود و همین امر باعث شده است که امروزه شاهد وجود خودروهایی با قابلیت خودران و یا وجود رباتهایی با قابلیت تحویل کالا و سرویس دهی به مشتریان در رستورانها در دنیای پیرامون خود باشیم.

بخوان  بازار کار نانو تکنولوژی پزشکی 3گام | 1biti

با پیشرفت قدرت محاسباتی و تکنیک های یادگیری پیشرفته برای یادگیری الگوهای پیچیده در داده های زیاد، استفاده از این تکنیک ها میسر شده است. از شما میخواهیم که نظر خود را راجعبه آینده هوش مصنوعی مخصوصا در کشور ما و در کسبوکارهای گوناگون با ما به اشتراک بگذارید. در این مقاله قصد داریم ببینیم هوش مصنوعی چطور به سیاره ما کمک میکند و باعث نجات نوع بشر میشود. سپس ماشین باید یاد بگیرد که چطور و از چه راه هایی باید به آن هدف برسد. ماشین هایی كه به عنوان ماشین های هوشمند شناخته می شوند توانایی فكر كردن بدون نیاز به انسان را دارد و این به دلیل وجودخصلت هوش مصنوعی Artificial Intelligence دراین گونه ازماشین هاست. مردم به طور روزافزون نگران این هستند که چگونه اطلاعات شخصی آنها توسط سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد و واکنش به سازمان هایی که به طور جدی به این نگرانی ها پاسخ نمی دهد افزایش می یابد. زیرا دیگر نگران خستگی راننده نخواهیم بود. تقریر دیگر از فرضیهٔ فوق این است كه: “كامپیوتر میتواند بیندیشد”. دستیارهای صوتی: حتی بدون دخالت مستقیم مدرس یا معلم، دانشآموز میتواند از طریق دستیاران صوتی به موارد آموزشی اضافی یا کمک درسی دسترسی پیدا کند.

پیش از این گوگل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های حوزه تکنولوژی در جهان به دلیل شیوع کرونا تا پایان امسال را دورکاری اعلام کرده بود ولی حالا با بیانیه جدید مدیرعامل این شرکت دورکاری سایت 1biti های تمدید شد. هوش مصنوعی در خلاقیت: هوش مصنوعی در حوزههای خلاق از جمله موسیقی و هنر هم ورود کرده است. هوش مصنوعی نظریه ذهن به سطحی از سیستمهای هوش مصنوعی اشاره میکند که با درک نیازها، احساسات، باورها و روند فکری موجودات با آنها ارتباط برقرار میکند. این نوع هوش مصنوعی دارای آگاهی در سطح انسان است و وجود خود در جهان و همچنین حضور و وضعیت عاطفی دیگران را درک میکند همچنین میتواند نه فقط بر اساس آنچه با آنها ارتباط برقرار میکنند، بلکه بر اساس نحوه ارتباط آنها بفهمد که دیگران ممکن است به چه چیزهایی نیاز داشته باشند. مطالعه یک پدیده خاص از چند سطح، درک بهتری از فرآیندهای تولید شده در مغز برای ایجاد یک رفتار خاص ایجاد میکند.

تمام سیستمهای امروزی، از جمله آنهایی که از یادگیری عمیق استفاده میکنند، برای حل مشکلات آینده به حجم زیادی از دادههای آموزشی مراجعه میکنند که به عنوان مدل مرجع در حافظه آنها ذخیره شده است؛ برای مثال هوش مصنوعی تشخیص چهره با تعداد زیادی تصویر، نام و لیبل آنها آموزش میبیند و در نتیجه میتواند تصویر پیش روی خود را تشخیص دهد. جان هوگلند این رهیافت ها برای هوش مصنوعی را “Good Old Fshioned AI” (به طور مخفف”GOFA”) نامید. ماشین لرنینگ یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است و به عنوان پیچیده ترین تکنولوژی جهان یا حداقل یکی از پیچیدهترین فناوریهای جهان امروز شناخته میشود. حال زمان آن است که با کاربردهای مهم این تخصص آشنا شویم. این مدل از یادگیری ماشین در طول زمان تکامل مییابد و با هر تصمیم جدید، مسیرهای کمی تغییریافته را بر اساس تجربیات قبلی کشف میکند. در انتها به صورت خودکار گزینههای تنظیم مختلفی را برای رسیدن به بهترین نتایج آزمایش و بر اساس پایپلاین مدلهای بدست آمده آنها را رتبهبندی میکند. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بهترین گزینه برای پردازش این حجم از داده و کمک به نتیجهگیری است.