«کاشی اینشتین» کشف شد – ایسنا

تحقیقات پس از چندین دهه در نهایت موفق به کشف الگویی شده‌اند که هرگز تکرار نمی‌شود.

انتهای پیام



منبع

چایم گودمن استروس (Chaim Goodman-Strauss) یکی از اعضای این گروه پژوهشی و استاد دانشگاه آرکانزاس در یک مصاحبه گفت: شما به معنای واقعی کلمه به دنبال یک میلیون هستید. یعنی شما ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ مورد را فیلتر می‌کنید. سپس شما چیزی عجیب و غریب دارید که ارزش کاوش را بیشتر می کند و بعد از آن به صورت دستی و دقیق شروع به بررسی آنها می کنید و سعی کنید آنها را درک کنید و شروع کنید به بیرون کشیدن یک ساختار منحصر به فرد را.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، نتیجه نهایی پس از چندین دهه تلاش، الگوی اولیه را موسوم به «کاشی اینشتین» کشف کردند. این الگو حاوی یک شکل ۱۳ ضلعی است که می‌تواند یک صفحه را بدون تکرار بپوشاند.

کاپلان می‌گوید که اولین مجموعه‌های نامتناوب از بیش از ۲۰ هزار کاشی تشکیل شده بود. تحقیقات بعدی این تعداد را به مجموعه‌هایی با اندازه ۹۲، سپس ۶ و بعد به ۲ به شکل کاشی‌های معروف پنروز (Penrose) در سال ۱۹۷۴ کاهش داد. از آن زمان، دیگران مجموعه‌هایی با اندازه دوتایی ساخته‌اند، اما هیچ‌کس نتوانست «کاشی اینیشتین» را پیدا کند، شکلی که صفحه را به صورت نامتناوب کاشی می‌کند. تا حدی که این سوال مطرح شده است که آیا چنین شکلی وجود داشت؟

ریاضیدانان از این کشف به عنوان یک پیشرفت در تاریخ الگوهای نامتناوب یاد می‌کنند.

بخوان  ابداع روش جدید برای چاپ سه‌بعدی فلز فلز
کریگ کاپلان (کریگ کاپلان) استاد علوم رایانه از دانشگاه واترلو و یکی از چهار نویسنده این مقاله می‌گوید: در این مقاله اولین تک‌الگوی نامتناوب واقعی را ارائه کرده است، شکلی که تنها از طریق هندسه، بدون محدودیت و تناوبی تکرار می‌شود.

نوع این شکل که در دنیای ریاضیات با نام «تک‌الگوی نامتناوب» (aperiodic monotile) شناخته می‌شود، شکلی است که کاربردهایی در دنیای واقعی و در علم مواد دارد.

بر این اساس آنها نشان می دهند که کاشی اینشتین می تواند یک سطح را به طور کامل بپوشاند، بدون اینکه هرگز یک الگوی تکراری از خود نشان دهد.

اکنون در ناباوری گروه بین‌الملل از ریاضیدانان و علوم علوم رایانه می‌سازند و این شکل را به فرد را کشف می‌کنند. آنها در مقاله جدید خود چگونه ماهیت این شکل را از طریق مدل سازی کامپیوتری بیان کرده اند.

الگویی که هرگز تکرار نمی شود

چه نوع این الگوی «اینیشتین» نام گرفته است، اما به یاد فیزیکدان مشهوری که همه می‌شناسیم، نام‌گذاری نشده است، بلکه از ترکیب دو کلمه در زبان آلمانی یعنی ein و stein به معنای «یک سنگ» می‌آید که به این واقعیت اشاره می‌کند که یک کاشی یا همان یک الگو است.

«کاشی اینشتین» کشف شد