کاهش خطر آلزایمر با کمک واکسن ب.ث.ژ

اگر یک پیوند علت و علتی پیدا شود، مکانیسم‌های دخیل را در این فرآیند مهم خواهد بود. واینبرگ و همکارانشان کردند که واکسن ب.ث.ژ ممکن است بر سیستم ایمنی تاثیر داشته باشد.

این گروه شامل ۳۳۸۸ بیمار بود که تحت درمان واکسن ب.ث.ژ قرار داشت و ۳۰۷۹ بیمار که به عنوان گروه کنترل شده تحت نظر بودند. این دو گروه از عوامل مانند سن، جنسیت و چندابتلایی مطابقت دارند.

برای انجام یک پژوهش قوی‌تر، دکتر «مارک واینبرگ»(Marc Weinberg) استاد روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست به همراه «کالین ماگدامو»(Colin Magdamo) و دکتر «سودشنا داس»(Sudeshna Das) از بخش نورولوژی و «عفان ظفر»( Affan Zafar) از بخش اورولوژی این بیمارستان، ۶۴۶۷ شخص را تا ۱۵ سال پس از تشخیص سرطان مثانه غیرتهاجمی تحت نظر قرار دادند.

این پژوهش روی ۶۴۶۷ نفر طی ۱۵ سال پس از تشخیص سرطان مثانه غیر تهاجمی انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهند بیمارانی که واکسن سل موسوم به «ب.ث.ژ»(BCG) را نشان می‌دهد ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر قرار گرفته، به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن خطر مرگ در آنها ۲۵ درصد کمتر است. .

این پژوهش، در مجله «جاما شبکه باز» به چاپ رسید.

در آزمایش های انجام شده، درمان با واکسن ب.ث.ژ با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن همراه بود. این گروه پژوهشی اکنون روی بررسی مزایای واکسن ب.ث.ژ در آزمایش‌های بالینی مرتبط با بیماری آلزایمر بررسی کرده‌اند.

واینبرگ گفت: اگر اثربخشی واکسنی مانند ب.ث.ژ ثابت شود، نمونه‌ای کامل از یک راه حل مقرون‌به‌صرفه و مؤسسه سلامت جمعیت برای یک بیماری ویرانگر مانند بیماری آلزایمر خواهد بود. ما در آزمایش‌های بالینی مرتبط با بیماری آلزایمر، خود را به سوی مطالعه بهتر بالقوه واکسن ب.ث.ژ در افراد مسن تغییر می‌دهیم.

بخوان  ارتقای حریم خصوصی برای فناوری کمکی مبتنی بر دوربین

انتهای پیام



منبع

پژوهش‌های پیشین نیز ارتباط بین واکسن ب.ث.ژ و کاهش خطر زوال عقل را نشان دادند اما به خاطر اندازه‌گیری، طراحی پژوهش یا روش‌های تحلیلی آن محدود بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، یک پژوهش جدید که توسط پژوهشگران «بیمارستان عمومی ماساچوست»(MGH) و «بیمارستان بریگام و زنان»(BWH) انجام شده است، نشان می دهد که واکسن سل ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزای و زوال عقل مرتبط با آن را کاهش دهد.

در طول پیگیری، ۲۰۲ بیمار از گروه واکسن ب.ث.ژ و ۲۶۲ بیمار از گروه کنترل شده به بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن مبتلا شدند. بررسی‌ها نشان دادند که درمان با واکسن ب.ث.ژ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. همچنین در طول پیگیری، ۷۵۱ بیمار در گروه واکسن و ۹۷۳ بیمار در گروه کنترل‌شده فوت کردند. بنابراین، درمان با واکسن ب.ث.ژ با ۲۵ درصد خطر مرگ همراه بود.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند که واکسن ب.ث.ژ که با درمان بیماری سل جلوگیری می‌کنند، احتمالا می‌توانند خطر آلزایمر را کاهش دهند.

واکسن ب.ث.ژ که از سل می‌کند، مفید است و در حال حاضر یک درمان توصیه‌شده برای سرطان مثانه غیرتهاجمی نیز به شماره می‌رود.