کشف سنگین‌ترین عنصر تاریخ در یک سیاره فراخورشیدی

عنصر ساماریوم در سیاره فراخورشیدی MASCARA-4b کشف شد که یک سیاره فراخورشیدی اصطلاحا «مشتری فوق داغ» است که در فاصله نزدیک به 556 سال نوری از زمین قرار دارد. دمای این سیاره فراخورشیدی 2250 کلوین است و به دور ستاره جوان درخشان از نوع یک می‌چرخد. این نوع ستاره‌ها تنها چند صد میلیون سال قدمت دارند و تشعشعات فروسرخ ساطع می‌کنند.

این غول گازی هر 2.82 روز یک دور به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، در حالی که فاصله تخمینی بین آنها 0.047 واحد نجومی است.

این مشاهدات به شناسایی چندین عنصر سنگین‌تر در جو MASCARA-4 ب از جمله روبیدیم(Rb) و یونهای تیتانیوم (Ti+) و باریم (Ba+) تبدیل شد.

اکنون این گران قصد دارند مشاهدات بیشتری را برای تعیین مقدار و تایید حضور این عناصر جدید در جو این سیاره فراخورشیدی انجام دهند.

این پژوهش گروهی از اخترشناسان آکادمی علوم چین (CAS) هدایت می‌شود و مقاله آن برای انتشار در مجله Astronomical پذیرفته شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان در یک کشف جالب، سنگین‌ترین عنصر موسوم به ساماریوم(Sm) را در یک سیاره فراخورشیدی کشف کردند.

سیاره فراخورشیدی مورد اشاره در اتمسفر بالا دو سیاره فراخورشیدی WASP-76b و WASP-121b یافت شده است.

ساماریوم یک عنصر کمیاب در زمین با عدد اتمی ۶۲ است و بیشتر در پوسته سیاره پیدا می‌شود. از سوی دیگر، یافتن آن در جهان‌های دیگر می‌تواند به ما در درک چگونگی شکل‌گیری و توسعه سیارات در طول زمان کمک کند.

نویسندگان در پژوهش خود اظهار داشتند: مشتریان فوق داغ(UHJs) دارای خشن‌ترین محیط‌ها در میان انواع سیارات فراخورشیدی هستند که آنها را به آزمایشگاه‌های ایده آلی برای مطالعه ترکیب شیمیایی و خواص جنبشی جو سیاره فراخورشیدی با ماشین‌سنجی با وضوح بالا(HRS) تبدیل می‌کند. .

بخوان  اسامی فضانوردان ماموریت به مدار ماه اعلام شد

این کشف، رکورد سنگین‌ترین عنصر کشف شده در یک سیاره فراخورشیدی فراتر از منظومه شمسی را شکست.

اخترشناسان سنگین‌ترین عناصری را که در یک سیاره فراخورشیدی یافت شده، کشف کردند. این سیاره فراخورشیدی موسوم به MASCARA-4b در فاصله 556 سال نوری از زمین، حاوی عناصر ساماریوم و روبیدیوم است، دو عنصری که برای اولین بار روی سیاره‌های بیگانه شناسایی می‌شود.

ساماریوم چگونه در یک غول گازی فوق داغ پیدا شد؟

بر اساس این مطالعه، این اولین بار است که روبیدیوم و ساماریوم در جو یک سیاره فراخورشیدی دوردست کشف می‌شوند، در حالی که Ti+ و Ba+ قبلاً در سیارات فراخورشیدی پیدا شده‌اند.

پژوهشگران برای انجام این کار از وسایل نقلیه برای سیارات فراخورشیدی سنگی و مشاهدات ساخت‌وساز پایدار(ESPRESSO) استفاده کردند. این مجموعه‌نگار با نمای بالا بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) در شیلی نصب شده است.

پیش از این، عنصر باریم به عنوان سنگین‌ترین عنصر در آسمان سیارات فراخورشیدی ثبت شده بود.

پژوهشگران دو گذر MASCARA-4 b را در 13 فوریه 2020 و 1 مارس 2020 از مقابل ستاره میزبان خود رصد کردند. این کار به آنها کمک کرد نور ستاره را بسنجند و عناصر موجود در جو سیاره را شناسایی کنند.

انتهای پیام



منبع