کشف نشانه هایی از یخچال طبیعی مدرن در مریخ

کشف نشانه هایی از یخچال طبیعی مدرن در مریخ

در مریخ این یخچال باقیمانده در نزدیکی استوای مریخ در ۷ درجه و ۳۳ دقیقه جنوبی، ۹۳ درجه و ۱۴ دقیقه غربی واقع شده و طول آن ۳.۷ مایل (۶ کیلومتر) و عرض آن تا ۲.۵ مایل (۴ کیلومتر) تخمین است. زده می‌شود و سطح آن به ۱.۱ مایل (۱.۷ کیلومتر) می‌رسد.

پاره‌سنگ‌هایی که یخچال‌ها باعث فرسایش آن‌ها می‌شوند، همراه با آن یخچال جابجا یا بار دیگر درون یخ‌ها لایه‌بندی می‌شوند یا روی یخها جای می‌گیرند. فرسایش این پاره سنگ‌ها باعث ایجاد یخ‌رُفت می‌شود. زمانی که پس از ذوب یخ، یخ‌رُفت‌ها در دماغه یخچال (فریخت پیشانی) بر جای می‌مانند، چشم‌اندازی از تپه‌های غیرطبیعی از ماسه، رس و سنگ به وجود می‌آورند. یخ‌رُفت‌ها به گونه‌های کناری، میانی، زمینی و پایانه‌های (پیشانی) بخش‌بندی می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بقایای یک یخچال طبیعی در نزدیکی استوای مریخ پیدا شده است که نشان می دهد یخ ممکن است هنوز در اعماق کم در این منطقه وجود داشته باشد. در صورت تایید، چنین کشفی می‌تواند پیامدهای مهمی برای اکتشافات آینده انسان در سیاره سرخ داشته باشد.

یخ‌رُفت یا مورِن (Moraine) به خرده‌سنگ‌ها و چیزهای دیگر گفته می‌شود که به دلیل جابه‌جایی یخچال‌های طبیعی بر جای می‌مانند. یخ‌رفت‌ها از یخچال‌های طبیعی یا یخسارهایی که آب می‌شوند، به مناطقی آورده می‌شوند.

وی افزود: این منطقه از مریخ سابقه آتشفشانی دارد و در جایی که برخی از مواد آتشفشانی با یخ یخچال در تماس بودند، واکنش‌های شیمیایی در مرز بین این دو رخ می‌داد تا لایه سخت‌شده‌ای از نمک‌های سولفات تشکیل شود. این محتمل‌ترین توضیح برای سولفات‌های هیدراته و هیدروکسیله است که در این رسوب با رنگ روشن مشاهده می‌کنیم.

بخوان  با جدیدترین خودروی بوگاتی آشنا شوید

رسوبات سبک مشاهده شده از نمک‌های سولفاتی تشکیل شده و در تماس با آذرآواری تازه فوران شده با یخ آب تشکیل می‌شوند. عواملی که این رسوبات ایجاد می‌کنند، یک لایه نمک سخت شده و پوسته‌ای تشکیل می‌دهند. با زمان، فرسایش‌وبات، نمک را به همراه یخ کافت‌ها و نوارهای مورن که در محیط‌های رس‌شده هستند، می‌کردند.

دانشمندان را از یخچال طبیعی مدرن در مریخ کشف کردند که به یخ آب مدفون شده اشاره کرد.

«لی» در بیانیه‌ای گفت: یک یخچال باقیمانده نسبتاً جوان در این مکان به ما می‌گوید که مریخ در زمان‌های اخیر یک سطح را تجربه کرده است، حتی در نزدیکی خط است که جدید است. اگر یخ آب در سطح مریخ در نزدیکی استوا در این ارتفاعات پایدار نیست، اما ممکن است مقداری از یخ آب در زیر نمک‌های سولفات حفظ شود. تحقیقات بیشتر برای مورد نیاز است، اما اگر یخ آب در واقع در این منطقه استوایی وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که بتوان آن را به عنوان منبعی برای ماموریت‌های آینده پیش بینی کرد.

یخ‌رفت‌ها سنگ‌هایی هستند که بر اثر فشار یخ بر جداره‌ها و تخت‌خواب‌ها به وجود می‌آیند. سنگ‌هایی که از دیواره جدا می‌شوند، یخ‌رفت کناری را تشکیل می‌دهند. با هم پیوستن دو یخچال، یخ‌رفت‌های کناری در هم می‌آمیزند و یخ‌رفتی میان را پدید می‌آورند. سنگ‌هایی که از کف دره‌ها توسط یخچال می‌شوند و در زیر یخچال‌ها به حرکت در می‌آیند، یخ‌رفت‌های زیرین را تشکیل می‌دهند. در انتهای یخچال‌ها، یخ‌رفت‌های پایانی پدید می‌آیند. یخ‌رفت‌ها از نظر مواد تشکیل‌دهنده و اندازه کاملاً با ترکیب متفاوتند.

بخوان  ویندوز 11 می تواند ویژگی جدیدی را به نوت پد بیاورد

همکاران مؤسسه SETI و مؤسسه مریخ با استفاده از آزمایش‌های تصویربرداری علمی علمی با نمای بالا (HiRISE) در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO)، رسوبات سبک (LTDs) را در سطح مریخ شناسایی کردند. این ویژگی‌ها شامل نمک‌های سولفاتی روشن، یخ‌کافت و نوارهای مورن است که از یک یخچال باقی مانده است.

«جان شوت» یکی از نویسندگان این مطالعه و زمین‌ها در مؤسسه مریخ، گفت: یخچال‌ها ویژگی‌های خاصی را از جمله یخ کافت‌های حاشیه ای و همچنین نوارهای مورن را نشان می‌دهند. در بیانیه ما ویژگی‌های مشابه را در، مکان و موقعیت در این رسوب با روشن می‌بینیم. این بسیار جذاب است. تحقیقات قبلی فعالیت‌های یخبندان را در نزدیکی استوای مریخ در گذشته‌های دورتر پیدا کرده است، در حالی که فعالیت‌های یخبندان اخیراً در عرض‌های جغرافیایی بالاتر دیده شده است. مشاهدات جوان اخیر HiRISE نشان می‌دهد که این رسوبات سبک از نظر زمین‌شناسی هستند.

انتهای پیام



منبع

«پاسکال لی»، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند سیاره‌شناسی در مؤسسه‌های SETI و مریخ، در بیانیه‌ای گفت: آنچه ما پیدا کردیم یخ نیست، بلکه یک رسوب نمک با ویژگی‌های مورفولوژیکی دقیق یک یخچال طبیعی است. چیزی که ما فکر می‌کنیم در اینجا اتفاق افتاد، این است که نمک در بالای یک یخچال طبیعی در حالی که شکل یخ را حفظ می‌کند تا جزئیاتی مانند یخ‌کافت و نوارهای مورن مشخص باشد، شکل گرفته است. وجود چنین یخچالی نشان می‌دهد که ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، یخهای آب سطحی روی مریخ وجود داشته باشد که هم برای درک ما از قابلیت سکونت سیاره سرخ و هم برای مأموریت‌های اکتشافی آینده تأثیرگذار باشد.

بخوان  مایکروسافت به تازگی به Windows Copilot تقویت ChaGPT-4 و توانایی توضیح اسکرین شات ها را داده است