کشف چگونگی پیش بینی وقوع ابرنواخترها از سوی ستاره شناسان

او در ادامه می‌گوید: مقاله ما ادعا می‌کند که ما می‌توانیم این پیش ماده را با مشاهده آینده به شکلی عمیق بررسی کنیم؛ مسأله‌ای که می‌تواند به تعمیق فهم درک ما از تکامل ستاره‌ای و پالایش نظریه موجود کمک کند. دوم، یافتن پیش ماده ابرنواختر می‌تواند به اجازه دهد هشداری خیلی زود در مورد یک ابرنواختر در آینده‌ای نزدیک داده شده و به تمدید چارچوب زمانی در دسترس برای هماهنگ کردن چندین پیام (شامل نور، نوترینو، امواج گرانشی) کمک کند.

«دایچی سونا» اخترفیزیکدان در یک مرکز پژوهشی گیتی شناسی در دانشگاه توکیو و مسئول اصلی این پژوهش گفت: از دیدگاه من، این مسأله از دو جنبه دارای اهمیت است. نخست در حالی که ما می‌دانیم ابرنواختر‌ها انفجار‌هایی هستند که مرگ ستارگان پرجرم را نشان می‌دهند، و اینکه آنچه در شُرُف پایان زندگی عمر این ستارگان رخ می‌دهد، همچنان رازآلود است. در واقع پیش ماده‌های ابرنواختر‌ها که با برخی کار‌های مشاهده‌ای اخیر اعلام شده اند، از روی تکامل یک تئوری استاندارد ستاره‌ای مورد پیش بینی قرار نگرفته اند.

گفتنی است ابرنواختر به انفجار عظیم یک ستاره غول پیکر در پایان عمر آن گفته می‌شود. این انفجار می‌تواند در عرض چند ثانیه انرژی بیشتر از آنچه خورشید در طول پنج میلیارد سال عمر خود ساطع کرده است، در فضا پراکنده کند.



منبع

پایگاه خبری «ساینس آلرت» در گزارشی اعلام کرد اخترشناسان بر این باورند که آن‌ها متوجه شده اند که چگونه می‌توان پیش بینی کرد یک ابرنواختر رخ می‌دهد.

در این گزارش آمده است: در یک پژوهشی که به تازگی در زمینه «اختر شناسی پرانرژی» به انجام رسیده است، تیمی از محققان ژاپنی قرار است راهکار‌هایی را برای مشاهده و احتمالا پیش بینی نشانه‌های پیش ماده انفجاری از نوع داخلی و ابرنواختر‌های کهکشانی مورد بررسی قرار دهند.

بخوان  آیا زمان وداع با کاوشگر اینسایت ناسا فرا رسیده است؟
بر اساس این گزارش، این پژوهش ظرفیت آن را دارد تا متوجه شویم چطور و چگونه ابرنواختر‌ها در سراسر جهان رخ می‌دهند. اما شاید برای شما این پرسش پیش بیاید تشخیص ابرنواختر‌ها پیش از وقوع آن تا چه اندازه مهم است.