کشف یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین

ستاره‌شناسان یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین به نام «Wolf 1069 b» را در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین کشف کردند.

با توجه به فاصله نسبتاً کوتاه آن از زمین، یعنی ۳۱ سال نوری، Wolf 1069 b اکنون ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین دارای احتمال حیات است.

به گزارش ایسنا، ستاره‌های سنگ‌شناس جدید بیش از ۵۲۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که کمتر از ۲۰۰ مورد آن‌ها هستند، اما همچنان کشف یک سیاره فراخورشیدی همیشه هیجان‌انگیز است.

«دایانا کوساکوفسکی»، ستاره‌شناس مؤسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان، گفت: زمانی که ستاره‌ای که ما داده‌های Wolf 1069 b را تحلیل و تحلیل کردیم، شفاف‌سازی و کم دامنه‌ای از سیاره‌های با جرم تقریباً زمینی کشف کردیم. این سیاره در مدت ۱۵.۶ روز در فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستاره همین می‌چرخد.

در یک مطالعه جدید، گروهی متشکل از ۵۰ ستاره‌شناس از سراسر جهان وجود سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b را که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام Wolf 1069 می‌چرخد و تنها 31 سال نوری از زمین فاصله دارد را تشخیص می‌دهند. چیزی که این کشف را به‌ویژه جالب می‌کند، این است که Wolf 1069 به طور بالقوه یک دنیای سنگی است که جرم آن تقریباً ۱.۲۶ برابر و اندازه آن ۱.۰۸ برابر برابر با زمین است. Wolf 1069 b همچنین در منطقه قابل سکونت ستاره خود می‌چرخد و همین امر آن را به یک گزینه اصلی برای وجود آب کند مایع در سطح آن تبدیل می‌کند.

قفل کشندی (Tidal locking) یا قفل گرانشی زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگر باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدیای ماه نسبت به زمین است.

بخوان  گوگل و متا در کره جنوبی جریمه شدند

انتهای پیام



منبع

کشف قابل توجه Wolf 1069 b با ابزار CARMENES تلسکوپ 11.5 فوتی (3.5 متری) رصدخانه کالاار آلتو در اسپانیا ممکن است. Carmenes memی‌nand aجramehی ara bysthadhadh atز deطیف‌nگara جزnگara جزnahahaی beصrی whenزdیک shahdیک sharvsrخrخ صdrخdhdhahahaی benگnahar طیف‌nگart این ابزار، Wolf 1069 b را با استفاده از روش تشخیص معروف سیاره فراخورشیدی به سرعت شعاعی که تکان‌های کوچکی را در مکان‌های ستاره‌ای از گرانش سیاره تشخیص می‌دهد، کشف کرد.

از ویژگی‌های خاص به فرد Wolf 1069 b این است که به ستاره مادر خود قفل می‌شود، به این معنی است که یک طرف همیشه در نور روز و در مقابل همیشه در تاریکی است.