کشف یک لایه جدید زیر پوسته زمین

هر چه ذوب می‌شود بر صفحات تکتونیکی تأثیر نمی‌گذارد

صفحات تکتونیکی، سنگهای غول پیکر زیرزمینی هستند که پوسته و گوشته بالای زمین را می‌دهند. بنابراین اساساً تمام خشکی‌هایی که در اطراف خود می‌بینیم، بر روی صفحات تکتونیکی ایجاد شده‌اند. در حال حاضر هفت صفحه تکتونیکی اصلی روی زمین وجود دارد که هفت قاره را تشکیل می دهد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین، استنوسفر شامل سنگ‌های مذاب داغ است و به عنوان یک «مرز نرم» عمل می‌کند و نرم‌افزار صفحات تکتونیکی از طریق گوشت (منطقه بین هست و پوسته زمین) را می‌کند. با این حال، آنچه شگفت‌انگیز است این است که لایه‌ای مذاب است که در میان لایه‌های متعدد استنوسفر است، هیچ نقشی در این امر ندارد.

برخی از مطالعات قبلی نیز علائم وجود ذوب را گزارش کرده‌اند، اما این اولین بار است که این لایه جدید در زیر پوسته زمین را تایید می‌کند.

کارن فیشر(Karen Fischer) این مطالعه است که یک لرزه‌شناس شناخته شده آمریکایی است، می‌گوید: این کار مهم است، زیرا ویژگی‌های استنوسفر و ریشه‌های ضعیف بودن آن را برای درک تکتونیک صفحه‌ای ضروری می‌دانند.

گیاهان می‌گویند لایه‌ای را که «گداز» نام گذاشته‌اند، در زیر پوسته زمین کشف کرده‌اند.

جالب اینجاست که این صفحات دائما در حال حرکت هستند و حرکت آنها با زلزله، سونامی و فوران‌های آتشفشانی مرتبط است. علاوه بر این، حرکت تکتونیکی به قدرتمندی است که می‌تواند به ایجاد رشته کوه‌های جدید و حتی قاره‌های جدید تبدیل شود.

این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

هر باری که این کار بدون توجه زیاد انجام می‌شود، تعداد زیادی را به محاسباتی اضافه می‌کنند که هدفشان مدلسازی و مطالعه فضای داخلی سیاره ما است و مدل‌ها را پیچیده و غیر دقیق می‌کند.

انتهای پیام



منبع

آنها می‌گویند این لایه سنگ‌های مذاب داغ است و بینش‌های مفید را در زمینه فعالیت‌های صفحه تکتونیکی سیاره زمین به ما نشان می‌دهد.

آنها استدلال می‌کنند که فقط به این دلیل که لایه جدید بر تکتونیک صفحه تأثیر نمی‌گذارد، به این معنی که مهم نیست و این واقعیتی است که با چیزهایی که می‌دانیم ارتباطی ندارد، به این معنی است که شاید ناشناخته در پوست زیر زمین انجام می‌شود و می‌دهد. هدفی ناشناخته را دنبال می‌کند.

این مذاب تازه کشف شده در عمق ۱۰۰ مایلی(۱۶ لایه کیلومتری) زیر سطح قرار و بخشی از سطح زمین استنوسفر(asthenosphere) -لایه پذیرایی زیر لیتوسفر در عمق ۸۰ تا ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین است.

همین ناهنجاری را در نتیجه جهانی مشاهده کردند و از خواص لرزه‌ای این منطقه حاوی مواد مذاب هستند که آن را لایه مذاب نامیدند، شگفت زده شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، طبق یک بیانیه مطبوعاتی، گروهی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین(UTA) لایه ای در زیر پوسته زمین به نام «گداز»(melt) پیدا کردند.

کشف یک لایه جدید زیر پوسته زمین

لایه ذوب چه می‌کند؟

از آنجایی که صفحات تکتونیکی توسط گرمای تولید شده توسط هسته زمین حرکت می‌کند و حرکت جرم مذاب آنها کمک می‌کند، آن‌جا دارای لایه‌هایی مانند لایه‌های مذاب را با فعالیت‌های صفحه تکتونیکی مرتبط می‌کنند.

کشف یک لایه جدید زیر پوسته زمین

از این رو، مطالعه و شناخت عواملی که بر روی فعالیت صفحه تکتونیکی زمین تأثیر می‌گذارند و همچنین عواملی که تأثیرگذار نیستند، بسیار مهم است.

بخوان  عکس‌های جدید هواپیمای مافوق صوت ناسا را ​​ببینید

با این حال، این یافته‌های جدید نشان می‌دهند که قرار نیست هر چیزی که حاوی سنگ‌های مذاب باشد با تکتونیک صفحه‌ای مرتبط باشد. به عنوان مثال، لایه مذاب هیچ تأثیری بر جریان گوشت ندارد و بنابراین، بر حرکت تکتونیکی نیز تأثیر نمی‌گذارد.

جانلین هوآ(Junlin Hua) پژوهشگر اصلی و عضو فوق دکتری در دانشگاه UTA در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: وقتی به ذوب شدن چیزی فکر می کنم، به شکل شهودی فکر می کنم که مذاب باید نقش بزرگی در ویسکوزیته ماده ایفا کند، اما آنچه را که ما دریافت می کنیم. است که حتی در جایی که مذاب بسیار زیاد است، تأثیر آن بر جریان گوشت بسیار ناچیز است.

وی افزود: ما امیدواریم که لایه ذوب در آینده به ما در زمینه‌های مختلف ناشناخته استنوسفر و سایر بخش‌های داخلی زمین کمک کند.

جانلین هوآ نویسنده ارشد این مطالعه، لایه ذوب را به عنوان یک ناهنجاری در استنوسفر توصیف می‌کند. او و گروهش در حال مطالعه تصاویر لرزه‌ای از استنوسفر بودند و منطقه مذاب منحصر به فرد را کشف کردند که خوانش‌های لرزه‌ای آن اصلاً در ارتباط با حرکت صفحه تکتونیکی نبود.