کمبود تراشه سدی محکم برای پرتاب ماهواره پنتاگون

 



منبع

تعویق پرتاب به خاطر مشکلات زنجیره تامین و اعتراضات

با این وجود، “درک تورنیر” مدیر آژانس توسعه فضایی، از این مشکل ناراضی است و در حالی که در اجلاس صنعت فضایی در ماه می امسال صحبت کرد، انتظار داشت که “ترانشه” طبق برنامه‌ریزی در ماه سپتامبر پرتاب شود. با این حال، با نزدیک شدن به پایان ماه اوت، ماموریت هنوز برای پرتاب آماده نشده بود و آژانس توسعه فضایی در نهایت تصمیم گرفت این پرتاب را برای یک دوره سه ماهه به تعویق بیاندازد.

وزارت دفاع آمریکا با افزایش تهدید ناشی از تسلیحات مافوق صوت توسعه یافته توسط روسیه و چین، مایل است یک سیستم ردیابی موشک برای مقابله با آن‌ها راه‌اندازی کند. این وظیفه نیز به آژانس توسعه فضایی سپرده شده است که مسئولیت ایجاد یک معماری فضایی انعطاف‌پذیر برای ایالات متحده را بر عهده دارد. این کار با تکمیل صورت فلکی بزرگی با صد‌ها ماهواره مقرون به صرفه در مدار نزدیک زمین انجام خواهد شد.

با این حال، این اعتراضات تنها دلیل تاخیر این برنامه نبوده‌اند. کمبود ریزتراشه‌ها که پس از همه‌گیری کووید-۱۹ احساس شد و زنجیره‌های تامین جهانی را مختل کرد نیز نقش مهمی در آن داشته است.

بیشتر بخوانید


بلافاصله پس از اعطای قراردادها، شرکت‌های “ایرباس” و “ریتون” نتایج را به دلیل نگرانی و اعتراض در مورد فرآیند ارزیابی به چالش کشیدند. تخمین زده می‌شود که این اعتراضات این برنامه را برای یک دوره سه ماهه عقب بیاندازد.

لایه اول که “ترانشه ۰” (Tranche ۰) نیز نامیده می‌شود، طرح آژانس توسعه فضایی برای سیستم ردیابی موشک و در مجموع شامل ۲۸ ماهواره است که ۲۰ ماهواره از آن‌ها ماهواره‌های ارتباطی و هشت ماهواره حسگر مادون قرمز ردیابی موشک هستند. آژانس توسعه فضایی در اکتبر ۲۰۲۰ قرارداد‌هایی را برای دو مجموعه ماهواره منعقد کرد. شرکت‌های “لاکهید مارتین” و “یورک اسپیس” برنده قرارداد ساخت ماهواره‌های ارتباطی شدند، در حالی که ماهواره‌های ردیاب موشک توسط شرکت‌های “L ۳ Harris” و “اسپیس‌ایکس” ساخته می‌شوند.

بخوان  نسل جدید هواپیمای الکتریکی در راه است

البته تورنیر این را به عنوان یک شکست بزرگ در آمادگی آمریکا در ردیابی موشک‌ها نمی‌داند. وی می‌گوید: ما به هدف اولیه خود نرسیدیم، اما همچنان به هدف خود خواهیم رسید.

دیفنس نیوز در گزارش خود گفته است که پرتاب ماه سپتامبر بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای نشان دادن اثبات مفهوم این ماموریت بود که به دنبال آن می‌توان هر دو سال یک بار قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کرد.

سیستم ردیابی موشک

صنعت خودروسازی و حتی برنامه‌های دفاعی دارای اولویت نیز از تأثیر کمبود تراشه در امان نبوده‌اند. توسعه نرم افزاری نیز در این دوره دچار آسیب شد.

آژانس توسعه فضایی جزئیاتی در مورد اینکه دقیقاً چه تعداد ماهواره در پرتاب ماه دسامبر گنجانده خواهد شد را به اشتراک نگذاشته است. این احتمال وجود دارد که پرتابی که اکنون به تأخیر افتاده، هشت یا ۹ ماهواره داشته باشد و پرتاب دوم که برای مارس برنامه‌ریزی شده، بقیه ترانشه را حمل کند.

به گزارش سایت دیفنس نیوز، یک سیستم ردیابی موشک‌های متخاصم که قرار بود اواخر این ماه از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ به فضا پرتاب شود، حداقل سه ماه به تعویق افتاده است. این اولین پروژه بزرگ آژانس توسعه فضایی پنتاگون از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۹ است.

ماهواره پنتاگون

اگر آژانس توسعه فضایی بدون هیچ مشکلی به این مهم دست یابد، سیستم ردیابی موشک می‌تواند یک نمایش از این فناوری را در تابستان ۲۰۲۳ از خود نشان دهد.