کُشتی غول‌های فناوری دنیا بر سر نیمه رسانه‌ها

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار ایجاد «ائتلاف تراشه ۴» با همکاری آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان برای هماهنگی سیاست‌گذاری در تراشه‌ها است.

نیمه‌رسانا یا نیمه‌هادی‌(Semiconductor) عنصری است که رسانایی الکتریکی آن، چیزی بین‌رسانا (مانند مس) و عایق الکتریکی (مانند شیشه) باشد. مقاومت الکتریکی نیمه‌رسانا فلزات، با افزایش دما کاهش می‌یابد. رسانایی این مواد را می‌توان با افزایش دقیق و کنترل‌شده آلاینده‌ها تغییر داد که به این فرآیند، دوپینگ یا آلایش می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اکونومیست، تایوان خانه اکثر تولیدات تراشه‌های پیشرفته در جهان است. از طرفی، جزیره تایوان بر سر مالکیت و استقلال با چین مناقشه دارد. آمریکا نیز در این میان به عنوان متحد تایوان و رقیب چین، نگران حمله نظامی چین به تایوان است. بنابراین قصد دارد با راه‌اندازی یک ائتلاف، دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته را محدود کند و شرکت‌های تراشه‌سازی را ترغیب کند تا فروشگاه‌هایشان را در قلمروی آمریکا راه‌اندازی کنند. ‌

می‌گویند شبکه‌های تراشه به جای زدن به جنگ و دعوا در حوزه دسته‌یابی و استفاده از تراشه‌ها به هماهنگی دقیقی نیاز دارد.

انتهای پیام



منبع

به طور کلی از نیمه‌رساناها برای ساخت قطعاتی مانند دیود، ترانسیستور، تریستور، آیسی و غیره می‌شود. پیدایش نیمه‌رساناها در الکترونیک، انقلابی در این علم به‌پا کرده است که یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند.

رسانایی نیمه‌رساناها در اتاق اتاق چیزی بین رسانه‌های فلزات و نارساناها است. رسانایی جامدات کیفیت خوبی برای قضاوت نیست، چرا ممکن است یک ماده در اثر افزایش دما، رسانایی پایین، متوسط ​​یا بالاتر از خود نشان دهد. نیمه‌رسانی‌ها به دو نوع نیمه‌رسانای ذاتی و غیرذاتی تقسیم می‌شوند.

بخوان  مارک زاکربرگ فکر می کند Meta Quest 3 بهتر از Vision Pro است – و او یک امتیاز دارد

با این حال، متحدان آمریکا در آسیا همگی استراتژی‌های تراشه‌های خود را دنبال می‌کنند که به همان اندازه که همزیستی مسالمت‌آمیز دارند، با یکدیگر تنش می‌کنند.

آنها خواص جالبی دارند. برای مثال، عبور دادن جریان تنها از یک سمت، داشتن مقاومت الکتریکی آزمایش و تعریف به نور یا گرما از آنهاست. به این دلیل که می‌توانم نیمه‌رساناها را با فرآیندهای تغییر تغییر داد، می‌توانم از آن‌ها در کاربردهای تقویت‌کننده، قطع و وصل جریان (کلیدزنی) و تبدیل انرژی استفاده کنم.

نیمه‌رساناها در دنیای امروز نقشی اساسی دارند و معمولاً همه دستگاه‌هایی هستند که می‌کنیم، مانند گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، رایانه‌ها، رادیوها و غیره به آنها وابسته‌اند.

صنعت نیمه‌رساناها با مجادله‌های ژئوپلیتیکی غریبه نیست و در حال حاضر قدرت‌های فناوری دنیا بر سر دستیابی به آن بیش از پیش به تکاپو افتاده‌اند.