کپسول «دراگون» با محموله میوه و پنیر به «ایستگاه فضای بین‌المللی» رفت.

انتهای پیام



منبع

کپسول در روز ۱۶ مارس به یکی از همتایان خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوسته خواهد بود. این همتا، کپسول دراگون موسوم به «اندور»(Endeavour) است که در سوم مارس به آزمایشگاه مداری رسید و چهار فضانورد ماموریت «کرو-6»(Crew-6) اسپیس ایکس برای ناسا را ​​تحویل داد. روز ۱۱ مارس، چهار فضانورد مأموریت «کرو-۵»(Crew-5) اسپیس ایکس نیز ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند و با کپسول دراگون موسوم به «اندورنس»(Endurance) به سمت زمین حرکت کردند.

ماموریت تازه پرتاب‌شده موسوم به «CRS-27»، سومین ماموریت برای این کپسول ویژه دراگون و هفتمین ماموریت برای مرحله نخست موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) بود که آن را به مدار برد.

«فیل دمپسی» (Phil Dempsey)، مدیر یکپارچه‌سازی برنامه فضای بین‌المللی ناسا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب در روز ۱۳ مارس گفت: خدمه مقداری میوه تازه و پنیر یخچالی انجام دادند. بنابراین در کپسول دراگون، سیب، زغال‌اخته، گریپ‌فروت، پرتقال، گوجه‌فرنگی گیلاسی و همچنین چند پنیر متفاوت وجود دارد.

در میان تجهیزات علمی، دو آزمایش نهایی برای موسوم به «تراشه‌های بافت در فضا»(Tissue Chips in Space) وجود دارند که توسط «مؤسسه ملی بهداشت آمریکا»(NIH) و «آزمایشگاه ملی ایستگاه فضای فناوری بین‌المللی»(ISS National Lab) اجرا می‌شوند.

این فرود برای شرکت اسپیس ایکس و به طور کلی برای پروازهای فضایی، یک فرود تاریخ ساز بود.

این تقویت کننده که احتمالاً دوباره پرواز خواهد کرد، حدود هفت دقیقه و 45 ثانیه پس از پرتاب، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمد.

کپسول دراگون علاوه بر این تجهیزات، غذا نیز حمل می کند. از جمله برخی از غذاهای تازه برای فضانوردی که عادت به خوردن غذاهای نگهداری شده در جعبه یا کیسه دارند.

بخوان  خدمه ماموریت آنالوگ مریخ معرفی شدند

دراگون در ماموریت CRS-27، تجهیزات پیاده‌روی فضایی، سخت‌افزار وسایل نقلیه و همچنین حدود 60 آزمایش علمی جدید را حمل می‌کند.

محموله علمی دیگری که در ماموریت CRS-27 حمل می‌شود، «HUNCH Ball Clamp Monopod» نام دارد که توسط دانش‌آموزان دبیرستانی منطقه هیوستون ساخته شده است. مقامات ناسا گفتند که این فناوری می‌تواند فیلمبرداری در فضا را آسان‌تر کند.

شرکت «اسپیس ایکس» در یک ماموریت جدید برای ناسا، کپسول «دراگون» را همراه با میوه‌ها و پنیرهای گوناگون به «ایستگاه فضای بین‌المللی» پرتاب کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دراگون فردا(پنجشنبه ۱۶ مارس) ساعت ۷:۵۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۲۲ به وقت تهران) به ایستگاه بین‌المللی می‌رسد.

مقامات ناسا در به‌روزرسانی نهم مارس نوشتند: هر دو آزمایشی که «Cardinal Heart 2.0» و «Engineered Heart Tissues-2» نام دارند، شامل دستگاه‌های کوچک حاوی سلول‌های زنده هستند که بافت‌ها و اندام‌های انسان را تقلید می‌کنند تا درمان‌های بیماری را توسعه دهند. عملکرد قلب را پیش ببرند.

«زاخاری لوپن» (Zachary Luppen)، مهندس اسپیس ایکس در جریان پخش اینترنتی ماموریت CRS-27 گفت: در صنعتی که از نظر تاریخی تحت سلطه مردان بوده است، عملیات امروز کاملاً توسط زنان مدیریت می‌شود. در واقع، ما معتقدیم که این اولین نمونه از خدمه کاملاً زنانه برای هر نوع عملیاتی از این دست است و اگر اولین بار نباشد، پس ما در شرکت بزرگی هستیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک کپسول «دراگون» (Dragon) دیگر در راه «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) است. شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) بیست و هفتمین ماموریت قراردادی خود برای ناسا را ​​در روز سه شنبه ۱۴ مارس پرتاب کرد و یک کپسول رباتیک دراگون را در ساعت ۸:۳۰ شب به منطقه زمانی شرقی(۴ بامداد چهارشنبه)، از «پایگاه» نیروی هوایی کیپ کاناورال»(CCSFS) در فلوریدا به آسمان فرستاد.

بخوان  تصاویر جدید جیمز وب از خوشه پاندورا