گوگل به دنبال ایجاد اینترنت پرسرعت برای مسافران هواپیماها و مریخ نوردها

اسپیس ایکس، Aalyria و دیگر شرکت‌های اینترنتی مبتنی بر سیگنال قصد دارند افرادی را که در آن زیرساخت فیزیکی غیرممکن یا بسیار گران است به یکدیگر متصل کنند. به‌جای اینکه افراد در بخش‌های دوردست به سیستم‌های ماهواره‌ای قدیمی‌تر که اغلب کند هستند و پاسخ‌دهی کمتری دارند تکیه کنند، پیشرفت‌هایی که در ماهواره‌ها برای مدار پایین زمین یا فناوری لیزر انجام می‌شود، می‌تواند اینترنت پرسرعت را در مکان‌های بیشتری پخش کند. در مورد اسپیس ایکس، شرکت اینترنت ماهواره‌ای توانسته است اینترنت پرسرعت را برای قبایل بومی آمریکا که قبلا با سرعت‌های ۰.۳ تا ۰.۷ مگابیت در ثانیه سروکار داشتند، فراهم آورد. دولت آمریکا اینترنت پرسرعت را به عنوان زیرساخت حیاتی می‌بیند و قصد دارد ۴۰۱ میلیون دلار برای ارتقاء دسترسی به اینترنت در سراسر مناطق روستایی آمریکا هزینه کند.

دو فناوری Aalyria که گوگل تبلیغ می‌کند Spacetime و Tightbeam هستند. Spacetime یک پلتفرم نرم افزاری است که شبکه‌های ایستگاه‌های زمینی، هواپیماها، ماهواره‌ها، شبکه‌های شهری و سایر سیستم‌ها را برای بهینه سازی پیوند‌های آنتن در زمین، دریا و هوا مدیریت می‌کند. Tightbeam یک فناوری اپتیک فضای آزاد منسجم پیشرفته است که از لیزر برای انتقال داده‌ها در جو و آب و هوا با ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از هر چیز دیگری که امروزه موجود است، استفاده می‌کند.

Aalyria می‌گوید که این پروژه هنوز شش تا نه ماه تا استقرار فاصله دارد. این شرکت جدید ارتباطات فضایی نه تنها از بودجه گوگل، بلکه از سال‌ها تحقیق و توسعه در پرونده‌های آن نیز بهره می‌برد. Aalyria در حالی عرضه می‌شود که Starlink، شرکت اینترنت ماهواره‌ای در مدار پایین اسپیس ایکس، همچنان به دستاورد‌های خود در ارائه اینترنت پرسرعت در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

بخوان  سامسونگ شارژر و کابل USB را از بسته‌بندی گوشی‌های خود حذف می ‎کند
گوگل می‌گوید این فناوری می‌تواند اینترنت را به نقاط دورافتاده جهان و گیرنده‌های اجرام آسمانی، مانند مریخ‌نورد در مریخ یا یک کمپ پایه قمری برساند.

Aalyria از خاکستر «لون» برخاست، پروژه‌ای که آلفابت آن را در سال ۲۰۲۱ تعطیل کرد. لون از بالن‌های استراتوسفر برای پخش اینترنت استفاده کرد، اما پس از اینکه از نظر مالی ناپایدار تشخیص داده شد، بسته شد.


بیشتر بخوانید 


منبع: cnet



منبع

شرکت گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد Aalyria یک استارت‌آپ جدید است که از آلفابت مادر گوگل منشعب شده و قرار است از لیزر برای فشار دادن اینترنت در فواصل طولانی و ارائه سرعت تا ۱.۶ ترابیت در ثانیه استفاده کند. این به طور قابل توجهی سریع‌تر از خدمات گیگابیتی است که مصرف کنندگان امروز می‌توانند از ارائه دهندگان اینترنت پرسرعت دریافت کنند.

کریس تیلور، مدیرعامل Aalyria، در این باره گفت: «ما می‌توانیم شبکه‌های شهری پرسرعت و عملیات شبکه یکپارچه جهانی را هماهنگ کنیم و می‌توانیم به اتصال سه میلیارد نفر بعدی برسیم، ما می‌توانیم این کار را امروز و در مقیاس بالا انجام دهیم.»

باب ورک، معاون سابق وزیر دفاع در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: دیدگاه و رویکرد فنی Aalyria، برای اولین بار، راه حل کامل ارتباطات و شبکه برای بازدارندگی یکپارچه را امکان پذیر می‌کند. نظیر آن تاکنون وجود نداشته است.