برای سالها گوگل در مورد موتورهای جستجو حاکم بلامنازع بود، در حالی که بینگ مایکروسافت کمی شوخی بود – اما اکنون به نظر میرسد که رهبر بازار دیگر آن شوخی خاص را خندهدار نمیبیند – و حتی ممکن است باعث ترس و وحشت شود.
تنها چند ماه پیش، تصور صرف اینکه گوگل از راه دور نگران بینگ است، بسیار خنده دار بود. علیرغم اینکه این موتور جستجو در ویندوز 11 و مرورگر وب داخلی Edge گنجانده شده بود، به سختی مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که تسلط گوگل در بازار به ظاهر دست نخورده بود.
با این حال، با ظهور ChatGPT، یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) با امکانات تقریباً نامحدود، همه چیز تغییر کرده است. مایکروسافت که شریک OpenAI است، شرکتی که در پشت مدلهای زبان GPT از ChatGPT استفاده میکند، سریعاً این احتمالات را درک کرد و این فناوری را در Bing ادغام کرد و به کاربران اجازه داد تا در وب جستجو کنند و سؤالات مختلف بپرسند یا درخواستهای خود را از طریق ‘ چت کردن با بینگ به روشی طبیعی.
در حالی که مشکلات رشد خود را داشت، باعث شد مردم متوجه بینگ (و استفاده از آن) شوند – و به نظر می رسد که گوگل را متعجب کرده است. گوگل بلافاصله پس از ارتقاء هوش مصنوعی بینگ، چت ربات هوش مصنوعی خود را با نام Bard پیاده سازی کرد، اما علیرغم برخی ویژگی های امیدوارکننده، به نظر نمی رسد که تصورات عمومی را مانند بینگ و ChatGPT جلب کرده باشد. اکنون، بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز (در برگه جدید باز می شود)، گوگل به دلیل رقبای هوش مصنوعی در “هراس” است.
تغییر چشم انداز
نیویورک تایمز ظاهراً پیامهای داخلی گوگل را مشاهده کرده است که نشان میدهد به دلیل ویژگیهای هوش مصنوعی آن، نگرانی خاصی را نسبت به اشتراک ذهنی رو به رشد بینگ نشان میدهد، در زمانی که سامسونگ ظاهراً در نظر دارد Google را با Bing به عنوان موتور جستجوی پیشفرض گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای خود جایگزین کند.
از دست دادن این ادغام سفارشی می تواند ضربه بزرگی برای گوگل باشد. این نه تنها میلیونها مشتری سامسونگ را از استفاده روزانه از گوگل منع میکند، بلکه این معامله سالانه حدود 3 میلیارد دلار درآمد برای گوگل ایجاد میکند. چنین ضرر بزرگی بهویژه نگرانکننده خواهد بود، زیرا گوگل قرارداد مشابهی با اپل دارد که در اواخر سال جاری برای مذاکره آماده میشود – و ارزش آن بسیار بیشتر از 20 میلیارد دلار است.
نیویورک تایمز گزارش می دهد که بسیاری در گوگل تصور می کردند که سامسونگ، که گوشی های هوشمندش بر روی سیستم عامل اندروید گوگل کار می کنند، با خوشحالی به استفاده از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض خود ادامه خواهد داد – بنابراین ایده روی آوردن سامسونگ به Bing بسیاری از افراد در گوگل را شوکه کرد.
صادقانه بگویم، اگر سامسونگ تغییر کند، بسیار متعجب خواهم شد – گوگل، به طور قابل درک، کاملاً با اندروید ادغام شده است، و تغییر موتور جستجوی پیشفرض میتواند تعداد زیادی از مشتریانش را ناراحت کند، و علیرغم پیروزیهای اخیر بینگ در روابط عمومی، همچنان محبوبیتی ندارد. در مقایسه با گوگل
با این حال، کاملاً فراتر از قلمرو امکان نیست. قابلیتهای هوش مصنوعی بینگ مطمئناً میتواند سامسونگ را تحت تأثیر قرار دهد – به خصوص اگر به این شرکت اجازه دهد تا گوشیهای هوشمند خود را به عنوان دارای هوش مصنوعی به بازار عرضه کند، که میتواند به یک نقطه فروش کلیدی در آینده تبدیل شود.
سامسونگ و مایکروسافت نیز رابطه دیرینه ای دارند. به عنوان مثال، برنامه محبوب Phone Link ویندوز 11 که به شما امکان می دهد تلفن هوشمند خود را از رایانه یا لپ تاپ خود کنترل کنید، دارای ویژگی های اضافی است که مختص گوشی های سامسونگ است.
مطمئناً به نظر می رسد که در گوگل این نگرانی وجود دارد که احتمال از دست دادن سامسونگ به مایکروسافت وجود دارد – به همین دلیل است که غول جستجو ابزارهای هوش مصنوعی خود را برای مقابله با این تهدیدات جدید دو برابر می کند.
هدیه مجوس
اسناد داخلی دیده شده توسط نیویورک تایمز ظاهرا نشان می دهد که گوگل در حال رقابت برای پیاده سازی ویژگی های هوش مصنوعی در یک موتور جستجوی «کاملاً جدید» است. این تغییر بالقوه عظیم در جستجوی گوگل در داخل به عنوان “Magi” شناخته میشود، و طراحان، مهندسان و مدیران به شدت روی نسخهای از جستجوی Google کار میکنند که نیویورک تایمز پیشنهاد میکند “تجربهای شخصیتر از سرویس فعلی شرکت به کاربران ارائه میدهد. ، تلاش برای پیش بینی نیازهای کاربران.”
در حالی که کار گوگل برای بهبود موتور جستجوی خود چندان شگفتانگیز نخواهد بود، و سرمایهگذاری آن در هوش مصنوعی به خوبی تثبیت شده است (نه تنها Bard را به تازگی راهاندازی کرده است، بلکه سالها به لطف آزمایشگاه DeepMind خود، بازیگر بزرگی در هوش مصنوعی بوده است. )، تصویری که توسط نیویورک تایمز ترسیم شده است، تصویری از وحشت است.
واضح است که گوگل برای مدت طولانی در این موقعیت قرار نگرفته است، و در حالی که پروژه Magi ممکن است روش جستجوی ما در اینترنت را متحول کند، من نمیخواهم گوگل را با عجله ویژگیهای هوش مصنوعی خود ببینم.
نمایش اولیه بارد به لطف پاسخهای نادرست و ویژگیهای ناتمام کاملاً موفقیتآمیز نبود، و بسیاری از مردم – از جمله خود من – این مشکلات را به یک راهاندازی عجولانه نسبت میدادند و گوگل امیدوار بود با برگزاری رویدادی در روز قبل، راهاندازی هوش مصنوعی Bing مایکروسافت را یکی کند.
اگر گوگل واقعاً می خواهد ما را تحت تأثیر قرار دهد، باید زمان ببرد. پس از همه، هنوز هم چیزهای زیادی برای آن وجود دارد. این موتور جستجو با اختلاف بسیار زیاد همچنان پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است و این به ابزارهای هوش مصنوعی آن مزیت بزرگی می دهد، زیرا می توانند بر روی حجم عظیمی از داده ها آموزش ببینند.
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد گوگل حداقل رویکرد محتاطانهای به هوش مصنوعی دارد. در یک قسمت اخیر 60 دقیقه (در برگه جدید باز می شود)اسکات پلی، خبرنگار، با چندین کارمند گوگل که روی پروژه های هوش مصنوعی در پردیس جدید گوگل در Mountain View، کالیفرنیا کار می کنند، صحبت کرد.
سیبیاس گزارش میدهد که ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل به پللی گفته است که گوگل در واقع «از انتشار نسخههای پیشرفتهتر Bard که میتوانند استدلال کنند، برنامهریزی کنند و به جستجوی اینترنتی متصل شوند، شرکت نمیتواند آزمایشهای بیشتری انجام دهد، بازخورد بیشتری از کاربر دریافت کند، خودداری میکند. لایه های ایمنی قوی تری ایجاد کنید.”
تکامل هوش مصنوعی، به ویژه در چند ماه گذشته، به طرز چشمگیری سریع بوده است، اما مهم است که کنترلها و تعادلهایی وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که این هجوم طلای هوش مصنوعی مضر نیست. خوب است که می بینیم گوگل ظاهراً چنین موضعی دارد.
چگونه سیستمهای هوش مصنوعی را توسعه میدهید که با ارزشهای انسانی – و از جمله- اخلاقیات همسو باشد؟ پیچای در قسمت می پرسد. به همین دلیل است که من فکر میکنم توسعه این نه تنها مهندسان، بلکه دانشمندان علوم اجتماعی، اخلاقشناسان، فیلسوفان و غیره را نیز شامل میشود.»
احتیاط و تفکر Google قابل ستایش است، اما این یک تجارت نیز هست و آنچه که این قسمت اخیر به ما نشان می دهد این است که مردم آنطور که ممکن است گوگل امیدوار بود به یک موتور جستجو اختصاص نداشته باشند. اکثر مردم فقط یک موتور جستجویی می خواهند که به خوبی کار کند و نتایج مفیدی به آنها بدهد – بنابراین اگر رقیبی با ویژگی های بهتری همراه شود، ممکن است گوگل در بازار لغزش خود را پیدا کند.
در حالی که این می تواند منجر به وحشت شود، من ترجیح می دهم پاسخی آرام و حساب شده ببینم. افزایش رقابت میتواند منجر به نوآوری بیشتر شود و موفقیت بینگ میتواند گوگل را از منطقه راحتی خود خارج کند و دلایل بهتری برای استفاده از موتور جستجوی خود ارائه کند، نه فقط به این دلیل که موتور جستجوی پیشفرض است. اگر این اتفاق بیفتد، رشد بینگ می تواند بهترین اتفاقی باشد که در مدت زمان طولانی برای گوگل رخ داده است.