گوگل هراسان به دنبال ChatGPT

این کار توسط مدیر عامل استارتاپ آنتروپیک فاش و بدون ذکر جزئیات مالی، در وبلاگ این شرکت به اشتراک گذاشته شد.

یکی از بزرگترین محرک های تغییر تکنولوژیک

ChatGPT که در نوامبر سال گذشته (۲۰۲۲) راه‌اندازی شد، تبدیل به یک دستیار کلیدی برای عموم مردم می‌شود که پرسش‌هایی را از آن بپرسند که می‌خواهند پاسخ‌های دقیق و جزئی از آنها را بگیرند. ChatGPT به جای پاسخ به یک نتیجه‌ی جست‌وجو را می‌دهد که مثلاً در موتور جستجوی گوگل در ده‌ها صفحه پدیدار می‌شود، سؤال‌ها به سبک مکالمه‌ای پاسخ می‌دهد که کاربرپسند، به آسانی در دستیابی و درک آن است.

انتشار کلود در ماههای آینده

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت گوگل مبلغ هنگفت 400 میلیون دلار در یک شرکت توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است تا با قدرت ربات ChatGPT مقابله کند.

این ربات در دسامبر 2022 با نظرات مثبت اعلام شد و به عنوان مثال نیویورک تایمز را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تا به حال آن برای عموم معرفی شده است» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌توان متنی را با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کرد. .

ChatGPT از زمان راه‌اندازی آن در سال گذشته به یک موفقیت فوق‌العاده تبدیل شده است. این برنامه مصنوعی مصنوعی که اساساً یک ربات گفتگوگر است، می‌تواند به بزرگترین و کوچکترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستانهای تفسیری و حتی نامه‌های درخواست شغلی را ارائه کند.

این همکاری به گونه‌ای معماری است که هر دو شرکت سیستم‌های محاسی هوش مصنوعی را به توسعه‌دهنده‌های توسعه می‌دهد.

بخوان  به روز رسانی ویندوز 10 باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود - از جمله خرابی های بد

گفتنی است که ChatGPT در حال حاضر از صد میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است و به سریع ترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل شده و حتی از دوران ظهور اینستاگرام نیز پیشی گرفته است.

همکاری‌هایی از این قبیل به شرکت‌های با سابقه، فرصتی برای دسترسی به سیستم‌های هوش مصنوعی در حال توسعه می‌دهند و استارتاپ‌های هوش مصنوعی نیز به نوبه خود می‌توانند از منابع مالی و محاسبات ابری که غول‌های فناوری ارائه می‌دهند، نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لس‌آنجلس تایمز، شرکت گوگل با کمک شرکت مادر خود، البت(Alphabet) تقریباً ۴۰۰ میلیون دلار در استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک(Anthropic) سرمایه‌گذاری می‌کند تا با توسعه چت‌بات مخصوص خود به رقابت با ربات شرکت OpenAI موسوم به ChatGPT بپردازد.

این معناست که می تواند ChatGPT بتواند فیزیک کوانتومی را توضیح دهد یا شعری را به استفاده از فرد بنویسد، اما به گفته ها، تسخیر کامل توسط هوش مصنوعی قریب الوقوع نیست.

ربات ChatGPT

این هوش مصنوعی این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت‌آوری از متون موجود در اینترنت به دست می‌آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد. میلیون‌ها نفر در هفته‌های اخیر سؤالاتی از ChatGPT را می‌پرسند و تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به کار می‌گیرند، زیرا نمی‌توانند بدانند. پاسخ‌های آن با اعتماد به نفس بالا و روان ارائه می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت‌انگیزی اشتباه باشند.

انتهای پیام



منبع

می‌گوید: ما مشتاق از زیرساخت Google Cloud برای ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد، قابل تفسیر و هدایت پذیر هستیم. این همکاری با آنها به ما امکان می‌دهد که یک سکوی مصنوعی مصنوعی قوی‌تر بسازیم.

بخوان  تأثیر جرقه‌زدن گیاهان در هنگام رعد و برق بر کیفیت هوا!

ChatGPT آخرین مورد از یک مجموعه مصنوعی مصنوعی است که سازنده آن به عنوان GPTs یاد می‌کند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(Generative Pre-Trained Transformer) است.

ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدل‌های زبان ساخته می‌شود و با استفاده از تکنیک‌های نظارت بر روی خانواده‌ها، به خوبی تنظیم می‌شود.

توماس کوریان، مدیر اجرایی Google Cloud در بیانیه‌ای گفت: هوش مصنوعی از تحقیقات آکادمیک به یکی از بزرگترین محرک‌های تغییرات فناوری تبدیل شده است و فرصت‌هایی برای رشد و بهبود تمام صنایع ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد این نوع ربات‌ها را بر اساس مدل‌های زبانی طبیعی که گفتگوگر و نویسنده هستند، در آینده نزدیک، تفاوت‌های فناورانه مهمی را می‌خواهند زد و ما را با پنجره‌های جدید از فناوری می‌سازند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT اجرای آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌ها به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای برنامه‌هایی که باعث ایجاد ربات‌های چت می‌شوند، برای ارائه خدمات به کاربران، پاسخ به پرسش‌ها در انجمن‌های آنلاین یا حتی شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید ایجاد شود.

وی افزود: Google Cloud زیرساخت‌های باز را برای نسل بعدی استارتاپ‌های هوش مصنوعی با آنتروپیک می‌سازد، نمونه‌ای عالی از این است که چگونه به کاربران و کسب‌وکارها کمک می‌کنیم تا قدرت‌های مصنوعی قابل اعتماد و توانایی‌پذیری از بهره‌برداری ببرند.

مدیر عامل آنتروپیک داریو آمودی گفت: ما با Google Cloud برای پشتیبانی از فاز بعدی آنتروپیک، جایی که سیستم‌های هوش مصنوعی خود را برای مجموعه بزرگتری از افراد ارائه می‌کنند، همکاری می‌کنیم. این عملکرد زیرساخت ابری و سرمایه گذاری مورد نیاز ما را به ما می دهد.

بخوان  انقلاب در منطقه پیوند عضو با حضور هوش مصنوعی

وی افزود گوگل که قصد دارد در هفته‌ها و ماه‌های آینده برنامه‌های ارتباطی را داشته باشد.

ربات هوش مصنوعی شرکت آنتروپیک موسوم به کلود هنوز برای عموم منتشر نشده است. با این حال، این شرکت گفته است که قصد دارد این چت‌بات را در ماه‌های آینده در عموم قرار دهد.

این ربات می‌تواند برای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده و با مدل GPT-3.5 آموزش دیده شود که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان موجود در حال حاضر است.

ساندار پیچای، مدیر عامل الفبت(شرکت مادر گوگل) روز پنجشنبه گذشته در جلسه بررسی درآمد سه ماهه چهارم این شرکت گفت: من از جهش‌های ناشی از هوش مصنوعی که می‌خواهیم در جستجو و فراتر از آن رونمایی کنیم، هیجان‌زده هستم.

آنتروپیک در سال ۲۰۲۱ توسط رهبران سابق شرکت OpenAI تاسیس شد. این شرکت در ماه ژانویه آزمایشی از یک چت‌بات جدید به نام کلود(Claude) را منتشر کرد که امیدوار بود با رقابت ChatGPT کند.