یکی از زیباترین نظریه‌هایی است که بشر مورد استفاده قرار داده است

آنتون: بله، قطعاً، در واقع دیروز مصاحبه‌ای را که با سوانت پابو (برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۲) انجام دادید، دیدم، او را به خوبی می‌شناسم.

آنتون با خنده می‌گوید: درست است.

آنتون زیگر، یکی از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲ از علاقه خود به ظرافت و راحت مکانیک کوانتوم سخن گفت و مشخص کرد: با نمادهای بسیار کم، شما می‌توانید از کوچک‌ترین ذرات کوانتومی گرفته تا مبداء جهان را توضیح دهید.

انتهای پیام



منبع

آنتون: بله، بله، متشکرم.

آدام: اولین واکنش یا اقدام شما پس از شنیدن این خبر چه بود؟

آدام: درک این مفهوم بسیار سخت است. منظورم این است که برای مردم عادی، مکانیک کوانتوم دنیایی مرموز است. اما این دنیایی است که آنقدر بوده است که در برابر هر چالشی قوی قرار گرفته است. کاملاً قابل توجه است، موافقید؟

آدام: سلام. من آدام اسمیت از وب سایت جایزه نوبل هستم.

آدام: آماری که می‌دانید، ما سنتی داریم که در آن تلفن‌های تلفنی بسیار کوتاه با نوبل‌های جدید انجام می‌دهیم.

آدام: به مواردی که اشاره کردید، زیرا علم یک موضوع بسیار اجتماعی است، و فکر می کنم این یکی از موارد کلیدی است که به خاطر آن دهه ها را صرف این کار کرده است. این یک فعالیت دوست‌داشتنی با همه افراد فوق‌العاده است که شما با آن‌ها کار می‌کنید.

آنتون زیلینگر: بله، خودم هستم.

آدام: درهای جهان شگفت انگیزی در حال گشوده شدن است. صحبت کردن با شما بسیار لذت بخش بود. ما مشتاقانه منتظر دیدار شما در استکهلم در ماه دسامبر هستیم.

بخوان  دانشمندان چینی برای نابودی تومورها یک باتری قابل کاشت طراحی کردند

آنتون: درست زمانی که… دبیرکل با من تماس گرفت، بله.

آدام: خب، پس شما احتمالاً می‌دانید که چه سؤالاتی ممکن است از شما بپرسم.

آنتون: همه ما از تله‌پورتیشن از سری فیلم‌های استارترک (StarTrek) و غیره اطلاعاتی داریم، که طی آن فرد از جایی به جای دیگری منتقل می‌شود. انتقال از راه دور در فیزیک کوانتوم تا حدودی متفاوت است. در این مورد، اطلاعات منتقل می‌شود و این ماده جدید را بازسازی می‌کند، یعنی اطلاعات در واقع همه‌چیز را معنا می‌کند. برای مثال بدن شما با اطلاعات و نحوه چیدمان اتم ها تعریف می شود. بنابراین مواد مهم، اطلاعات مهم هستند و با استفاده از این درهم تنیدگی کوانتومی می‌توانم از یک جسم به جسم دیگر بدون دانستن اطلاعات انتقال دادم. این در واقع بسیار جذاب و جالب و فوق‌العاده زیباست.

آنتون: (پس از لحظاتی انتظار) سلام.

آدام اسمیت: می‌توانم با آنتون زیلینگر صحبت کنم؟

آنتون زیلینگر، در مصاحبه‌های تلفنی با آدام اسمیت، مدیر رسانه‌های آکادمی نوبل، از سال‌ها تلاش و تحقیق در این عرصه گفت:

آنتون: کار کردن و دیدن در چشمان جوانان وقتی متوجه می‌شوند که روی چه چیزهای جالبی کار می‌کنند، لذت بخش است و برای خودم فقط کنجکاوی بود. همیشه کنجکاوی بود و هنوز هم کنجکاوی هست. زندگی کوتاه است و من هنوز هم کنجکاو هستم که می بینم در آینده نزدیک یا در آینده تا زمانی که من زنده هستم، چه اتفاقاتی رخ می دهد.

آنتون: بله زیباست، نمی‌دانم زیبایی ریاضی را چگونه تعریف کنم، اما احتمالاً با نمادهای بسیار کم، نمادهای بسیار کمی که به نوعی متقارن مرتب شده‌اند، می‌توان موارد زیادی را توضیح داد. از موارد کوچکترین ذرات کوانتومی گرفته شده تا مبدأ جهان و این زیباست این شگفت انگیز است. از نظر ساختار مکانیک کوانتومی چیز پیچیده‌ای نیست.

بخوان  اندروید 14 می تواند شما را از نصب برنامه های قدیمی باز دارد – و این چیز خوبی است

به گزارش ایسنا، آنتون زیلینگر استاد فیزیک ۷۷ ساله دانشگاه وین و یکی از سه برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲، در مورد حالت‌های کوانتومی درهم‌تنیده تحقیق کرده است. گروه پژوهشی وی، پدیده‌های به نام «تِله‌پورت کوانتومی» را نشان می‌دهد که امکان جابجایی حالت کوانتومی از یک ذره دیگر را در فاصله‌های دور فراهم می‌کند.

آنتون: این نکته اینجاست که این مهم ارتباطی در رایانه های کوانتومی در آینده دارد. آنها می‌توانند اطلاعات را از یک رایانه کوانتومی به رایانه‌های دیگر ارسال کنند.

آنتون: ساعت ۱۱ بود. من در خانه نشسته بودم و روی مقاله‌هایی کار می‌کردم و با من تماس گرفتم.

آدام: چگونه این خبر را شنیدید؟

آنتون: زبانم بند آمده بود! هنوز هم در بهت هستم، هنوز هم به نوعی… نمی‌دانم چه بگویم. منظورم این است که این یک تقدیر فوق العاده است. باید بگویم که این قدردانی بزرگ برای همه است که با آنها کار کردم. می‌دانید، از استادم هلموت راخ، که کار پایه‌گذاری آن را در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در وین آغاز کرد، و این واقعاً یک کنجکاوی دلگرم کننده برای من بود. همچنین به 150 یا حتی بیشتر دانشجویی اشاره کنم که تا به حال با من کار کرده‌ام. من قدردان همه هستم.

آدام: هم زیبا به نظر می‌رسد و هم به طور فوق‌العاده مفید در آینده.

آدام: نمی‌توانم از پدیده دورنوردی (تله‌پورتیشن) نپرسم، زیرا آنها در بیانیه مطبوعاتی به آن اشاره می‌کنند و فکر می‌کنم مردم از شنیدن این کلمه بسیار هیجان‌زده خواهند شد. من که هیجان‌زده هستم.

آنتون: یک لحظه لطفا.

بخوان  یک سالاد مخصوص برای فضانوردان درست کردند

آدام: واقعاً دلپذیر است که درباره لذت بردن از زیبایی یک فرمول ریاضی به دست می‌آید، می‌شنوم. حتی اگر اکثر ما نتوانیم آن زیبایی را ببینیم، اما اینکه تفسیر شود، بسیار خاص است.

آنتون: دو چیز در مورد فیزیک کوانتوم قابل توجه است. یکی که در برابر تمام چالش‌های تجربی کاملاً مستحکم باقی مانده است و دیگری پیش‌بینی‌هایی است که این نظریه برای آزمایش انجام می‌دهد، با دقت باورنکردنی و حتی به روش‌های غیرمنطقی می‌شود. از طرف دیگر، این نظریه از نظر ریاضی نیز فوق‌العاده زیبا است. این یکی از … احتمالاً یکی از زیباترین نظریه‌ها این است که انسان عمل کرده است و این دو ویژگی بسیار مهم هستند. من سعی می کنم این را به عموم مردم منتقل کنم، بنابراین می‌خواهم در این مورد با افراد عادی که هیچ پیش‌زمینه‌ای نمی‌خواهد صحبت کنم. من احساس می کنم که مردم قدر آن را خواهند دانست.