یکی از مشکلات اصلی سفر به ماه حل شد

به گفته‌ها، این کشفا شامل چیزهایی است که چشم انسان نمی‌تواند ببیند.

مشکل گرد و غبار ماه چیست؟

در شرایطی که فناوری ضد گرد و غبار مدتی است که وجود دارد، اما به دلیل مسائل مربوط به افزایش آن، به خارج از محیط آزمایشگاه راه نیا رفته است.

انتهای پیام



منبع

ذرات گرد و غبار به دلیل ساختارهای تیز و زاویه‌ای این ساختارها، چسبیدن به مواد را می‌دانند. در عوض به یکدیگر متصل می‌شوند و در اثر گرانش از سطح می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بر اساس مطالعات علمی که در تاریخ 22 فوریه در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است، سطح مهندسی شده است که در آن انواع مواد را در برابر و غبار مقاوم می‌کنند.

یک فناوری جدید ضد گرد و غبار می‌تواند مانع نفوذ گرد و غبارب ماه به فضاپیماها و آسیب آن به لباس فضانوردان و بسیاری از مشکلات دیگر مرتبط با گرد و غبارهای فضایی و زمینی را حل کند.

این ساختارها برای جلوگیری از چسبیدن گرد و غبار به سطوح روی زمین و فضا به انرژی یا منابع اضافی نیاز ندارند.

این گروه تحقیقاتی در همکاری با شرکت Smart Material Solutions Inc مستقر در کارولینای شمالی، سطح هندسه مسطح را برای تولیدات متراکم در شبکه نانویی از ساختارهای هرمی اصلاح کرد.

فناوری ضد گرد و غبار چیست؟

سطح هندسه مسطح را اصلاح کردند تا شبکه‌های متراکم را بر اساس ساختارهای هرمی تولید کنند.

با این حال، این نمای جدید همچنین پتانسیل قابل توجهی بر روی زمین دارند. برای مثال می‌توان صفحات خورشیدی را از تجمع و غبار و خراب شدن در طول زمان نجات و پنجره‌های شیشه‌ای و شاید حتی صفحه‌های دیجیتال روی تلفن‌ها و تلویزیون‌ها در آینده می‌توان توسط آن‌ها محافظت کرد.

بخوان  از دست رفتن توجه می‌شود!

در آزمایشات خود این سطوح مهندسی شده را با گرد و غبار ماه موسوم به رگولیت(regolith) پوشاندند و سپس هر سطح را بلند کردند و انجام دادند که تنها 2 درصد از سطح گرد و غبار روی سطح باقی مانده است، در حالی که سطح آن است. صاف مشابه که حاوی این ساختارها نبودند، ۳۵ درصد گرد و غبار رویشان مانده بود.

از آنجایی که این تحقیق با کمک مالی برنامه تحقیقاتی نوآوری در کسب و کارهای کوچک ناسا امکان پذیر است، استفاده از این فناوری در فضای فضایی فناوری می‌شود.

تکنیک‌های ساخت مورد استفاده در این مطالعه جدید به نام‌های نانوکوینینگ (nanocoining) و چاپ نانومتری (nanoimprinting) شناخته می‌شوند.

چی-هائو چانگ، دانشیار دانشکده کاکرل(Cockrell) در دپارتمان مهندسی مکانیک واکر(Walker) و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: آنچه ما در اینجا نشان دادیم سطحی است که می‌توان خود را تمیز کرد.

وی افزود: ذرات با وجود فناوری ما نمی‌توان به سطح بچسبند، بنابراین به آسانی با کمک نیروی گرانش از آن جدا می‌شوند.

ساموئل لی، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: در مورد غبار ماه در فضای کار زیاد، چرا نمی‌توانید انجام دهید که به همه چیز می‌چسبد و هیچ راه واقعی برای پاک کردن آن وجود ندارد. این گرد و غبار با نشستن بر روی صفحات خورشیدی مریخ نوردها می‌تواند باعث افتادن آنها شود.

گرد و غبار فضای ناخوشایند است، زیرا همه چیز در آن محیط خطرناک است. ضمن اینکه شرایط حذف و زدودن گرد و غبار نیز خواهد شد. به عنوان مثال ماموریت آپولو و بسیاری از مریخ‌نوردها به دلایل مشکلات گرد و غبار شکست خورده‌اند.

بخوان  تولید انبوه کامیون برقی ۷.۵ تنی انگلیسی آغاز شد