۱۲ قمر جدید برای سیاره مدیر کشف شد

سایر قمرهای تازه یافت شده مدارهای موافقگرد دارند که نشان می‌دهند آنها را در اطراف خود شکل گرفته‌اند. این قمرهای خاص در حال گردش در یک نوار میانی از فضا با ۱۳ قمر قرار دارند و نسبت به قمرهای مخالف‌گرد بیرونی نزدیک‌تر هستند.

تمام قمرهای جدید به دور سیاره مشتری می‌چرخند و بیش از ۳۴۰ روز زمینی طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور این غول گازی بگردند. از ۱۲ قمر جدید، ۹ قمر بسیار دور هستند. مرکز سیاره کوچک تخمین می‌زند که این ۹ قمر بیش از ۵۵۰ روز در مدار قرار دارد. این قمرها همگی نسبتا کوچک هستند و به نظر می‌رسند که تنها پنج قمر از ۹ قمر جدید قطری از پنج مایل (هشت بیش‌تر کیلومتر) داشته باشند.

۹ قمری که دوری دارند دارای مدارهای مخالف‌گرد هستند، به این معنا که سیاره‌ها خلاف جهت حرکتی آن دور می‌زنند. در مقابل، قمرهای درونی منظومه مشتری، موافق ‌گرد هستند. مدار قمرهای جدید نشان می‌دهد که گرانشی عظیم ممکن است این قمرها را به تصرف خود درآورده باشد، و اقمار کوچکتر احتمالاً بقایای اجرام بزرگتری هستند که در اثر شکسته‌اند.

اسکات شپارد (Scott Sheppard)، ستاره‌شناس موسسه علوم کارنگی در واشنگتن دی سی، مشاهدات منظومه سیاره را که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ انجام شده است، برای ارائه ارائه شده است. نتیجه رصد قمرهای جدید بین رصد و تأیید آنها به این دلیل است که اخترشناسان مجبور بودند این اجرا را یک دور کامل ردیابی کنند تا مطمئن شوند که واقعاً در حال گردش در مدار مدار هستند.

مشتری اکنون رکورددار بیشترین تعداد قمر در منظومه شمسی است و به لطف ۱۲ قمر جدید آن که به تازگی کشف شده، زحل را در این رقابت شکست می‌دهد.

بخوان  5 ابزار هیجان انگیز هوش مصنوعی که به Gmail، Google Docs، Sheets و غیره می آیند

بر اساس گزارشی جدید در «Sky and Telescope»، مدار ۱۲ قمر ناشناخته مشتری توسط مرکز سیاره کوچک(MPC) که توسط رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونیان اداره می‌شود، منتشر شده است.

ردیابی این قمرهای موافق‌گرد سخت‌تر از ردیابی قمرهای مخالف‌گرد بیرونی بود. شپرد می‌گوید: به این دلیل است که آنها به نزدیکتر هستند و نور پراکنده‌ای که از این سیاره منتشر می‌شود زیاد است. نور منعکس شده توسط مشتری این قمرها را می‌کند، بنابراین تا سال ۲۰۰۰ ستاره‌شناس تنها پنج مورد از این قمرها را کشف کرده بودند. در فاصله دو دهه، تنها مورد دیگر از این گروه پیدا شد.

قمرهای موافق‌گرد تازه کشف‌شده مشتری می‌توانند بسیار خوبی برای مأموریت‌های آینده‌ای باشند که قرار است به عنوان ماموریت جوس (JUICE) آژانس فضایی اروپا باشد که در ماه آوریل پرتاب شود و همچنین ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) ناسا که قرار است در ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سیاره مشتری تنها از نظر اندازه و رکورددار منظومه شمسی نیست، اما پس از کشف ۱۲ قمر دیگر توسط دانشمندان، اکنون این غول گاز دارای بیشترین تعداد قمر است. با در نظر گرفتن این کشف جدید، مجموع قمرهای این غول گازی به ۹۲ عدد می‌رسد.

کشف ده‌قمر جدید نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی در قمرها است و با این کشف جدید، رکورددار سیاره‌ای با بیشترین قمر در ظومه شمسی می‌شود و این عنوان را از حل می‌گیرد.

انتهای پیام



منبع

طرح 83 قمر را در اطراف این غول گازی حلقه دار یافته‌اند. با این حال، طبق گفته «Sky and Telescope»، اختراع‌شناسان همچنین می‌توانند در فاصله حدود ۲ مایلی(۳ کیلومتر) اطراف زحل بدون ردیابی دقیق‌شده‌اند. مواردی که ابزارهای مختلف قادر به مطالعه این قمرهای کوچک‌تر می‌شوند، می‌بایست به عنوان جدید خود را بار دیگر به حل طرح کند.

بخوان  پایان فصل طوفان‌های عظیم در مریخ