️دایناسورها احتمالا قبل از برخورد شهاب‌سنگ منقرض شده‌اند

ضخامت سنگ‌هایی که این فسیل‌ها در آنها یافت شدند، حدود ۱۵۰ متر بود. محققان با بررسی و استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای بر روی بیش از ۵۵۰۰ نمونه زمین‌شناسی توانستند تخمین سنی دقیق این لایه‌های سنگی را تعیین کنند. در نتیجه، آنها توانستند یک جدول زمانی برای پایان دوره کرتاسه با قدرت تفکیک ۱۰۰ هزار ساله بسازند و نقطه‌ای را درست قبل از انقراض نشان دهند. همچنین مقایسه مستقیم با داده‌های جهانی با استفاده از این جدول زمانی امکان‌پذیر است.


به نقل از آی‌ای، به طور کلی این گونه فرض می‌شود که انقراض دایناسورها به دلیل برخورد یک شهاب سنگ بزرگ به زمین بوده است، اما طبق یک مطالعه جدید، ممکن است این فرضیه اشتباه باشد.

دوره کرتاسه تقریباً ۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش بوده است. این دوره سومین و آخرین دوره عصر مزوزوئیک و همچنین طولانی‌ترین دوره آن است. این دوره طولانی‌ترین دوره زمین شناسی در ابردوران پیدازیستی(Phanerozoic) است که تقریباً ۷۹ میلیون سال طول کشیده است.

از دوره کرتاسه چه می‌دانیم؟

با توجه به دمای نسبتاً ملایم دوره کرتاسه، دریاهای داخلی کم‌عمق زیادی وجود داشته است. در حالی که دایناسورها همچنان بر زمین حکومت می‌کردند، این اقیانوس‌ها و دریاها محل زندگی خزندگان دریایی، آمونیت‌ها(شاخ‌قوچی‌ها) و صدف‌های حلقه‌ای بودند که اکنون منقرض شده‌اند. همچنین هیچ یخی در سیاره زمین وجود نداشته و جنگل‌ها تا قطب‌های زمین امتداد داشته‌اند. گونه‌های جدیدی از پستانداران و پرندگان نیز در این زمان ظهور کردند.

چین مرکزی قبل از انقراض دسته جمعی در طول دو میلیون سال گذشته دارای تنوع کمی از گونه‌های دایناسور بوده است.

بخوان  هشدار درباره احتمالی جنگ در فضا

حوضه شانیانگ در مرکز چین بیش از ۱۰۰۰ تخم دایناسور و پوسته تخم دایناسور حفظ شده را در خود داشته است که محققان آنها را برای این مطالعه بررسی کردند.

همچنین بر اساس چند استخوان بیشتر دایناسور که در این منطقه یافت شد، مشخص شد که دایناسورهای تیرانوسوروس و خزنده‌پا(سوروپود) نیز بین ۶۶.۴ تا ۶۸.۲ میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

محققان موسسه دیرینه شناسی و دیرین انسان شناسی مهره داران آکادمی علوم چین(IVPP) به تازگی اعلام کرده‌اند که شواهدی را برای حمایت از این فرضیه کشف کرده‌اند که دایناسورها قبل از انقراض، چندان متنوع نبوده و به طور کلی در دوره کرتاسه با فقر جمعیت محسوسی مواجه بوده‌اند.

دانشمندان بر اساس ۱۰۰۰ فسیل تخم دایناسور از سه گونه مختلف موفق به شناسایی دایناسورها شدند.

بیشتر بخوانید


جمع آوری ۱۰۰۰ فسیل تخم دایناسور

باور عمومی این بود که دایناسورها در دوره کرتاسه زندگی می‌کرده‌اند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دایناسورها ممکن است مدت‌ها پیش از آن منقرض شده باشند.

نتایج تحقیقات به ما نشان می‌دهد که دایناسورها قبل از برخورد شهاب سنگ به زمین در حال کاهش بوده‌اند.

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.



منبع