ساخت کامپیوترها و حسگرهای کوانتومی در دستور کار مقامات کشور



رئیس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، گفت: با مشارکت قراردادی در حوزه فناوری کوانتومی با دانشگاه آزاد در ۳ حوزه کامپیوترهای کوانتومی، حسگرهای کوانتومی و ارتباطات کوانتومی پروژه‌هایی با همکاری دو طرف اجرایی می‌شود.

تایماز فتح‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در ۴ سال گذشته به حوزه فناوری‌های کوانتومی وارد شده است، گفت: این فناوری در دنیا نوپا است، ولی غربی در این زمینه از ما جلوتر است و به ما اجازه داده می‌شود که در این حوزه اقدام شود. به تحقیق و توسعه بپردازیم.

وی افزود: به دلیل پیچیدگی فناوری‌های کوانتومی قطعاً با حضور یک سازمان باید نسبت به توسعه این فناوری در داخل کشور اقدام کرد، از این رو باید با مجموعه‌های مختلف هم افزایی و همکاری انجام شود تا به موضوع مورد نظر نائل شود.

فتح‌اللهی خاطر نشان کرد: از این رو با مجموعه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد وارد همکاری شد. چرا این دانشگاه در حوزه کوانتومی بودجه را در نظر گرفته است. از این رو با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه به امضایم رساند.

پژوهشکده فوتونیک و فناوری کوانتومی در زمینه‌های ویژه همکاری در این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: حوزه فناوری کوانتومی به ۳ دسته کامپیوترهای کوانتومی، حسگرها و ارتباطات تقسیم می‌شود و با تعامل این تفاهم‌نامه قرار پروژه‌هایی است که با همکاری دو طرف اجرا می‌شوند.

فتح‌اللهی تجهیز آزمایشگاه‌های کوانتومی و تربیت نیرو را دیگری از این همکاری‌ها دانسته و می‌داند: در حال حاضر حاضر این همکاری در زمینه ساخت کامپیوترهای کوانتومی و ارتباطات کوانتومی است.

بخوان  iOS 17.4 ممکن است گزینه های بیشتری برای خاموش کردن واکنش های FaceTime در اختیار شما قرار دهد

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک سند بالادستی در حال تدوین است و ما هم در جلسات آن حضور داریم. این سند برای کل کشور نقشه راهبردی در منطقه کوانتومی را ترسیم می‌کند.

اما ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا این سند نهایی و تصویب شود، اما در این زمینه تصمیم بگیریم و امیدواریم با تصویب و نهایی شدن این سند، پروژه‌های این حوزه با شتاب بیشتر اجرایی شود.

فتح‌اللهی در سرمایه‌گذاری ویژه برای اجرای این تفاهمنامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها با مشارکت در این طرح‌ها، ذکر می‌شود: همچنین از نیروهای انسانی برای اجرای این طرح‌ها استفاده خواهد شد.

وی در خصوص فناوری کوانتوم، گفت: در سال‌های اخیر موضوع هوش مصنوعی بیان شده و کاربردهای زیادی از آن استفاده می‌شود و این کاربرد در سطحی بوده است که اجازه انتشار دارد و سطح بالاتری از استفاده از این فناوری امکان انتشار وجود دارد.

فتح‌اللهی ادامه داد:‌ها و ارتباطات کوانتومی بحث مهم آینده در دنیا است و برای اینکه بتوانیم ارتباط امن میان دو نقطه را داشته باشیم یا محاسباتی داشته باشیم که آن سال‌ها طول می‌کشد را سریع‌تر انجام دهند، نیاز به فناوری‌های کوانتومی دارند. از این رو اگر امروز در این حوزه اقدام نکنیم، فردا دیر است، زیرا طی سال‌های آینده در زندگی مردم تصمیم خواهند گرفت.

انتهای پیام



منبع