چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ خاک مریخ را بازیابی کند

کشور چین سالها است که در حال تلاش برای کاوش در ماه و مریخ است و طی ماموریت‌هایی موفق به کاوش ماه و آوردن خاک ماه به زمین است. حال این کشور اظهار کرد تا سال ۲۰۳۰ خاک مریخ را نیز بازیابی خواهد کرد.

در ۱۰ فوریه، ماموریت تیان‌ون ۱ چین – اولین ماموریت بین سیاره‌ای این – کشور دومین سالگرد خود را در مدار مریخ جشن گرفت. اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های اصلی این مأموریت یعنی مریخ‌نورد ژورانگ، خواهد شد و عکسی از وضعیت ساکن آن وجود دارد.

وقتی نمونه‌هایی که جمع‌آوری می‌شوند، در یک ظرف فلزی و بسته‌شده می‌شوند، موتورهای پیشرفته آن را در مدار قرار می‌دهند و به ماژول ورود دوباره متصل می‌شوند، نمونه‌ها را منتقل می‌کنند و باز می‌کنند. پس از آن، مدارگرد و ماژول ورود مجدد در حال گردش مدار مریخ را ترک کرده و به مدار زمین باز می‌گردد.

ژورانگ در ماه مه 222 وارد خواب زمستانی می شود تا از زمستان تاریک و سرد مریخ خارج شود، زیرا این مریخنورد برای تامین انرژی و گرما به انرژی خورشیدی متکی است. کنترل‌کننده‌های آن در اداره ملی فضایی چین (CNSA) پیش‌بینی می‌کردند که در ماه دسامبر با بازگشت نور در بهار مریخ بیدار شود، اما آژانس هنوز هیچ به‌روزرسانی درباره ژورانگ ارائه نکرده است.

ژورانگ ابزارهای فعال برای تمیز کردن آرایه‌های خورشیدی خود دارند، اما دوره‌ای از عدم فعالیت آن در منطقه‌ای که مستعد طوفان‌های گرد و غبار است ظاهراً بر آن در تولید برق و گرما تأثیر گذاشته است. ژورانگ مانند سایر مریخ نوردها از جمله کاوشگر ماه یوتو چین، واحد گرمکن رادیوایزوتوپی ندارد، اما در عوض دارای یک جفت «پنجره» است که به ماده شیمیایی به نام n-undecane اجازه می‌دهد انرژی گرمایی را ذخیره کند.

بخوان  رونمایی از ۴ دارو با فناوری پیشرفته

به گفته «وو یان‌هوا»(Wu Yanhua) طراح ارشد برنامه‌های اکتشاف اعماق فضای چین، این کشور قصد دارد خاک مریخ را در حدود سال ۲۰۳۰ به زمین بازگرداند. نام این ماموریت تیان ون ۳ است و سومین ماموریت در برنامه اکتشاف بین سیاره‌های چین خواهد بود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود باشد، این نمونه‌ها می‌توانند اولین نمونه‌هایی باشند که از مریخ به زمین باز می‌شوند که این امر به کمک آثار می‌شود تا به دنبال آن از حیات در مریخ بگردند، درباره زمین‌شناسی و ساختارهای درونی این سیاره بیشتر بیاموزند و چرخه‌های جوی باشند. آن را درک کنند.

وو افزود که همه اینها به نتیجه اجازه می‌دهند تا دانش خود را در مورد ایجاد و ایجاد مریخ توسعه‌دهنده ایجاد کنیم.

گرچه مریخ‌نورد ژورانگ برای یک مأموریت سه ماهه طراحی شده بود، اما این مریخ‌نورد عملکرد خوبی داشت و بیش از زمان مدنظر در مریخ کاوش کرد که این موضوع شگفت‌آور شد. تیان ون-1 هفتم محموله علمی با خود که شامل دوربین هایی با نمای متوسط ​​و بالا برای نقشه برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکس برداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اطلاعاتی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها هستند. تیان ون-1 با خود یک صنعت‌شناسی کانی‌شناسی نیز دارد که با آن سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. داده‌های به دست آمده از تیان‌ون-۱ برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به مریخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به ماموریت بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ در سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.

بخوان  مرکز ملی فضای مجازی حملات انانیموس را تکذیب کرد

ژورانگ، که بخشی از ماموریت مریخی تیان‌ها ۱ چین است، در ماه ۲۰۲۱ در «یوتوپیا پلانیتیا»(Utopia Planitia) فرود آمد. این مریخ نورد در ماه مه ۲۰۲۲ وارد حالت خاموش شد. قرار بود در دسامبر سال گذشته، در زمان اعتدال بهاری شمالی مریخ، زمانی که دما و شرایط روشنایی برای این وسیله نقلیه خورشیدی مساعدتر بود، به طور مستقل فعالیت خود را از سر گرفتن اما این اتفاق نیفتاده بود.

انتهای پیام



منبع

این سطح ساکن و فرودگر مسیر انتقال زمین به مریخ را طی می‌کنند و قبل از ورود به مدار مریخ مانورهای تصحیح مداری را می‌دهند و پس از آن فرود نرم‌افزار را می‌دهند. در همین حال مدارگرد و ماژول ورود مجدد همان مسیر را برای رسیدن به مدار مریخ دنبال می‌کنند و پس از آن به دور مریخ پرواز می‌کنند تا سیگنال‌ها را ارسال کنند و منتظر نمونه‌ها بمانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، ماموریت رباتیک چانگ ای ۵ چین نمونه‌هایی از سطح ماه را در سال ۲۰۲۰ به زمین رساند، تاریخ فضای چین را متحول کرد و اکنون، زمانی فضایی چینی به یک جرم آسمانی دیگر یعنی سیاره مریخ چشم دوخته‌اند.

چین درباره وضعیت ژورانگ اظهار نظری نکرده است، اما تصاویر مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) ثابت می‌کند که مریخ نورد برای مدتی ثابت مانده است.

چین اولین برنامه مریخ خود را با نام تیان‌ون ۱ در ژوئیه ۲۰۲۰ پرتاب کرد. این کار اولین مستقل اکتشاف بین سیاره‌ای این کشور بود.

تیان‌ون ۱ در ماه ۲۰۲۱ بر سطح مریخ فرود آمد و سپس مریخ نوردی به نام ژورانگ را برای انجام کارهای علمی رها کرد. ژورانگ مسافتی حدود ۱۹۲۱ متر را در مریخ طی کرده اما در حال حاضر خاموش است.

بخوان  سروصدای هواپیما یکی از عوامل بروز سکته قلبی است

به گفته وو، تیان‌ون ۲، یک ماموریت رباتیک برای بازیابی نمونه‌ها از یک سیارک، قرار است در حدود سال ۲۰۲۵ پرتاب شود و انتظار می‌رود که با نمونه‌هایی در حدود سال ۲۰۲۷ به زمین بازگردد.

وو گفت که در توسعه دیگری، چین همچنین در حال برنامه‌ریزی یک تمرین دفاعی از سیارک است که شامل یک فضای پرسرعت برای برخورد بسیار سریع و حرکتی بر روی یک سیارک نزدیک به قطر حدود ۵۰ متر است. او گفت که این فناوری می‌تواند یک سیارک بالقوه خطرناک را منحرف کند و آن را در مسیری متفاوت قرار دهد و آن را از مسیر مداری دور کند.

وو گفت که کاوشگر رباتیک تیان ون ۳ دارای چهار جزء اعم از یک فرودگر، یک افزایش دهنده، یک مدارگرد و یک ماژول ورود مجدد خواهد بود و در دو پرواز توسط حامل حامل حامل سنگین باربری لانگ مارس ۵ از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان پرتاب. خواهد شد.