فناوری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | 1biti

مس نیتیو معمولا در طبیعت به مقادیر زیاد یافت نمی شود اما کانسار های مس بسیار متداول هستند و برخی از آن ها در صورتی که در آتش ناشی از چوب یا زغال بسوزند، به راحتی فلز مورد نظر را آزاد می کنند. در نهایت، استفاده از فلزات منجر به کشف آلیاژ هایی مانند برنز و برنج شد( حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد). اولین موارد استفاده از آلیاژ های آهن، مثل فولاد، به ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. صعود تکنولوژیکی انسان در زودترین حالت از دورانی که با نام نوسنگی می شناسیم شروع شد.

  • در این حالت، تکنولوژی شامل روش های فنی، مهارت ها، فرآیند ها، تکنیک ها، ابزار و مواد اولیه است.
  • بنا به باستان شناسان، چرخ حدودا ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح به صورت مستقل و تقریبا همزمان در بین النهرین(عراق امروزی)، قفقاز شمالی(فرهنگ مایکوپ) و اروپای مرکزی امروزی اختراع شد.
  • آثار فرانسیس بیکن، مانند ارگانون جدید و آتلانتیس جدید، نمونه‌ای از چرخش محققان برای «رد جدایی طبقه‌بندی علم و عمل مادی [ … ] بدون رد سلسله مراتب موجود از سر به سر هستند» (ص. 48، 50).
  • این به ما فناوری را به عنوان “وسیله ای مادی و طراحی شده برای رسیدن به هدف” می دهد.
  • برخی از تکان دهنده ترین انتقاد های وارد به تکنولوژی در کتاب هایی که امروزه به عنوان آثار ادبی کلاسیک ویران شهری شناخته می شوند، مانند کتاب “دنیای قشنگ نو” نوشته Aldous Huxley، پرتقال کوکی نوشته Anthony Burgess و ۱۹۸۴ نوشته George Orwell، مطرح شده است.
  • به طور خلاصه، یک تعریف ابزاری از فناوری ممکن است به اندازه‌ای متمرکز باشد که به اندازه‌ای معنادار و غنی باشد تا بتواند تمایل به فناوری خلاقانه و فراگیر فرهنگی را برآورده کند.
بخوان  خدمات پرینت سه بعدی 1 بیتی

تا اواخر دهه ۳۰ میلادی، واژه تکنولوژی نه تنها به مطالعه و فراگیری علوم صنعتی، بلکه به خود علوم صنعتی نیز اشاره می کرد. تا آنجا که به فناوری مربوط می شود، به ابزارها و خدماتی فکر کنید که در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنید. درک این موضوع باید آسان‌تر باشد، زیرا گوشی‌های هوشمند ما عملاً به توسعه‌ای از خودمان تبدیل شده‌اند، و با توجه به اینکه ما دائماً فیدهای خود را بررسی می‌کنیم و از سرویس‌های ابری برای ذخیره داده‌های خود و غیره استفاده می‌کنیم. واژه «تکنولوژی»، اگرچه به گفته برخی منابع، اصطلاح بهتری برای «فناوری کاربردی» است، زیرا معلوم می‌شود که فناوری واقعی دانش عملی و مهارت‌های حل مسئله است که به ایجاد آنها کمک می‌کند.

علم شناسی1- فلسفه تکنولوژی چیست؟

به باور برخی دیگر از پژوهشگران با پیدایش ابزارهای مذکور هنوز انقلاب صنعتی که تحولی عظیم در تکنولوژی به وجود آورده ، آغاز نشده و ظهور دوک نخ ریسی و ماشین بخار جیمزوات بود که طلیعه این انقلاب بزرگ را ظاهر ساخت. تکنولوژی چنان پیشروی کرد که مراکز داده به جزئی لاینفک از مدرنیته تبدیل شدند. آخرین ادعای من این است که اندیشیدن به مقیاس راهی برای تقویت مجدد تاریخ، جامعه شناسی و حتی فلسفه فناوری به شیوه هایی ارائه می‌دهد که مستقیماً کار مورخان علم را نیز دعوت می کند. مورخان علم به موارد زیادی در مقیاس (آزمایشگاه ها، نقشه ها، عکس ها، مدل ها، واحدها) توجه کرده اند، هرچند که گویای این است که ما کلمه ای برای مقوله کلی نداریم، و نشان می دهد که گشایشی برای کلیات و عمیق تر وجود دارد. به همین ترتیب، مورخان فناوری به توصیف مقیاس – برای مثال به گزارش‌های سیستم‌های جهانی، یا پروژه تنش‌های اروپا (در مقیاس منطقه‌ای)، یا مطالعات نانوتکنولوژی – توجه کنید – بدون اینکه به طور صریح و مقایسه‌ای یک اصطلاح کلیدی را بررسی کنند.

بخوان  اطلاعیه ویژه خبرنگارانی که تاکنون مشمول اینترنت هدیه نشدهاند 1 بیتی

ضریب فناوری یا بهره فناوری

در آن زمان آسیب وارد شد، و سردرگمی مفهومی به این معنی بود که این اصطلاح می‌تواند در معنای وسیع یا محدود به کار رود، گاهی اوقات شامل اجزای فرهنگی یا اجتماعی می‌شود، گاهی اوقات به ابزار صرف یا عقلانیت ابزار به هدف تقلیل می‌یابد. جای تعجب نیست که وقتی مثلاً از «رابطه علم و فناوری» یا تغییرات تکنولوژیکی به عنوان محرک تاریخ صحبت می‌کنیم، نتایج آنچنان اصلاح‌کننده و از نظر فکری ضعیف هستند. با این حال، حتی برای واژه انگلیسی اخیر «تکنولوژی» معانی اغلب متناقضی را در بر گرفته است. ابتدا، خلاصه‌ای از فناوری جدید مهم اریک شاتزبرگ را ارائه می‌دهم که تاریخچه «تکنولوژی» و همنوع‌های آن را به‌عنوان دسته‌بندی شرح داده و روشن می‌کند.

واژه های زیاد دیگری هم هست که می شود دهها برگ در باره آنها نوشت. Jared Bernstein، همکار ارشد در مرکز اولویت های سیاست گذاری و بودجه، در مقاله خود این ایده مورد قبول که اتوماسیون و به طور کلی تر، پیشرفت های تکنولوژیکی عامل اصلی مشکل روز افزون بازار کار هستند را زیر سوال می برد. اساسا او رویکردی بی طرف را در قبال ارتباط مجله خبری 1 بیتی بین تکنولوژی و مشکلات آمریکایی ها در زمینه بیکاری و حقوق کم در پیش گرفته است. F. Schumacher و Jacques Ellul مطرح شد تا بتوان موقعیت هایی را توصیف کرد که در آن استفاده از تکنولوژی های بسیار جدید یا آن هایی که به دسترسی به یک زیرساخت مرکزی یا اجزا و مهارت های وارداتی از قسمت های دیگر نیاز دارند، خیلی مطلوب نیست.

بخوان  تلویزیون های شهری

http://118amoozesh.ir