ادوبی اخیراً پس از آن که انجمن عکاسان رسانه ای آمریکا به دلیل برخی از تبلیغات فتوشاپی که چند هفته پیش اجرا کرد، به دلیل “نفی تکان دهنده عکاسی” مورد انتقاد قرار گرفت. حالا این غول نرم افزاری مجبور شده است دوباره از خود دفاع کند، پس از اعتراض رسانه های اجتماعی به دلیل برخی از شرایط و ضوابط جدید فتوشاپ که این هفته شروع به کار کرد.
طی چند روز گذشته، تعدادی از کاربران برجسته فتوشاپ در X (توئیتر سابق) ناراحتی خود را از پاپ آپ جدید “به روز رسانی شرایط استفاده” که مجبور به پذیرش آن شده اند، ابراز کرده اند. چاپ کوچک جدید حاوی خطوطی است که نگران کننده به نظر می رسند، از جمله عبارتی که می گوید “ما ممکن است از طریق روش های خودکار و دستی، مانند بررسی محتوا، به محتوای شما دسترسی پیدا کنیم.”
Adobe اکنون در یک پست وبلاگ جدید از شرایط جدید دفاع کرده است. به طور خلاصه، ادوبی ادعا می کند که متن قانونی تا حدی مبهم در نسخه مینی جدید خود نویز غیرضروری ایجاد کرده است و هیچ چیز اساساً تغییر نکرده است. دو نکته اصلی این است که Adobe میگوید «مدلهای هوش مصنوعی نسل Firefly را در مورد محتوای مشتری آموزش نمیدهد» و اینکه «هیچوقت مالکیت کار مشتری را در اختیار نخواهد گرفت».
در مورد آخرین نکته، Adobe توضیح میدهد که برنامههایی مانند فتوشاپ به منظور «انجام عملکردهایی که برای آن طراحی و استفاده شدهاند»، مانند باز کردن و ویرایش فایلها، نیاز به دسترسی به محتوای ابری ما دارند. شرایط و ضوابط جدید همچنین فقط بر فایلهای مبتنی بر ابر تأثیر میگذارد، با چاپ کوچک بیان میکند که ما (Adobe) محتوایی را که به صورت محلی در دستگاه شما پردازش یا ذخیره میشود، تجزیه و تحلیل نمیکنیم.
Adobe همچنین اعتراف میکند که نسخه جدید مینی میتوانست بهتر توضیح داده شود، و همچنین اظهار داشت که “ما شرایط استفاده را که مشتریان هنگام باز کردن برنامهها مشاهده میکنند را واضحتر میپذیریم.” اما در حالی که یک بیانیه باید به رفع برخی نگرانی ها کمک کند، برخی دیگر احتمالا باقی خواهند ماند.
یکی از نکات اصلی مطرح شده در رسانه های اجتماعی نگرانی در مورد اینکه فرآیندهای بررسی محتوای Adobe برای کارهای مشمول توافق نامه عدم افشا (NDA) به چه معناست. ادوبی در بیانیه خود می گوید: برای کارهای ذخیره شده در فضای ابری، ادوبی در بیانیه خود می گوید: «Adobe ممکن است از فناوری ها و فرآیندهای دیگر، از جمله افزایش برای بازبینی دستی (انسانی) برای بررسی انواع خاصی از محتوای غیرقانونی استفاده کند.
این ممکن است به طور کامل نگرانی های مربوط به حریم خصوصی برخی از کاربران Adobe را برطرف نکند، اگرچه این مشکلات ممکن است به طور کلی در مورد استفاده از فضای ذخیره سازی ابری به جای Adobe خاص اعمال شود.
بحران اعتماد؟
این حادثه Adobe مثال دیگری از این است که چگونه گسترش گسترده خدمات ابری و ابزارهای هوش مصنوعی به بحران اعتماد بین غولهای فناوری و کاربران نرمافزار کمک میکند – و در برخی موارد، قابل درک است.
از یک طرف، سهولت ذخیره سازی ابری برای خلاقان – به ویژه برای کسانی که تیم های راه دور در سراسر جهان دارند – یک مزیت بزرگ بوده است و ابزارهای هوش مصنوعی مانند Geneative Fill in Photoshop نیز می توانند در زمان زیادی صرفه جویی کنند.
اما میتواند هزینهای نیز داشته باشد، و تنها راه برای اطمینان از حریم خصوصی واقعی این است که کار خود را بهجای فضای ابری به صورت محلی ذخیره کنید. برای بسیاری از کاربران فتوشاپ، این مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما هیاهو بدون شک همچنان برخی از جستجوها را برای بهترین جایگزین های فتوشاپ که فاقد چنین مولفه ابری بزرگی هستند، خواهد داشت.
در مورد ابزارهای هوش مصنوعی، Adobe همچنان مشعل خود را برای هوش مصنوعی «اخلاقی» که در زمینه آثار دارای حق چاپ آموزش ندیده است، باقی میماند، اگرچه جنجالهایی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، ماه گذشته، املاک عکاس افسانه ای آنسل آدامز، Adobe on Threads را به فروش کپی های تولید شده توسط هوش مصنوعی از کارهای او متهم کرد.
در انصاف به Adobe، آنها کار را حذف کردند و اعلام کردند که “در تضاد با خط مشی محتوای هوش مصنوعی تولیدی ما است.” اما این یک بار دیگر تعادل ظریفی را نشان میدهد که امثال ادوبی اکنون بین استفاده از ابزارهای جدید قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی و حفظ اعتماد کاربران و سازندگان ایجاد کردهاند.