«آسترانیس»، یک رقیب جدی برای استارلینک



بیش از سه نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند و این شکافی است که شرکت‌هایی مانند استارلینک (Starlink) و آسترانیس (Astranis) قصد دارند آن را پُر کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در عصر دیجیتال امروزی، دسترسی به اینترنت به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است که ارتباطات، آموزش و فرصت‌های اقتصادی را می‌توان انجام داد. با این، سه نفر در سراسر جهان هنوز به اینترنت قابل اعتماد دسترسی ندارند. پرداختن به این شکاف دیجیتالی جهانی به ماموریتی برای شرکت‌های پیشگامی مانند استارلینک و آسرانیس تبدیل شده است که هر کدام از آن‌ها به فرد می‌پردازند.

استارلینک که توسط اسپیس‌ایکس توسعه یافته است به دلیل طرح بلندپروازانه‌اش برای شکاف اینترنتی با استفاده از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین (LEO) توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. این یک ایده انقلابی است، اما با چالش‌هایی همراه است. مجموعه تجهیزات ماهواره‌های استارلینک واقعاً چشمگیر است، اما هزینه‌های قابل توجه و مشکلات در ارتباط نیز به همراه دارد. حرکت سریع ماهواره‌های مدار پایین زمین به شبکه پیچیده‌ای نیاز دارد که استقرار و نگهداری آن‌ها را هزینه‌بر می‌کند.

در مقابل، دیدگاه استرالیایی متفاوت در پوشش جهانی اینترنت می‌دهد. آسترانیس به جای پرکردن آسمان با انبوهی از ماهواره‌ها، محیطی پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر انتخاب می‌کند. آنها از قدرت ماهواره‌های مدار زمین ثابت (GEO) بهره می‌برند که نمونه‌ای از آن ماهواره Arcturus است. مدارهای زمین ثابت نسبت به سطح زمین ثابت می‌مانند و پوشش مستمری را در مناطق وسیعی می‌سازند.

ماهواره‌های GEOmall آسترانیس، مثال‌هایی که به نام آن‌ها پیداست، در مقایسه با همتایان سنتی خود، کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. این مقرون به صرفه بودن تا حدی با هزینه‌های پرتاب است که توسط شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس انجام می‌شود، همراه است. این ماهواره‌های GEOsmall می‌توانند تا 100 هزار دلار قیمت داشته باشند، که کاملاً در تضاد با قیمت‌های چند میلیون دلاری ماهواره‌های سنتی است.

بخوان  پشتیبانی ستاد فناوری‌های ارتباطات از طرح‌های پژوهشی و دوره‌های پسادکتری/آخرین مهلت ثبت نام

نوآورانه آسترانیس در حال حاضر نتایج امیدوارکننده‌های را به همراه داشته است. ‌های GEOsmall آنها با موفقیت دسترسی به اینترنت را به مناطق دورافتاده در فیلیپین و مکزیک ارائه کرده‌اند. آسترانس با ارائه ارتباط قابل اعتماد به جوامع محروم، پتانسیل ایفای نقش محوری در گسترش پوشش اینترنت جهانی را نشان می دهد.

استراتژی آسترانیس فرصتی را برای متحول کردن فرآیند شکاف دیجیتال، به ویژه در مناطق روستایی و صعب العبور می‌دهد. مقرون به صرفه و هدف بر مدار زمین ثابت آنها، مقرون به صرفه و پتانسیل پوشش جهانی را تضمین می کند.

در دنیایی که اینترنت به راه نجاتی برای آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و توانمندسازی اقتصادی تبدیل می‌شود، شرکت‌هایی مانند آسترانی‌ها در حال برداشتن گام‌های مهم در جهت ارتباط افراد سراسر جهان به اینترنت هستند.

انتهای پیام



منبع