۲۱ ماهواره‌ «استارلینک» آماده پرتاب به مدار پایینی زمین

شرکت اسپ‌ایکس پروژه اینترنتی ماهواره‌های خود را با راه‌اندازی توسعه ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در ژانویه سال ۲۰۱۵ کلید زد که البته در آن زمان هنوز نامی نداشت. این شرکت تنها با ۶۰ مهندس شروع به کار کرد تا زمانی که در ژانویه ۲۰۱۷ تاسیسات دوم نیز به اجرای این برنامه اختصاص داده شد. در ماه اوت سال 2018 اسپیس‌ایکس تمامی مراکز خود را ادغام کرد تا علاوه بر تحقیق و توسعه بر روی ساخت‌وساز ماهواره‌ها متمرکز شود. ماسک در ابتدا اعلام کرد که قرار است ۴۰۰۰ ماهواره به مدار زمین ارسال شود و دو نمونه از این ماهواره‌ها در ماه فوریه ۲۰۱۸ به مدار پرتاب شدند.

انتهای پیام



منبع

هدف پروژه اینترنتی ماهواره‌های استارلینک(Starlink) که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) متعلق به ایلان ماسک(Elon Musk) اداره می‌شود، اینترنت را به سرعت از نقاط مختلف جهان به مناطق ویژه می‌رساند که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در اینترنت باشد. آنها ممکن است نبوده است. ایده‌ی استفاده از ماهواره‌ها برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت، موضوعی است که در اوایل دهه ۹۰ شرکت “Teledesic” برای انجام چنین کاری افتتاح شد. این شرکت و شرکت‌های مشابه که پس از ارسال ماهواره‌های زیاد همچنان با مشکل اتصال ضعیف بودند، ورشکست شدند. با این وجود پروژه استارلینک، تفاوت‌های دریافتی نسبت به سایر پروژه‌ها وجود دارد که از جمله‌های آنها می‌توان به کمترین میزان ارسال ماهواره‌ها به مدار، سرعت بیشتر و کاهش در مورد ارتباط اشاره کرد.

شروع کرد که ایلان ماسک دیگر ماهواره‌های استارلینک خود را به صورت گروهی و در تعداد بالا به مدار می‌فرستد و اولین مجموعه ۶۰ عددی از ماهواره‌های استارلینک در ماه مه سال ۲۰۱۹ سوار بر موشک فالکون ۹ همین شرکت به مدار پرتاب شدند و در فاصله ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفتند. از سطح زمین قرار گرفته است. این مدار به قدری پایین است که ماهواره‌ها زمانی که از بیفتند توسط کشش سطح زمین به سمت جو کشیده می‌شوند و تبدیل به فضای فضایی نمی‌شوند. در پایان سال ۲۰۱۹ اسپیس‌ایکس از ۶۰ ماهواره‌ای که به مدار رفته بودند با ۵۷ مورد ارتباط برقرار می‌کردند. از این تعداد 45 درجه به ارتفاع 55 کیلومتری از سطح زمین می‌رسید، در حالی که پنج مورد افزایش ارتفاع می‌گرفتند، میزان افزایش ارتفاع مورد بررسی قرار می‌گرفت و پنج مورد از مدار خارج می‌شد و وارد می‌شد تا روند بازگشت. ماهواره ها به زمین آزمایش شود. ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در حال حاضر در بیش از 40 کشور فعال و قابل استفاده از سرویس‌ها برای بهره‌مند شدن از آن باید به تجهیزات این دسترسی داشته باشند.

بخوان  به‌روزرسانی واتس‌اپ به شما امکان می‌دهد پیام‌های ناپدید شدن را با اجازه ادامه دهید

شرکت «اسپیس ایکس» اخیرا با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرد که امروز(دوشنبه مصادف با ۲۷ فوریه) را برای پرتاب ۲۱ ماهواره نسل دوم استارلینک به مدار پایینی زمین از فلوریدا انتخاب کرده است.

به گزارش ایسنا، شرکت اسپیس ایکس در ادامه نوشت: ما آنها را « V2 Mini» می‌نامیم. آنها نشان دهنده یک گام رو به جلو در قابلیت استارلینک هستند. « V2 Mini» شامل فناوری‌های کلیدی مانند آنتن‌های آرایه فازی قدرتمندتر و استفاده از باند الکتریکی برای بک هال می‌شود که به استارلینک اجازه می‌دهد تا چهار برابر بیشتر را در هر ماهواره نسبت به پرتاب‌های قبلی ارائه دهد. این یک نفر معنایی دارد که استارلینک می‌تواند پهنای باند را با اطمینان بیشتر ارائه کند و میلیون‌هاها را در سراسر جهان به اینترنت پرسرعت متصل کند.

۲۱ ماهواره‌ «استارلینک» آماده پرتاب به مدار پایینی زمین

اینترنت ماهواره‌های استارلینک

در تئوری آنتن، معمولاً منظور از آرایه فازی (آرایه مرحله‌ای) یک آرایه اسکن الکترونیکی است، یعنی آرایه‌های آن‌ها توسط رایانه کنترل می‌شوند که پرتویی از آن رادیویی تولید می‌کند که می‌توان آن را بدون حرکت به سمت نقطه‌ای در جهت دهی کرد.