افزایش قدرت باروری در زنان میانسال با درمانهای ضدپیری



باروری زنان از اواسط ۳۰ کاهش می‌یابد و این می‌تواند بچه‌دار شدن در میانسالی راتر کند. اکنون مکانیسم‌های پژوهشی را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد پیری تخمدان‌ها را تسریع می‌کند و دستکم در موش‌ها برای کاهش سرعت آن برای افزایش باروری در مراحل بعدی زندگی پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا،اندام‌های ما همه با سرعت یکسان پیر نمی‌شوند و تخمدان‌ها یکی از سریع‌ترین بخش‌های بدن در پیر شدن هستند. این در حالی است که دقیقاً آن را نمی‌دانند. از حدود سن 35 سالگی، تخمدان‌ها سریع‌تر پیر می‌شوند که منجر به کاهش کیفیت تخمک و موفقیت در باردار شدن می‌شود. بسیاری از بیماران به آی‌وی‌اف (IVF) روی می‌آورند، اما این روند می‌تواند گران باشد و خطراتی را به همراه داشته باشد.

به نقل از نیواطلس، در مطالعه‌های جدید، دانشگاه ژنگژو (Zhengzhou) در چینیسم‌های زیستی که مکانی ممکن است منشاء این کیفیت را بررسی کند. الگوهای بیان ژن در تخمدانها و اندامها در موشهای جوان حدود دو ماه و موشهای میانسال حدود هشت ماه را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که در موشهای مسنتر، بیان ژنی به نام CD38 در کل اندامها و به ویژه در تخمدانها افزایش یافته است. این تعجب‌آور نبود زیرا CD38 یک نشانگر زیستی شناخته شده برای پیری است. این ژن آنزیمی تولید می‌کند که به نام NAD+ تولید می‌کند را تجزیه می‌کند که متعاقب آن در سطح بسیار پایین‌تری در موش‌های مسن پیدا شد.

NAD و شکل می‌گیرد، یعنی NAD+ متابولیسم سلولی و ترمیم دی‌ان‌ها را تنظیم می‌کنند و به طور طبیعی با افزایش کاهش می‌یابند.

بخوان  شایعه شده است که به روز رسانی 24H2 ویندوز 11 در ماه سپتامبر ارائه می شود و تغییرات بزرگی را برای سیستم عامل ایجاد می کند.

سطح بالاتر آن با طول عمر بیشتر و سلامتی بهتر در ارتباط است و بنابراین نتایج امیدوارکننده‌ای در تحقیقات اخیر ضد پیری نشان داده شده است. اکنون به نظر می‌رسد که این دلیل شایع منشا کاهش باروری مرتبط با سن باشد.

چینگلینگ یانگ (Qingling Yang)، نویسنده این مطالعه می‌گوید: کاهش NAD+ مجموعه‌های مفید از مزرعه را ایجاد می‌کند و به ویژه بر روی کیفیت سلول‌های سوماتیک و تخمک‌ها تأثیر می‌گذارد و در نتیجه تأثیر منفی بر باروری زنان می‌گذارد.

در آزمایش‌های بعدی، این تیم ژن CD38 را در موش‌های مسن‌تر حذف کردند و نتیجه آن کیفیت بیشتر تخمک‌ها و تولید فرزند بیشتر شد. در مرحله بعد، ژنتیک بررسی کردند که آیا می‌توان اثر مشابهی را بدون مهندسی به دست آورد تا آن را به یک درمان باروری‌تر تبدیل کرد.

این تیم به مولکولی به نام ۷۸c که CD۳۸ را می‌کند، روی آوردند و آن را به موش‌های هشت ماهه دادند. سطح NAD+ در تخمدان‌هایشان افزایش یافت و موش‌ها می‌توانند فرزندان بیشتری داشته باشند.

چرا که این محقق‌کننده است، همیشه این هشدار وجود دارد که در حال حاضر تنها روی موش‌ها انجام شود و در نتیجه ممکن است به انسان‌ها نپذیرد. اما نکته مثبت این است که آزمایشات بالینی برای بررسی اینکه آیا سطح NAD+ در زنان افزایش می‌یابد، ناباروری می‌تواند موفقیت را بهبود بخشد و خطرات مادرزادی را کاهش دهد یا خیر در حال انجام است.

این تحقیق در مجله Nature Aging منتشر شد.

انتهای پیام



منبع