نرم افزار جدید آموزش دیده بر روی پایگاه داده عکس ها ممکن است امکان تشخیص چهره در زیر ماسک را فراهم کند

نرم افزار جدید آموزش دیده بر روی پایگاه داده عکس ها ممکن است امکان تشخیص چهره در زیر ماسک را فراهم کند

جمعیت ماسک کووید

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

در طول همه‌گیری COVID-19، ماسک‌های صورت تقریباً در همه جا حاضر شده‌اند و هنوز در برخی از تنظیمات وجود دارند. تشخیص چهره مورد نیاز است تا بتوانید برای امنیت و ایمنی «پشت نقاب را ببینید».

تحقیق منتشر شده در مجله بین المللی بینایی کامپیوتر و رباتیک این پتانسیل نرم‌افزار جدیدی را مورد بحث قرار می‌دهد که می‌تواند بر روی پایگاه داده بزرگی از عکس‌های افراد در حالت‌های مختلف و با حالات چهره متفاوت آموزش داده شود، با یک ماسک شبیه‌سازی شده که بر روی تصویر قرار گرفته است تا به فناوری تشخیص چهره اجازه دهد بدون توجه به اینکه کدام ماسک را دارید کار کند. استفاده می کنند.

فریحا مزدج و شهرالدین مجاهد از دپارتمان علوم کامپیوتر در دانشگاه حسیبا بن بوعلی در چلف در الجزایر پایگاه داده ای جامع از چهره های نقاب دار به نام FEI-SM ایجاد کرده اند.

مجموعه آموزشی شامل تصاویری از 2000 چهره بدون نقاب و 18000 چهره “نقابدار” در انواع پوشش های صورت، ماسک های جراحی و ماسک های مصرف کننده بود. اکنون می توان از پایگاه داده برای آزمایش هویت بیومتریک افراد نقابدار استفاده کرد.

تشخیص چهره به عنوان نوعی شناسایی بیومتریک در حال حاضر به طور گسترده در سیستم های امنیتی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان از آن برای باز کردن قفل گوشی هوشمند خود استفاده کرد یا برای اجازه دسترسی به ساختمان فقط به افراد مجاز استفاده کرد. همچنین می‌تواند توسط پلیس و سایر مقامات برای شناسایی افراد در یک محیط خاص که غیرقانونی فرض می‌شود، استفاده کند.

این تیم توضیح می‌دهد که «یادگیری عمیق»، زیرمجموعه‌ای از فناوری هوش مصنوعی، یک تکنیک قدرتمند تشخیص تصویر است که معمولاً هنگام مواجهه با یک فرد نقاب‌دار، از بین می‌رود.

این تیم از چندین سیستم شبکه عصبی کانولوشنال – ابزارهای یادگیری عمیق – بر اساس سه مدل ResNet و دو مدل DarkNet (ResNet18، ResNet50، ResNet101، DarkNet19، و DarkNet53) استفاده کردند تا ببینند که چگونه شناسایی بیومتریک چهره‌های نقاب‌دار و بدون نقاب را انجام داده‌اند. از پایگاه داده آنها.

آنها ResNet18 را دقیق ترین و سریع ترین در آزمایشات خود دریافتند.

اطلاعات بیشتر:
Freha Muzdaj و همکاران، سیستم‌های بیومتریک کارآمد برای شناسایی چهره ماسک‌دار بر اساس شبکه‌های عصبی کانولوشنال ResNet و DarkNet، مجله بین المللی بینایی کامپیوتر و رباتیک (2024). doi: 10.1504/IJCVR.2024.138306

نقل قول: نرم افزار جدید آموزش دیده در پایگاه داده عکس ممکن است امکان تشخیص چهره را در زیر ماسک فراهم کند (2024، 7 مه) در 8 مه 2024 از https://techxplore.com/news/2024-05-software-database-facial-recognition-beneath بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. علی‌رغم هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوا فقط برای مقاصد اطلاعاتی ارائه شده است.

منبع

بخوان  بررسی جریان انرژی در پلاسما با کمک بزرگترین شبیه‌سازی رایانه‌های