ساخت حسگر پوشیدنی که نیاز به منبع برق ندارد!



محققان ملی علم و فناوری اولسان موفق به ساخت حسگری شدند که می‌توان بدون نیاز به هیچ منبع برق خارجی و با استفاده از اثر فتوولتائیک، اقدام به شناسایی مؤسسه‌های نوری کند. در ساخت این حسگر از نقاط کوانتومی استفاده شده است. چنین حسگری را می‌توانم در آدوات پایش سلامتی که قابل پوشیدن است، استفاده کنم.

به گزارش ایسنا، در مقاله‌ای که این گروه با همکاری پژوهشگران دانشگاه ملی سئول در نشریه ACS Nano به چاپ رساند، نشان داد که می‌توان از این فناوری برای توسعه ابزارهای پوشیدنی استفاده کرد.

این نوآوری با توجه به افزایش جمعیت کهنسال در جهان بسیار زیاد است. همچین ویروس شناسایی نشان داد که باید مراقبت شخصی را به سرعت توسعه دهد. حسگرهای بر سیلیکون، برای استفاده طولانی‌مدت، مناسب هستند چرا که بسیار سنگین و صمیمانه بوده و به سختی می‌توان تماس دائمی آن‌ها را با پوست حفظ کرد. در نتیجه برای دریافت مستمر‌های بیومتریک ایده‌آل یک مفهوم.

جایزه نوبل شیمی امسال به سه دانشمند به دلیل کار پیشگامانه آن‌ها بر روی نقاط کوانتومی داده شد. این ذرات نیمه‌هادی بسیار کوچک، با اندازه نانومتری، دارای خواص نوری و الکتریکی برتر در مقایسه با نیمه هادی‌های معمولی هستند. این امر جداسازی سریع‌تر الکترون و حفره الکترون را امکان‌پذیر می‌کند و آن‌ها را برای کاربردهای حسگری نوری ایده‌آل می‌کند. با این حال، اکثر حسگرهای نوری نقاط کوانتومی، ساختارهای ضخیم داشته و در نتیجه‌ میکرومتری هستند و بیشتر آن‌ها حاوی فلزات سنگین سمی مانند سولفید سرب هستند که آن‌ها را برای پوشیدن فناوری نامناسب می‌کند.

این تیم تحقیقاتی ویژگی‌های مکانیکی کوانتومی مس-ایندیوم-سلنید (Cu-In-Se)، عاری از فلزات سنگین را از طریق کنترل اندازه‌گیری و ترکیب آن‌ها افزایش دادند. علاوه بر این، آن‌ها یک لایه انتقال بار هیبریدی علی-غیر علی خلاقانه را توسعه دادند که برای این نقاط کوانتومی طراحی شد.

بخوان  ماه بیشتر از آنچه تصور می‌شد به زمین شبیه است

حسگر نور کوانتومی دوستدار محیط زیست این تیم با لایه جذب نقاط کوانتومی حدود ۴۰ نانومتری عملکردی استثنایی از خود نشان می‌دهد. همچنین قابلیت تشخیص نور را بدون نیاز به منبع انرژی خارجی دارد، که آن را برای کاربردهای حسگر نوری پوشیدنی بسیار مناسب می‌کند.

انتهای پیام



منبع