زمانی که مایکروسافت چت بات ChatGPT را در بینگ ادغام کرد، موفق شد به چیزی دست یابد که این شرکت سال ها در تلاش بود انجام دهد: مردم را در مورد موتور جستجوی مورد علاقه خود هیجان زده کرد. با این حال، اگر مراقب نباشد، اشتیاق آن برای سرمایه گذاری در این برد نادر بینگ می تواند در نهایت به ضررش بیشتر از سود باشد.
مانند بلومبرگ گزارش می دهد (در برگه جدید باز می شود)، مایکروسافت موتورهای جستجویی را که از نمایه سازی Bing استفاده می کنند تهدید کرده است که در صورت استفاده از داده های Bing در چت ربات های هوش مصنوعی خود مجوزها را لغو خواهند کرد.
نمایه سازی کل اینترنت به گونه ای که بتوان آن را جستجو کرد، تلاش بسیار پرهزینه ای است، به همین دلیل است که موتورهای جستجوی کوچکتر مانند DuckDuckGo به شرکت های پشت موتورهای جستجوی بزرگتر مانند بینگ و گوگل پول می پردازند تا از نمایه سازی آنها برای محصولات خود استفاده کنند.
به نظر می رسد در حالی که مایکروسافت کاملاً خوشحال است که از طریق صدور مجوز نمایه سازی Bing برای موتورهای جستجو درآمد کسب می کند، اما نمی خواهد از آن در هیچ چت ربات رقیب استفاده شود. طبق گزارش بلومبرگ، مایکروسافت به حداقل دو نفر از مشتریان خود هشدار داده است که استفاده از نمایه بینگ برای ابزارهای چت هوش مصنوعی آنها، شرایط قرارداد آنها را نقض می کند، که می تواند منجر به از دست دادن دسترسی آنها به این فهرست شود.
رقابت خفه کننده
در حالی که مایکروسافت کاملاً این حق را دارد که نحوه استفاده از خدمات و ویژگیهایی را که به مشتریان ارائه میکند، دیکته کند، میتواند به عنوان راهی برای سرکوب رقابت برای اطمینان از اینکه Bing در مورد هوش مصنوعی به چالش نمیکشد، تلقی شود.
پس از اینکه مایکروسافت هوش مصنوعی را به بینگ اضافه کرد، انبوهی از موتورهای جستجو ابزارهای مشابهی را اعلام کردند. DuckDuckGo DuckAssist را معرفی کرد، در حالی که You.com و Neeva، دو موتور جستجوی نسبتاً جدید که به نمایه سازی Bing متکی هستند، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز معرفی کردند.
مایکروسافت با بیان اینکه این ابزارهای هوش مصنوعی نمی توانند از نمایه سازی Bing استفاده کنند، ممکن است آنها را به طور موثری از بین برده باشد. تهدید حذف دسترسی آنها به نمایه سازی آن یک مشکل بزرگ است، زیرا این موتورهای جستجو برای بازگرداندن نتایج به آنها متکی هستند. اگر آنها قطع شوند، کل محصول آنها می تواند به طور موثر بی فایده شود.
بوی ناخوشایندی از یک شرکت بزرگتر به گوش می رسد که شرکت های کوچکتر را مورد آزار و اذیت قرار می دهد تا مطمئن شود که آنها نمی توانند رقابت کنند، و شرم آور است که ببینیم این اتفاق به این زودی در فضای هوش مصنوعی چت رخ می دهد. فناوریهای نوظهور مانند چت رباتهای هوش مصنوعی زمانی رشد میکنند که رقابت زیادی وجود داشته باشد، زیرا کسبوکارها برای کمک به متمایز شدن از دیگران، نوآوری میکنند. OpenAI، شرکتی که مدل زبان بزرگ GPT است که چت بات بینگ بر اساس آن ساخته شده است، این را درک می کند، زیرا پلتفرم خود را برای توسعه دهندگان باز کرده است تا در محصولات خود گنجانده شوند.
پس شرم آور است که به نظر می رسد مایکروسافت همان رویکرد را در پیش نمی گیرد (از قضا، مایکروسافت با OpenAI شراکت نزدیک دارد)، و با ممنوع کردن استفاده از نمایه سازی Bing، می تواند به طور جدی مانع رشد ابزارهای جایگزین با کمک هوش مصنوعی شود. ابزارهای جستجو این ممکن است برای مایکروسافت و تمایلش به افزایش محبوبیت بینگ خوب باشد، اما برای بقیه ما خبر بدی است.
البته، آن موتورهای جستجوی کوچک می توانند به منبع نمایه سازی دیگری سوئیچ کنند. تنها مشکل این است که فقط یک شرکت دیگر وجود دارد که کل اینترنت را برای صدور مجوز ایندکس می کند: Google. با توجه به اینکه این غول جستجو بر روی ابزار جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود، Bard کار می کند، بعید است که بخواهد دسترسی به نمایه سازی خود را به اشتراک بگذارد. فقط امیدوارم حرص و طمع مایکروسافت و دیگر دروازه بانان اینترنت، پتانسیل چت ربات های هوش مصنوعی را قبل از شروع درست از بین نبرد.