بقایای حاصل از انفجار موشک استارشیپ را دور نیندازید!

روز پنجشنبه 31 فروردین موشک استارشیپ از تأسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس با موفقیت پرتاب شد، اما دو مرحله موشک با موفقیت از هر دوی آن‌ها در هوا منفجر شدند. این اولین پرواز برای استارشیپ بود که اسپیس‌ایکس سعی می‌کرد از آن برای ارسال انسان و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده کند.

چند روز پس از انفجار نیز شرکت اسپیس‌ایکس ادعا کرد که موشک ۳ میلیارد دلاری استارشیپ را عمدا منفجر کرده است، چرا که در جریان پرتاب ناموفق آن در تگزاس از کنترل خارج شده است. شرکت فضایی اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماشه انفجار بزرگ‌ترین موشک جهان را روز پنجشنبه در دومین جستجوی خود برای مدار زمین به ناکام ماند، کشیده است.

قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشته باشید. هر دو قطعه بالابرنده این موشک کمی پس از برخاستن از زمین در هوا چرخیدند و سپس در ابری از آتش بر فراز اقیانوس فرو رفتند.

در نتیجه این پرتاب ایده‌آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و تیم عملیات اسپیس‌ایکس در حال جشن گرفتن موفقیت از جدایی استارشیپ از زمین و پرتاب بودند، چرا که از ابتدا هدف اصلی این بود که استارشیپ را از سکوی پرتاب بلند کنند.

اسپیسایکس در رشته توئیتی نوشته است: موفقیت از آن چه که آموخته‌ایم می‌آید. آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا مطمئن باشیم که استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده‌ها می‌پردازد و برای انجام آزمایش‌های بعدی آماده می‌شود. پیش از انجام آزمایش ایلان ماسک اذعان داشت که اگر لحظه‌ای پرتاب با موفقیت طی کرد، این آزمایش موفقیت‌آمیز خواهد بود.

بخوان  مهندس هندی الاصل با هواپیمای ساخت خودش به سفر اروپا رفت

شرکت اسپیسکس از افرادی که بقایای حاصل از انفجار این موشک را پیدا کرده است، می‌خواهد تا از پرواز آزمایشی استارشیپ را گزارش کند.

انتهای پیام



منبع

بقایای حاصل از انفجار موشک استارشیپ را دور نیندازید!

تگتمایر تاکید کرد: به قوانین مربوط به خود احترام می‌گذارد. من با اسپیس ایکس در تماس هستم و موقعیت جغرافیایی جایی که آن را پیدا کردم را ارائه کردم. «آنها پاسخ دادند و از من برای ارائه اطلاعات تشکر کردند.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی (Super Heavy) و یک فضای فوقانی ۱۶۵ فوتی (۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده بود. هر دوی این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده هستند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گیرند که 33 مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ این فضاپیما، بیشتر از راکت‌های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود 100 متر ارتفاع دارد که 10 متر بلندتر از فضاپیمای «سترن 5» است که را ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا تبدیل می‌کند.

تگتمایر با انتشار این تصویر نوشت: ببینید چه چیزی پیدا کردم.

در اطلاعیه اسپیس ایکس آمده است: اگر فکر می‌کنید که تکه‌هایتان را شناسایی کنید، لطفاً مستقیماً لطفاً لطفاً لطفاً به مدیریت یا بازیابی خود بپردازید. در عوض، لطفاً با خط تلفن ویژه شرکت اسپیس ایکس تماس بگیرید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت موشک استارشیپ اسپیس‌ایکس پس از مدت‌ها انتظار در نهایت به مدار پرتاب شد، اما تنها پس از چند دقیقه از برخاستن در هوا منفجر شد.

بخوان  آمازون دستیار هوش مصنوعی جدیدی را آزمایش می کند تا به سوالات شما در حین خرید پاسخ دهد

اسپیس ایکس در مورد جستجو برای بازیابی مستقیم وسایل استارشیپ هشدار داده و از آنها خواسته شده است از طریق تلفن (SpaceX Debris Hotline) یا ایمیل، با این شرکت در تماس باشند. به این ترتیب، تمام‌های استارشیپ در مالکیت اسپیس ایکس باقی می‌ماند، حتی اگر در املاک خصوصی یا در خلیج مکزیک پیدا شوند.

بقایای حاصل از انفجار موشک استارشیپ را دور نیندازید!

اگر مرحله جداسازی شکست نمی‌خورد، استارشیپ احتمالاً از کاشی و سایر موارد مشابه آن برای محافظت در برابر گرمای شدید ورود مجدد استفاده می‌کرد، زیرا در جو زمین در بالای اقیانوس آرام در سواحل هاوایی سقوط می‌کرد.

وی که خود را علاقه مند به همه چیزهای مرتبط با فضا، توصیف می‌کند، نوشت: مطمئن نیستم چه زمانی این قطعه از فضاپیما جدا شده است، اما گمان می‌کنم که در چند روز آینده تعداد بیشتری از این بقایا به ساحل خواهد رفت.

استان محلی آن منطقه، دستور بستن موقت جاده‌ها و سواحل را برای کمک به پاکسازی آن منطقه انجام می‌دهند.

پس از آن بلندترین موشک جهان پس از برخاستن در هوا منفجر شد، بقایای آن به برخی از نواحی پرتاب شد. اکنون شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است اگر فکر می کنم که تکه ای از خاطرات را شناسایی کرده اند، لطفاً سعی کنید مدیریت کنید یا بازیابی کنید. در عوض، لطفاً با خط تلفن ویژه شرکت اسپیس ایکس تماس بگیرید.

فقط تگتمایر تنها کسی نبود که یک قسم احتمالی از استارشیپ را پیدا کند. عکس‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که کمتر از یک نفر از کاشی‌های سرامیکی سیاه و سفید روبرو می‌شوند.

بخوان  نخستین مانیتور گیمینگ OLED سامسونگ نیازی به کامپیوتر ندارد

اسپیس‌ایکس روز ۱۷ آوریل تلاش این مأموریت را پرتاب کند، اما به دلیل بروز مشکلی در سیستم فشار مرحله اول استارشیپ است که یک تقویت‌کننده بزرگ موسوم به «سوپر هوی» است، این آزمایش لغو شد.

جو تگتمایر (Joe Tegtmeyer) حدود ۹ ساعت پس از پرتاب استارشیپ، عکس‌هایی از خود هستند که تقریباً نیمی از یکی از ۱۸۰۰۰ کاشی حرارتی شش ضلعی را که یک طرف استارشیپ را پوشیده بود، نگه داشته، منتشر کرد.