به منظور تعیین چنین تأثیرات ضمنی اقدامات برنامه ریزی شهری قبل از اینکه پول زیادی برای آنها ریخته شود، تیم کارتوگرافی روشی را برای اندازه گیری آنها از قبل ایجاد کرد. برای این منظور، آنها یک محیط شهری را در واقعیت مجازی برنامه ریزی کردند و شرکت کنندگان در آزمون سناریوها را تجربه کردند. در همان زمان، آنها رسانایی پوست آزمایشگرها را اندازه گرفتند که اطلاعاتی در مورد سطح استرس آنها ارائه می دهد.
شهری که در آن زندگی می کنیم باید چگونه باشد؟ تغییرات ساختاری چگونه بر افرادی که در اطراف آن حرکت می کنند تأثیر می گذارد؟ نقشهبرداران دانشگاه روهر بوخوم از ابزارهای واقعیت مجازی برای بررسی این سؤالات استفاده میکنند، قبل از اینکه پول زیادی صرف اقدامات ساختمانی شود. آنها با استفاده از موتور بازی Unity3، سناریوهایی را به صورت سه بعدی ایجاد می کنند که در آن افراد می توانند تغییرات بالقوه را از طریق غوطه وری تجربه کنند و توانستند ثابت کنند که واکنش فیزیکی به این تجربه قابل اندازه گیری است.
کیل که پیشینه اش روانشناسی است، می گوید: «تا کنون ساکنان و سایر ذینفعان در مرحله برنامه ریزی اقدامات ساخت و ساز مشارکت داشته اند، اما فقط به صورت نظرسنجی، یعنی بیان صریح. روش ما برنامه ریزان فضایی را قادر می سازد تا اثرات ضمنی اقدامات احتمالی را ارزیابی کرده و آنها را نیز در برنامه ریزی لحاظ کنند.
جولیان کیل و مارکو وایسمن از تیم پروفسور فرانک دیکمن یافته های خود را در KN – مجله نقشه برداری و اطلاعات جغرافیایی در 1 مه 2023 و در علوم کاربردی در 13 مه 2023.
اقدامات ساختمانی که محیطهای شهری را متحول میکند، هم محیط زندگی افرادی را که به طور دائم در آنجا زندگی میکنند و هم افرادی که به طور موقت از آنها بازدید میکنند، تغییر میدهد. همیشه نمی توان اثرات را از قبل پیش بینی کرد. در چنین مواردی، به بازسازی تنظیمات در یک مدل سه بعدی که افراد می توانند از طریق غوطه وری آن را تجربه کنند، کمک می کند. برای این منظور، نقشهبرانی که با مارکو وایسمن کار میکنند، از نرمافزاری استفاده میکنند که در ابتدا برای برنامهنویسی محیطهای بازی رایانهای طراحی شده بود.
مارکو وایسمان و همکاران، ایجاد یک سیستم ترافیک شهری تعاملی برای شبیه سازی سناریوهای مختلف ترافیک، علوم کاربردی (2023). DOI: 10.3390/app13106020